بازار ایران تحت سیطره تولیدات خارجی

واقعیت های تکاندهنده در ماجرای کارخانه ارج

۱۳۹۵/۰۳/۲۳ - ۰۶:۵۷:۰۷
کد خبر: ۴۱۵۸۸۴
واقعیت های تکاندهنده در ماجرای کارخانه ارج
خبر تعطیلی کارخانه ارج از سوی برخی رسانه های خاص و با هدف تخریب در آستانه سالگرد روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، افکار عمومی و رسانه های بیگانه را تحت الشعاع قرار داد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، شاید زمانی که پای کالاهای فرنگی به ایران باز شد و کم‌کم جای خود را میان مردم و زندگی ساده آنها باز کرد کمتر کسی تصور می کرد، فروش کالاهای خارجی  فرهنگ ، آداب و رسوم کشورمان را نشانه بگیرد. متاسفانه مصرف بالای کالاهای خارجی اقتصاد کشور را تحت الشعاع قرار داده و وابستگی را به کشور تحمیل کرده است البته این نگرش و تغییر نگاه مردم به این سه سال و پس از روی کار آمدن دولت روحانی خلاصه نمی شود.  

آمارهای تکاندهنده در اقتصاد ایران

بنابر اعلام برخی کارشناسان، سود تولیدکننده ایرانی تنها ۲۰ درصد بوده در حالی که وارد کننده و سرمایه گذار سود ۱۰۰ درصدی و در برخی مواقع ۵۰۰ درصدی دارند. همچنین افراد مختلف زمانیکه به مصرف کالای خارجی عادت کرده باشند بعد از گذشت چند مدت حتی اگر کیفیت آن کالا هم پایین بیاید باز هم از آن استفاده می کنند .

همچنین طبق آمار دبیر انجمن صنفی کارآفرینان ایران، ارزش بازار مصرف لوازم خانگی در کشور حدود 20هزار میلیارد تومان است که در حال حاضر بیش از 15 هزار میلیارد تومان آن در دست خارجی‌هاست. عوارض تابلوهای تبلیغاتی خارجی و داخلی نزدیک به هم است اما در آمریکا تفاوت برای این دو 35 برابر به نفع داخلی‌هاست. شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان برای هر ثانیه تبلیغ 100 هزار تومان دریافت می‌کنند اما هزینه تبلیغ در تلویزیون ایران با تخفیف ثانیه‌ای یک میلیون تومان است. می‌توان گفت که هیچ کالایی به اندازه لوازم خانگی وارد کشور نمی‌شود. بازار لوازم خانگی ایران اصلا کوچک نیست و برای یکی از تولیدکنندگان خارجی، بازار ایران بعد از آمریکا دومین است.

با نیم نگاهی به حوزه پوشاک نیز می توان گفت، وسعت بازار پوشاک در ایران به میزان 7 میلیارد دلار است که تنها دو میلیارد دلار آن به تولیدات داخلی اختصاص دارد و طبق گفته تولید کنندگان ترکیه، رقابت و دست یابی به بازار صنعت پوشاک و نساجی ایران بسیار آسان است. بنابراین تغییر نگرش مردم تاثیر شگرفی را بر تولیدات داخلی گذاشته و مصرف کالای خارجی توسعه یافته است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی کشور، علت توجه نکردن مصرف‌ کنندگان به خریداری کالاهای ایرانی را هجوم  گسترده انواع کالاهای مصرفی بادوام و بی‌دوام خارجی که به‌صورت قانونی و غیرقانونی وارد مرزهای کشور می‌شوند، دانسته‌اند.

 از آنجاییکه، استفاده از کالای ایرانی از سالیان بیش از یک دهه یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری است که اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم باید بگوییم به‌درستی این خواسته معظم له محقق نشده و متاسفانه مصرف بالای کالاهای خارجی فقر و بیکاری را افزایش داده و وابستگی اقتصادی را به کشور تحمیل کرده است.

بازار ایرانی در اختیار رقبای خارجی

با این تفاسیر، اولین کارخانه تولید لوازم خانگی کشور که نامی آشنا  دارد از این قاعده مستثنا نیست و به طور قطع با هجوم برندهای خارجی شرکت ارج  سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار نداشت وتنها تولیدات آن به بخاری و کولر اختصاص یافته بود. نکته ای که از دید رسانه ها در گذشته نادیده گرفته شد و به یکباره به سوژه رسانه ای بدل شد.

 اما ساعتی پس از انتشار این خبر مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی ( که یکی از زیرمجموعه‌های بانک ملی است) ضمن تکذیب تعطیلی کارخانه ارج، انتشار گسترده این خبر کذب را فضاسازی رسانه ای علیه دولت دانست و گفت: هفت شرکت داخلی و خارجی متقاضی خرید این کارخانه هستند که بعد از بررسی نهایی، واگذاری انجام می شود. این واحد تولیدی در دو سال اخیر نزدیک به ۱۵ هزار کولر و بخاری تولید کرده و انبارهای این شرکت یک هزار دستگاه کولر و بخاری آماده فروش دارد.

آنچه مسلم است، یکی از بهترین راهکارهای موجود، عرق ملی بوده و مردم با همیاری می توانند از تولید داخل حمایت کنند. مجموعه دولت، کارگر و مصرف کننده همه با هم مرتبط بوده و منافع ملی را دنبال می کند. مفهوم منافع ملی باید برای ما همه ما مشخص شود.

واقعیت اینست که موضوع کارخانه ارج یک هشدار جدی به اقتصاد و مردم ایران است که اگر جدی گرفته نشود کارخانه های داخلی یک به یک به سمت تعطیلی خواهند رفت. تولید کنندگان اگر کیفیت تولیدات را افزایش ندهند و مردم اگر به تولیدکننده داخلی اعتماد نکنند بعید نیست پدران و برادران ما عنقریب بیکار شوند و کارخانه های ما زیر بار فروش تولیدات خارجی کمر خم کنند و زلزله مهیب اقتصاد ایران را فراگیرد.

زمان واقعی آغاز پروسه تعطیلی ارج

موضوع مهمتر اما اینست که پروسه تعطیلی ارج نه از امروز و نه از دولت یازدهم که از سالیان قبل آغاز شده، کافیست بدانید که ارج در سال 86 نزدیک به دو هزار کارگر و کارمند داشت که این تعداد در زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به نزدیک 400 نفر رسیده بود، کارخانه ای که در دهه 50 یخچال ساید بای ساید تولید کرده بود از سال 88 فقط خود را در تولید بخاری گازی و کولر خلاصه کرده بود که این دو کالا هم حتی در رقابت با رقبای داخلی نمی توانستند بازار را بگیرند. وقتی جلوی این سقوط به موقع گرفته نشد، ارج نه تنها از گردونه رقابت در بازار خارج شد بلکه بازگشت آن هم رویایی بود که تحقق آن به این راحتی ها نبود.

نظر شما
نظرات
ترسو
|
-
|
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
0
0
دخالت دولت !!!
جهانبخش
|
-
|
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
0
0
کارخانه ای که بعد از سالهای طولانی نتونه از خودش محصولات مهم داشته باشه و فقط وارد کننده قطعه باشه تا موناژکنه تعطیلیش بهتره،،کل صنایع ما همینه مث خودرو
قدلی
|
-
|
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
0
0
به جهت تقلب درتولید امید وارم تمام تولید کنندگان به خا ک سیاه بنشینند
علی
|
-
|
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
0
0
طبیعی است . هر کارخانه ای که نو آوری نداشته باشد و محصول قدیمی تولید کند باید جمع شود . این مشکل تمام کارخانه های داخلی است . ما فقط مونتاژ می کنیم و از نو آوری خبری نیست
ناشناس
|
-
|
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
0
0
به نظر من همه کارخونه هایی که نتونستن و نمی تونن محصولات به روز و با کیفیت تولید کنن باید تعطیل بشن از جمله خودروسازان و مخصوصا...ا
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز