حجتی در صحن مجلس:

تولید محصولات کشاورزی رشد ۱۵.۵ درصدی داشته است/ خریداری ۱۰ میلیون تن گندم در سال ۹۵

۱۳۹۵/۰۳/۲۴ - ۰۹:۱۶:۵۰
کد خبر: ۴۱۶۵۹۵
تولید محصولات کشاورزی رشد ۱۵.۵ درصدی داشته است/ خریداری ۱۰ میلیون تن گندم در سال ۹۵
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ضرورت توجه به سیاست‌های بالادستی و اقتصاد مقاومتی در بخش تولید پایدار در بخش کشاورزی، تصریح کرد:برای تولید پایدار باید منابع پایه‌ای مانند آب و خاک حفظ شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، محمود حجتی امروز (دوشنبه) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی افزود: ایران اسلامی به دلیل برخورداری از وضعیت اقلیمی منحصر بفرد، وضعیت ویژه در زمینه گیاهان دارویی و محصولات باغی و ...، توانمندی صفر کردن تراز تجاری خود را در یک برنامه میان مدت دارد.

به گفته این مقام مسئول، در طول سه سال گذشته تزار غذای کشور از منفی هشت میلیارد و یکصد میلیون دلار در سال 1392 به منفی پنج میلیارد و 450 میلیون دار در سال 1393 و منفی سه میلیارد و 430 میلیون دلار در سال گذشته کاهش یافته و امید می رود در یک برنامه پنج ساله بتوانیم آن را به صفر برسانیم.

وی تصریح کرد: این بهبود تراز مرهون افزایش تولید، افزایش صادرات، کاهش واردات و به میزان 20 تا 30 درصد مربوط به کاهش قیمت های جهانی است.

حجتی ادامه داد: براساس گزارش مرکز آمار کشور، نرخ رشد بخش کشاورزی در سال گذشته 5.4 درصد بوده و در برنامه ششم توسعه میانگین رشد پنج درصد برای آن پیش بینی شده است.

وی گفت: میزان تولید محصولات کشاورزی از 104 میلیون تن در سال 1393 به 112 میلیون تن در سال گذشته افزایش یافته که حاکی از رشد 15.5 درصدی است.

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به سیاست های تجاری مرتبط با تولید برخی محصولات کشاورزی، یادآور شد: هر چند تولید شکر بین سال های 84-1381 از میزان واردات آن پیشی گرفته بود، اما در سال 1385 مقدار دو میلیون و 537 هزار تن شکر با یارانه وارداتی وارد کشور شد و بازار را اشباع کرد که فاجعه ای در این عرصه بود.

به گفته وی، از سال 1385 تا 1393 میزان واردات شکر از تولید آن پیشی گرفت، به طوری که در سال های 1387 و 1388 تولید کشور از یک میلیون و 200 هزار تن به نصف کاهش یافت.

حجتی خاطرنشان کرد: با برنامه های در پیش گرفته شده، میزان تولید این محصول در سال 1392 به یک میلیون و 100 هزار تن، در سال 1393 به یک میلیون و 335 هزار تن و در سال گذشته به یک میلیون و 510 هزار تن افزایش یافت.

وی اضافه کرد: با توسعه کارخانجات قند و کشت پائیزه این محصول، در میان مدت و حتی کوتاه مدت دیگر نیازی به واردات شکر نخواهد بود.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به وضعیت تولید گندم، بیان داشت: تولید این محصول استراتژیک از دو میلیون و 200 هزار تن در سال 1391 به 6 میلیون و 700 هزار تن در سال 1393 و هشت میلیون و 50 هزار تن در سال گذشته افزایش یافت و برای امسال نیز خرید 10 میلیون تن گندم از کشاورزان پیش بینی شده است.

حجتی گفت: امروز قیمت مرغ حداقل گران تر از زمان آغاز به کار دولت یازدهم نیست که این امر مرهون کاهش قیمت نهاده ها و افزایش بهره وری است.

عضو کابینه دولت یازدهم خاطرنشان کرد: مصرف سالیانه مرغ در کشور دو میلیون و 200 هزار تن است و هر چند اینک ظرفیت صادراتی مان سالیانه 80 هزار تن است، اما قابلیت افزایش آن تا یک میلیون تن در سال وجود دارد.

وی با بیان اینکه مقرر شده است برنج فقط در استان های مازندران و گیلان کشت شود، تاکید کرد: در زمینه دانه های روغنی، امروز وضعیت غیرقابل قبول است و درصد خودکفایی در این محصولات به کمتر از 10 درصد رسیده است.

وزیرجهادکشاورزی ابراز امیدواری کرد، با برنامه ریزی انجام شده در چارچوب اقتصاد مقاومتی برای توسعه کشت این محصولات که به طور عمده برپایه گسترش کشت کلزا در تناوب با گندم است، در یک افق 10 ساله درصد خودکفایی از 8.8 درصد فعلی به 71 درصد ارتقا یابد.

وی با اشاره به سایر برنامه های در نظر گرفته شده این وزارتخانه در چارچوب اقتصاد مقاومتی، افزود: ایجاد زنجیره های تولید، تامین تسهیلات ارزان قیمت و پوشش بیمه ای و تعرفه ای محصولات، ثبات در سیاست های بازرگانی، منطقی کردن نظام سرمایه گذاری، همسویی سیاست های کلان پولی و مالی کشور با بخش کشاورزی، انتشار فناوری های نوین، توسعه و ترویج و آموزش بخش غیردولتی و کشت فراسرزمینی، از جمله این برنامه ها است.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: امروز ایرانیان مالک 250 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در سایر کشورهای جهان بوده و یا به انعقاد قراردادهای بلندمدت کشت در این سرزمین ها اقدام کرده اند و نزدیک به یک میلیون هکتار دیگر نیز در حال مذاکره و عقد قرار داد داریم که با توجه به محدودیت های آبی کشور بویژه در محصولات زراعی می تواند پشتوانه ای برای تامین نیازهای داخلی باشد.

حجتی گفت: برای افزایش تولید در بخش کشاورزی باید منابع پایه حفظ شود و به افزایش بهره‌وری توجه شود.

به گفته این مقام مسئول، غلات به عنوان یکی از اساسی‌ترین نیازهای بشر، از موضوعاتی است که در رشد تولید بخش کشاورزی باید به آن بیشتر توجه شود.

وی گفت: براساس پیش بینی سازمان خواربار و کشاورزی جهانی (فائو)، تولید غلات در نیم قرن آینده باید از دو هزار و 68 میلیون تن در نهایت به سه هزار و 9 میلیون تن برسد.

وزیرجهاد کشاورزی گفت: کشورهای در حال توسعه به رغم افزایش تولید روز به روز وابسته‌تر می‌شوند، اما کشورهای توسعه یافته بازارهای جهانی خود را حفظ خواهند کرد.

حجتی گفت: در این راستا ضریب خودکفایی در کشورهای در حال توسعه در سال 2001 به میزان 91 درصد بود که پیش بینی می شود در سال 2030 به 87 درصد و در سال 2050 به 86 درصد برسد.

وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: در کشورهای صنعتی، تولید بیش از نیاز است و بازارهای جهانی را در اختیار دارند و به رغم این که این کشورها با مسائل زیست محیطی و از دست دادن خاک کشاورزی روبه‌رو هستند، اما امنیت غذایی را حفظ می‌کنند.

حجتی ادامه داد: درباره تولید شیر و لبنیات نیز وضعیت به همین ترتیب است و وابستگی کشورهای در حال توسعه به مواد لبنی روز به روز افزایش می‌یابد، اما در کشورهای صنعتی وضعیت برعکس است و نکته این است که پشتیبانی‌ها و حمایت‌ها از بخش کشاورزی انجام می‌شود.

وی درباره موضوع سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی گفت: به دلیل اینکه تولید در بخش کشاورزی با مشکلاتی مانند سرمازدگی، سیل، خشکسالی و آفات روبه‌رو است، بنابراین باید حمایت‌ها و پشتیبانی‌های بیشتری از این بخش انجام شود، همچنانکه در کشورهای توسعه یافته روزانه یک میلیارد دلار یارانه به این بخش اختصاص داده می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، اتحادیه اروپا 40 میلیارد یورو یارانه به تولیدکننده‌های غلات می دهد و حدود 40 درصد بودجه سالیانه این اتحادیه صرف این امر می شود. سنای آمریکا در سال 2013 تصویب کرد در مدت 10 سال یک هزار میلیارد دلار یارانه به منظور حفظ سقف تولید در بازارهای جهانی به بخش کشاورزی این کشور اختصاص یابد.

وی افزود: در خصوص وضع تعرفه ها نیز باید حمایت‌های لازم به عمل آید، به طور مثال در خصوص محصولی مانند پسته تعرفه‌ها در اروپا 182، در آمریکا 250، در ترکیه 225، در کره جنوبی 87 ، اما در ایران حداکثر 75 است.

حجتی گفت: قیمت برنج تولید شده در ژاپن 10 برابر قیمت جهانی این محصول است و این حمایت‌ها برای حفظ بازار است؛ برخی وقتی که قیمت برنج داخلی بیشتر از قیمت جهانی آن می شود مقوله واردات را پیش می کشند، در حالی که باید هر محصول داخل اقتصاد همان کشور مورد بررسی قرار گیرد.

وزیر جهادکشاورزی افزود: با توجه به سیاست‌های بالادستی و اقتصاد مقاومتی، باید تولید پایدار در بخش کشاورزی افزایش یابد، به دلیل اینکه تولید پایدار مهم است.

حجتی گفت: برای تولید پایدار باید منابع پایه‌ای مانند آب و خاک حفظ شود. با این نگاه در بخش کشاورزی، بهره‌وری را افزایش خواهیم داد؛ ضمن آنکه طرح‌هایی در این زمینه آماده شده که درخصوص پرداختن به چگونگی مصارف از منابع پایه و افزایش بهره‌وری و دانش‌بنیان کردن و اقتصادی کردن تولید است؛ در واقع برای اینکه زیرساخت‌ها و بهره‌وری بالایی در تولید داشته باشیم، این طرح‌ها در راستای اقتصاد مقاومتی در دستور قرار گرفته است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: نخستین طرح ساخت شبکه آبیاری و زهکشی برای دو میلیون هکتار از شبکه‌های بالادستی 1 و 2 اجرا شده، اما در اجرای شبکه های 3 و 4 و چگونگی آبیاری در مزرعه دچار مشکل هستیم.

به گفته این مقام مسئول، برای توسعه سامانه های نوین آبیاری در افق 10 ساله تجهیز چهار میلیون هکتار از اراضی کشور به این طرح پیش بینی شده است که برای امسال توسعه طرح در 250 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در دستور کار قرار دارد.

این عضو کابینه دولت یازدهم، تسطیح و نوسازی اراضی که سبب افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف آب می‌شود را از دیگر طرح‌ها برشمرد و گفت: عملیات خاک‌ورزی، توسعه مکانیزاسیون که با پشتیبانی بانک کشاورزی و خط اعتباری در نظر گرفته شده است از سال 1392 اجرایی شد و اینها از دیگر طرح‌هایی هستند که در سال‌های اخیر محدودیت‌هایی برای اجرای آنها نیز وجود ندارد.

حجتی گفت: سالیانه 10 هزار میلیارد ریال از محل مواد 10 و 12 قانون بودجه برای سامانه های نوین آبیاری در اختیار این وزاتخانه قرار می گیرد.

حجتی گسترش تولید بذور و نهال مقاوم، توسعه کشت‌های نشائی، توسعه گلخانه‌ها و توسعه فعالیت‌های آبخیزداری را از دیگر طرح‌های در دستور کار این وزارتخانه عنوان کرد که در کاهش مصرف آب و کاهش زمان تولید تاثیر بسیاری دارند.

وی گفت: در سال های اخیر با پشتیبانی بانک مرکزی خط اعتباری ارایه تسهیلات برای انواع و اقسام ماشین آلات کشاورزی در اختیار این وزارتخانه قرار گرفته و 25 هزار میلیارد ریال در این زمینه در سال های اخیر جذب شده است.

این عضو کابینه دولت یازدهم خاطرنشان کرد: توسعه گلخانه ها و کشت های فشرده، مصرف آب را دستکم به 10 درصد در مقایسه با کشت در عرصه کاهش می‌دهد.

وزیر جهاد کشاورزی، طرح توسعه فعالیت‌های آبخیزداری را یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی با آثار بالای زیست محیطی دانست و گفت: این طرح برای 11 میلیون هکتار در افق 10 ساله برنامه‌ریزی شده که 500 هزار هکتار ان در سال های اخیر اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: ساخت شبکه های آبیاری به 85 هزار هکتار، سیستم های نوین آبیاری به 125 هزار هکتار و اجرای عملیات آبخیزداری به 560 هزار هکتار در سال 1394 افزایش داشته است.

حجتی یادآور شد: سه طرح محوری با حمایت های مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری در ارتباط با زیرساخت های در دستور کار است که منابع مالی آن از محل صندوق توسعه ملی فراهم می شود.

وی بیان داشت: این طرح ها شامل طرح 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام که تا امروز 200 هزار هکتار آن اجرا و تحویل شده است، طرح 220 هزار هکتاری رودخانه های مرزی که 120 هزار هکتار آن در دست پیمان است و طرح 46 هزار هکتاری سیستان است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز