در دولت یازدهم؛

صادرات نفت خام ایران ٢ برابر شد

۱۳۹۵/۰۳/۲۶ - ۱۲:۳۹:۴۰
کد خبر: ۴۱۷۹۲۱
صادرات نفت خام ایران ٢ برابر شد
مجموع صادرات نفت خام ایران از ابتدای دولت یازدهم تا فروردین ماه امسال بیش از ٢ برابر شده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، معاونت برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در گزارشی به تبیین عملکرد وزارت نفت در حوزه های مختلف پرداخته و اعلام کرده است: مجموع صادرات نفت خام و میعانات گازی در دولت یازدهم از روند افزایشی قابل توجهی برخوردار بوده است، به طوری که این مقدار در فروردین ماه امسال نسبت به ابتدای استقرار دولت یازدهم (٦ ماه نخست سال ٩٢) بیش از ٢برابر شده است.

تولید میعانات گازی کشور نیز روند افزایشی قابل توجهی داشته است، به طوری که این مقدار در سال ٩٤ نسبت به ابتدای استقرار دولت یازدهم (٦ ماه سال ١٣٩٢) حدود ٣٧ درصد افزایش یافته است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت دیروز (سه شنبه، ٢٥ خردادماه) در صحن علنی مجلس درباره عملکرد دولت در این بخشها گفته بود: صادرات نفت ایران از دیماه سال ٩٤ تا کنون ٢ برابر شده و از مرز ٢ میلیون بشکه گذشته است، در حالی که این رقم در پنج ماه نخست سال ٩٢ بدون احتساب میعانات گازی، روزانه ٩٧٠ هزار بشکه بود.

وی افزوده بود: مقدار تولید میعانات گازی نیز ٦٠٠ هزار بشکه در روز افزایش یافته که این مقدار در سال ٩٢، ٣٨٠ هزار بشکه بوده است.

تمرکز فروش نفت در شرکت ملی نفت ایران

در وزارت نفت دولت یازدهم تلاش شده است افزون بر مذاکرات و پیگیری درباره احیای مشتریان پیشین نفت خام ایران (پیش از تحریمها)، صادرات نفت خام و میعانات گازی به دلیل شفاف سازی در معاملات و جلوگیری از واسطه گری، در شرکت ملی نفت ایران متمرکز شود.

تفاهم با بانکهای تجاری عامل دولتی و خصوصی برای کارگزاری اعتبارات و تسهیلات مالی، پیگیری عرضه نفت‌خام و فرآورده های نفتی در بازار بورس انرژی کشور و فعال کردن بازارهای مرتبط نظیر بازار سلف نیز از دیگر گامهای برداشته شده در مسیر تامین منابع مالی صنعت نفت به شمار می رود.

این گزارش در ادامه به اقدامهای انجام شده برای ایجاد جذابیت در قراردادهای نفت و گاز با اصلاح چارچوب قراردادهای کنونی صنعت نفت اشاره و اعلام کرده است: به پیشنهاد وزارت نفت، شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز در مهر ماه سال ١٣٩٤ به تصویب هیئت دولت رسید و طی ٢ همایش، رونمایی و معرفی شد.

وزارت نفت همچنین با هدف زمینه سازی برای افزایش صادرات نفت خام؛ برای توسعه بندر جاسک به عنوان پایانه جدید صادراتی نفت (ساخت پایانه نفتی در جاسک) برنامه ریزی کرده و پیگیر احیای سوآپ نفت خام آسیای مرکزی است.

 

نظر شما
نظرات
ناشناس
|
-
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۶
0
0
برادر عزیز انچه که طی سالهای اخیر ما شاهد ان بودیم اگر صادرات صد برابر شود شود هیچ تاثیری بر اوضاع واحوال این مردم فلک زده نخواهد داشت .