در پی انتقاد ایران به اجرای نشدن کامل برجام:

آمریکا می تواند حسن نیت خودش را به ایران نشان دهد

۱۳۹۵/۰۳/۲۸ - ۱۴:۴۹:۴۷
کد خبر: ۴۱۸۶۸۵
آمریکا می تواند حسن نیت خودش را به ایران نشان دهد
وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به انتقادها و تاکیدات مقامات عالی ایران برای محقق ساختن دستاوردهای برجام در بخش لغو تحریم‌ها گفت: فکر می‌کنم که مواردی وجود دارد که آمریکا می‌تواند برای نشان دادن حسن‌نیت خود انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در اسلو، گفت: ما به تمام تعهدات خود مبنی بر لغو تحریم‌ها عمل کرده‌ایم و به پیمان مکتوب خود در توافق هسته‌ای و به علاوه روح این توافق پایبند بوده‌ایم.

کری ادامه داد: در حقیقت، من به طور شخصی از الزامات رفع تحریم‌ها فراتر رفته‌ام و با بانک‌ها، شرکت و دیگر کسانی که به صورت طبیعی بعد از چندین سال تحریم برای پا پیش گذاشتن بدون اطلاع دقیق از این‌که چه چیزی مجاز است و چه چیزی مجاز نیست، بی‌میل هستند، وارد گفت‌وگو شده‌ام.

این اظهارات یک روز پس از آن مطرح شد که رهبر انقلاب ایران اتهامات علیه آمریکا را تکرار و تأکید کرد که واشنگتن به تعهداتش طبق توافق هسته‌ای برای رفع تحریم‌ها به ویژه در خصوص تعامل با بانک‌ها عمل نکرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: وی بارها برای مقامات ایرانی توضیح داده است که در آن‌چه واشنگتن می‌تواند برای تشویق شرکت‌ها به معامله با ایران انجام دهد، محدودیت وجود دارد.

کری افزود: رهبر معظم و وزیر امور خارجه ایران فشار می‌آورند تا اطمینان یابند که ایران هرچه سریع‌تر به آن‌چه طبق توافق هسته‌ای مستحق‌اش است، دست یابد. به همین دلیل فکر می‌کنم که مواردی وجود دارد که آمریکا می‌تواند برای نشان دادن حسن نیت خود انجام دهد. از نظر من مواردی هست که آمریکا می‌تواند در جاهایی که تردید وجود دارد، اطمینان بدهد. احساس می‌کنم که اگر قرار است در آینده هم معاملاتی (با ایران) داشته باشیم یا اگر می‌خواهیم اعتبار خود در زمینه حسن نیت در مذاکراتی که هر جای دیگر ممکن است انجام دهیم، حفظ کنیم این مسأله حائز اهمیت است و من می‌خواهم که این کار را انجام دهم.

وزیران امور خارجه ایران و آمریکا چهارشنبه هفته جاری در حاشیه اجلاس "اسلو" درباره روند اجرای برجام دیدار و گفت‌وگو کردند.

 

نظر شما