پس از ۲۶ سال تورم تک رقمی شد؛

شاهکار اقتصادی دولت غیر اقتصادی!

۱۳۹۵/۰۴/۰۲ - ۱۰:۵۶:۲۶
کد خبر: ۴۲۱۱۳۵
شاهکار اقتصادی دولت غیر اقتصادی!
یکی از مهم‌ترین شعارهای اقتصادی دولت یازدهم کاهش نرخ تورم و تک‌رقمی شدن آن اعلام شد که دیروز با ثبت رکود ٩,٥ درصد این مهم به سرانجام رسید.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ از‌ سال ١٣٥٣ و با افزایش قیمت نفت ایران وارد چرخه عجیب تورمی شد و تاکنون این چرخه ادامه داشت و هیچ دولتی نتوانسته بود این چالش اساسی در کشور را مهار کند، اما دولت یازدهم با تلاش فراوان توانست به این مهم دست پیدا کند. دولت تدبیر و امید از همان ابتدا کاهش نرخ تورم و رفع موانع اقتصادی را در کنار هجمه های فراوان در دستور کار قرار داد. بسیاری از منتقدان براین باورند که دولت تنها بر بحث سیاست خارجی معطوف شده و توجهی به سیاست داخلی و مشکلات اقتصادی ندارد، اما روز گذشته و با تک نرخی شدن تورم یکی دیگر از وعده های روحانی و تیم اقتصادی محقق شد تا پاسخی بر منتقدان دولت در حوزه اقتصادی باشد. خبری که روز گذشته به سر تیتر روزنامه‌ها و خبرگزاری ها همسو تبدیل شد و اما از سوی رسانه های خاص نادیده گرفته شد.

با نیم نگاهی به زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید می توان دریافت که کشور با چالش فراوان در حوزه اقتصادی مواجه بود. طبق اعلام آمار از سوی مراکر رسمی، نرخ رشد افزایش قیمت کالا و خدمات شهری در خرداد 1395؛ 9/5 درصد گزارش شد. نکته قابل تامل این است که نرخ تورم برای سومین بار در سال‌های پس از انقلاب است که به زیر ١٠ رسیده است. نخستین‌بار در سال ١٣٦٩ با نرخ ٩/٦ درصد، دومین  سال بعد از اتمام جنگ ایران و عراق که تورم ٩ درصد گزارش شد و سومین بار پس از ٢٥ سال در سال ١٣٩٥ باز هم شاهد تک رقمی شدن تورم هستیم. از‌ سال ١٣٥٢ تاکنون به‌جز دو‌سالی که تورم زیر ١٠‌درصد تورم بود، همواره دچار تورم دو رقمی بوده‌ایم.

همچنین در کنار کاهش نرخ تورم، یکی دیگر از وعده های دولت تدبیر و امید و تیم اقتصادی اش بالا بردن رشد اقتصادی و مثبت شدن آن در کشور بود. وعده ای که تا به امروز عملی شد و نرخ رشدی که سال 91، منفی 5.4 درصد بود، در انتهای سال 92 تقریبا به صفر نزدیک شده و سال گذشته مثبت شد و بنا براعلام بانک جهانی به مثبت 5 درصد خواهد رسید. این در حالی است که رشد اقتصادی در پایان ریاست احمدی‌نژاد منفی 5.8 درصد بود و این نشان از تغییر 10.4 درصدی رشد اقتصادی و تحقق برنامه‌ریزی اقتصادی دولت یازدهم دارد.

آنچه مسلم است، حسن روحانی در سه سال گذشته توانسته رویکردهای سیاستی گذشته و روند شاخص‌های منفی مختلف را معکوس کند. روند تحریم‌های بین‌المللی معکوس شده، روابط بین‌المللی ایران آنچنان بهبود یافته که می تواند برای اولین بار می‌تواند نقش دیپلماتیک نیز در بحرانهای منطقه ایفا کند، و روز گذشته نیز توانست تورم 45 درصد را به پایین‌ترین حد خود در ٢٦سال گذشته رساند.

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز