استقبال آمریکا از قرار داد بویینگ با ایران

۱۳۹۵/۰۴/۰۲ - ۱۳:۰۵:۲۷
کد خبر: ۴۲۱۳۱۰
استقبال آمریکا از قرار داد بویینگ با ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بدون مخالفت با قرارداد ایران و بویینگ گفت:‌درباره تعامل شرکت‌های خصوصی اظهارنظر نمی‌کنیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ شرکت بویینگ روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای از امضای قرارداد با ایران برای فروش هواپیما خبر داد اما جزییاتی درباره تعداد هواپیماها و چگونگی اجرای این معامله منتشر نکرد.

یک سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا پس از انتشار این خبر در پاسخ به سوالی درباره این که بویینگ تحت مجوز دولت آمریکا این قرارداد را امضا کرده است؟ گفت:‌ سیاست ما در خصوص تمام برنامه‌های تحریمی‌مان این است که درباره تعامل با نهادهای خصوصی خاص اظهارنظر نمی‌کنیم.

ایران نیز هفته گذشته از رایزنی‌های  با شرکت بویینگ برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیما خبر داده بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، شرکت بویینگ به دلیل باقیماندن تحریم‌های غیرهسته‌ای  واشنگتن علیه تهران برای انعقاد قرارداد با ایران محتاط بود و مقامات آمریکایی گفته بودند که انجام چنین معامله‌ای نیازمند مجوز وزارت خزانه‌داری است.

اما مشخص نیست که در چند روز گذشته چه چیزی تغییر کرده است و مقامات خزانه‌داری برای اظهارنظر درباره این خبر به راحتی قابل دسترس نیستند. این شرکت هواپیماسازی ممکن است از یک جایگزین خارجی برای فروش تولیداتش به ایران و اعتباری غیر از دلار آمریکا استفاده کند تا از گیر افتادن در قوانین آمریکا پرهیز کند.

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت که این وزارت خانه از بیانیه بویینگ مبنی بر انعقاد قرارداد با شرکت ایران‌ایر که شامل فعالیت‌های تجاری مشروع بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک است، استقبال می‌کند.

وی افزود:‌بویینگ در ارتباط نزدیک با وزارت امور خارجه  درباره این قرارداد بوده است. همان‌طور که می‌دانید ما معتقد به دادن اجازه  فروش هواپیماهای مسافربری هستیم و به اجرای این تعهد و دیگر متعهدات‌مان طبق برجام ادامه خواهیم داد.

کربی هم‌چنین گفت:‌ برجام با شرکت‌های هواپیماسازی غیرنظامی، شامل شرکت‌های آمریکایی فرصت می‌دهد تا تجارت قانونی با ایران را دنبال کنند و با پیگیری گزارش‌ها از پیشرفت در بخش هوایی هستیم که هم برای اقتصاد و هم برای امنیت عمومی خوب است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز