نشست مشترک وزیر کشور و رییس کل بانک مرکزی با رویکرد اقتصاد مقاومتی ؛

رحمانی فضلی : اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب حرکت در مسیر کنونی نیست

۱۳۹۵/۰۴/۰۲ - ۱۴:۱۶:۱۸
کد خبر: ۴۲۱۳۸۴
رحمانی فضلی : اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب حرکت در مسیر کنونی نیست
رحمانی‌فضلی گفت: اجرای اقتصاد مقاومتی آزمایش بزرگی است و باید با موفقیت این مسیر را پشت سر بگذاریم .

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در نشست مشترک استانداران آذربایجان شرقی ، کرمان و لرستان با رئیس کل بانک مرکزی و برخی مدیران بانکی کشور، با بیان اینکه شرایط کشور اقتضا می‌کند که در حوزه اقتصادی جهش داشته باشیم، اضافه نمود : اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبرمعظم انقلاب حرکت در مسیر کنونی نیست، بلکه توجه و عمل به جهش‌هایی است که باید انجام شود و این نیازمند جسارت، قدرت تصمیم‌گیری، تدبیر و قدرت عمل در انجام ریسک های منطقی است.

وزیر کشور با بیان اینکه ما متوجه مشکلات بانک‌های کشور هستیم، گفت: اقتصاد مقاومتی نباید روی کاغذ بماند؛ رهبر معظم انقلاب تاکید ویژه‌ای بر این مسئله دارند و در همین مدت اخیر و در چندین جلسه و ملاقات ، تاکید ایشان نیز این بوده است که این حرف‌ها روی کاغذ نماند.

رحمانی فضلی افزود: رهبر معظم انقلاب به ما ابلاغ کرده اند که ماهانه در زمینه تحقق اقتصادی مقاومتی به ایشان گزارش دهیم و ما نیز این کار را انجام خواهیم داد، چرا که معتقدیم اقتصاد مقاومتی آزمایش بزرگی است و باید با موفقیت این مسیر را پشت سر بگذاریم.

وزیر کشور با تاکید بر حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط، گفت: شرایط سیاسی در کشور ما و پیوند آن با فضای کنونی اقتصادی، اقتضا می کند در حوزه اقتصادی جهش داشته باشیم.

رحمانی فضلی خطاب به مدیران عامل بانک ها گفت: متوجه مشکلاتتان و به فکر حل آنها هستیم اما باید در چارچوب همین مقررات، اختیارات، امکانات و قوانین عمل کنیم و ما حاضریم به شما در اتخاذ تصمیمات کمک کنیم.

وزیر کشور با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی افزود: ماهانه خدمت ایشان و رئیس جمهور در این زمینه گزارش می دهم. رحمانی فضلی گفت: پیشنهاد کردیم تا کارگروه مشترکی تشکیل شود و بانک ها جلساتی را با استانداران داشته باشند.

در ادامه رئیس کل بانک مرکزی هم در این نشست گفت: درک مشخص از مسئولیت ها در سال ۱۳۹۵ باید ایجاد شود و نظام بانکی باید از نظرات استان ها درباره اولویت تسهیلات آگاه باشند.

ولی الله سیف افزود: تمرکز ما بر تصمیم اخیر درباره بنگاه های کوچک و متوسط با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و با استفاده از همه امکانات است. وی تأکید کرد: بانک مرکزی مسئولت صیانت از سپرده های مردم را دارد و اجازه نمی دهد تصمیمات غیراصولی در این باره گرفته شود.

سیف با اشاره به مشکلات نظام بانکی افزود: برای اصلاح این وضعیت طرح جدی داریم تا بانک ها منطبق بر استانداردهای روز شوند و در شرایط پس از برجام بتوانند ارتباط بانکی متناسب با شأن اقتصاد کشورمان داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه امسال تمرکز ما برای حل مشکلات بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط است گفت: سعی می کنیم با تخصیص حدود ۱۰ درصد از تسهیلات نظام بانکی در سال جاری این بنگاه ها و خط تولید آنها را به حرکت در بیاوریم.

سیف با اشاره به اینکه بانک مرکزی مسئولیت نظارتی دارد افزود: تصمیمات غلط و غیراصولی می تواند سپرده ها را در خطر قرار دهد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: اگر در جایی تسهیلات با حجم غیرمنطقی داده شد باید به ما منعکس شود تا پیگیری کنیم و این گزارش ها مبنایی برای نظارت دقیق تر ماست.

رئیس کل بانک مرکزی درباره نرخ سود بانکی نیز با اشاره به اینکه مصوبه شورای پول و اعتبار در این زمینه باید رعایت شود افزود: کسی نمی تواند از این مصوبه عدول کند. وی با اشاره به اینکه تورم از ۴۰ درصد به دامنه تک رقمی رسیده ادامه داد: نرخ سود بانکی هم به ناچار باید کاهش یابد و این مسیر طبیعی نرخ سود بانکی و علامت بسیار مثبتی است.

در نشست مشترک وزیر کشور و رئیس کل بانک مرکزی بر کاهش نرخ سود بانک‌ها و مراقبت استانداران به منظور جلوگیری از شکل گیری دوباره موسسات غیرمجاز تاکید شد.

در این نشست دین پرست سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور با اشاره به بروز رسانی بانک اطلاعاتی مرتبط با اقتصاد مقاومتی ، گفت : در یک گزارش جامع اهم مشکلات ، خواسته ها و راهکارها در مسیر پیشبرد اقتصاد مقاومتی در 31 استان بویژه استانهای الگو در 166 بند تهیه شده است تا در یک هفته در کارگروهی مشترک مورد بررسی و تعیین تکلیف قرار گیرد.

در این نشست جبار زاده استاندار آذربایجان شرقی ، رزم حسینی استاندار کرمان و بازوند استاندار لرستان به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود در زمینه چگونگی همکاری بانکها در استان های یاد شده برای اجرای اقتصاد مقاومتی پرداختند و جمعی از میران عامل بانک های کشور به موارد مطروحه پاسخ دادند .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز