حیات اتحادیه اروپا و بریتانیا در معرض خطر قرار گرفت؛

آغاز یک فروپاشی؟

۱۳۹۵/۰۴/۰۴ - ۱۱:۳۸:۰۳
کد خبر: ۴۲۲۰۱۴
آغاز یک فروپاشی؟
مردم انگلستان در اقدامی تاریخی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی داده‌اند؛ رأیی که می‌تواند حیات اتحادیه اروپا و بریتانیا را در معرض خطر قرار دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا، در طول تاریخ بریتانیا همواره با یک سوال جدی روبرو بود، ماندن در اتحادیه اروپا یا خروج از آن؟ سوالی که امروز مردم این کشور در یک همه پرسی به آن پاسخ دادند.

حزب محافظه‌کار به رهبری کامرون در انتخابات عمومی روز پنجشنبه ۷ می ۲۰۱۵ با کسب ۳۳۰ کرسی از ۶۵۰ کرسی توانست اکثریت مطلق آرا را کسب کند، اگرچه این پیروزی خیلی راحت بدست نیامد و دیوید کامرون رهبر این حزب در مقام نخست وزیری باقی ماند، ولیکن در آن زمان کمتر کسی تصور می کرد که شخص کامرون با چه چالشی مواجه خواهد شد.

مردم بریتانیا روز گذشته در حالی پای صندوق های رای رفتند که طبق آخرین نظرسنجی که سایت تلگراف منتشر کرد شرایط به نفع دیوید کامرون برای ماندن در اتحادیه اروپا بود و همچنین براساس  نظرسنجی، ٥١درصد از شرکت‌کنندگان قصد داشتند که در روز پنجشنبه به ماندن در اتحادیه اروپا رای دهند و ٤٩درصد نیز تصمیم به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا دارند. اما شاید کمتر کسی تصور می کرد که در صبح روز ٢٤ژوئن ٢٠١٦ بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود و سرنوشت جدیدی برای این کشور رقم  بخورد. قطعا این انتخابات نه تنها سرنوشت نسل فعلی، بلکه بر سرنوشت نسل های آینده این کشور تاثیر خواهد داشت.

نتایج خروج از اتحادیه اروپا

بلافاصله پس از اعلام نتایج خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، فروپاشی در نظام اقتصادی این کشور آغاز شد. ارزش سهام بانک های انگلیسی در پی اعلام نتایج همه پرسی و خروج این کشور از اتحادیه اروپا سی درصد سقوط کرد، در ادامه نیز شاخص بورس لندن در ابتدای معاملات امروز هفت درصد سقوط کرد.

در ادامه این اتفاق مهم در خواست ها برای برکناری دیوید کامرون بالا گرفت. نخست‌وزیر انگلستان پس از شکست در همه‌پرسی، اعلام کرد که به زودی از این سمت کناره‌گیری می‌کند، چرا که انگلیس نیاز به رهبر جدید دارد.  وی بلافاصله و پس از اعلام این نتایج در جمع خبرنگاران تاکید کرد: خروج از اتحادیه اروپا بریتانیا را با چالش اساسی مواجه خواهد کرد و اعتبار ما در جهان کاهش خواهد یافت و در ماه اکتبر برای انتخاب نخست وزیر جدید بحث خواهد شد. نکته ای که در حال حاضر تمرکز اصلی منتقدان را به همراه داشته و بدنبال برکناری کامرون هستند. اما فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس پس از اعلام این نتایج واکنش دیگری نشان داد. وی گفت: دیوید کامرون همچنان در قدرت خواهد ماند و انگلستان باید باثبات و آرام بماند و به همین جهت کامرون تصمیمی برای کناره‌گیری از قدرت ندارد.

دلیل اصلی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

از سوی برخی کارشناسان، دلیل اصلی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بحث پناهجویان بود. زمانیکه کشورهای اروپایی با سیرعظیم پناهجویان مواجه شدند، بریتانیا کمتر توجه ای به این موضوع  نشان داد و تنها 216 پناهجو را پذیرفت و در ادامه اعتراضات حاضر به پذیرش هزار تن دیگر شد. اما همین بحث مهاجرت تبدیل به حربه‌ای در دست مخالفان حضور بریتانیا در اتحادیه اروپا شد که در صورت عدم‌ خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا این کشور از سیل مهاجران و پناهجویان پر می ‌شود. همچنین این واکنش در حالی بود که فرانسه بارها تاکید کرده بود در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، کنترلی بر مرز مشترک دو کشور نداشته و پناه‌جویانی که در «کاله» به سر می‌برند رها شده و به سوی انگلستان هجوم می‌برند.

سناریو پیش روی انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا

بنابرتحلیل برخی کارشناسان، خروج انگلستان از اتحادیه اروپا،‌ لندن را در انتهای صف روابط اقتصادی با سایر کشورها به ویژه واشنگتن قرار می دهد. همچنین مردم این کشور سرنوشت مبهمی را برای آینده کشور خود رقم زدند. حال باید دید نتیجه این نظرسنجی چه سرنوشتی را برای انگلستان بعنوان، پنجمین قدرت اقتصادی جهان رقم خواهد زد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز