در پی انتقادات نسبت به انتخاب اعضای کمیسیون‌ها؛

آئین نامه داخلی مجلس تغییر خواهد کرد

۱۳۹۵/۰۴/۰۵ - ۱۱:۲۱:۰۷
کد خبر: ۴۲۲۳۱۴
آئین نامه داخلی مجلس تغییر خواهد کرد
اتفاقات هفته گذشته در جریان انتخاب اعضای کمیسیون ها برخی خلل قانونی و آئین نامه ای را عیان­ کرد که مقدمه ای برای اصلاح آئین نامه داخلی مجلس است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا، انتخاب اعضای کمیسیون ها که در برخی موارد با نادیده گرفته شدن تخصص و تجربه نمایندگان و فقط بر اساس رای صورت گرفت، اعتراضات و انتقاداتی را به دنبال داشت که به نظر منطقی می رسید؛ در این زمینه عنوان می شد اولا، انتخاب اعضا با تکیه بر رای  می تواند لابی گری در پی داشته باشد و مشخصا با وجود این لابی ها تجربه و تخصص کنار گذاشته می شود. نکته دوم که مهمتر نیز به نظر می رسید مربوط به بحث تقدم و تاخر دو ماده ضد و نقیض 41 و 42 آئیین نامه داخلی مجلس است. به این معنا که هر چند ماده 41 آئیین نامه داخلی تاکید بر انتخاب اعضا بر اساس راگیری دارد اما این ماده توسط ماده  42 همین قانون که مصوب سال 92 است نقض می شود، ماده ای که تاکید آن بر انتخاب اعضا بر اساس تخصص، تجربه و  تحصیلات است. 

در این راستا ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی با اشاره به این موضوع که در مورد تعداد اعضای کمیسیون ها ماده 42 ماده 41 را نقض می کند به خبرگزاری  برنا گفت : هر چند این نقض درست است، اما این مطلب نیز وجود دارد که هرجا ابهامی باشد، تفسیر آن با هیئت رئیسه است.

 وی ادامه داد: هیئت رئیسه در آخرین تصمیمی که گرفتند به این نتیجه رسیدند که با 13 نفر  کمیسیون حقوق قضایی را تشکیل دهند. 

وی افزود: هرچند تناقض دو ماده 41 و 42 مشهود است و ماده 42 تاکید بر انتخاب اعضا بر اساس تخصص و تجربه دارد، اما نکته قابل توجه دیگری نیز وجود دارد که در همین ماده بیان می شود و اعضا  با انتخاب روسای شعب می توانند به شعبه های دیگر بروند.

ابوترابی در پاسخ به این سوال که این موضوع موجب شد تخصص نمایندگان در نظر گرفته نشود، گفت : این موضوع کاملا صحیح است و حداقل در برخی کمیسیون ها و در مورد برخی افراد این موضوع کاملا صحت دارد اما تصمیمی است که گرفته شده. 

وی ادامه داد : مسئله ای هم که در خصوص اولویت ماده 42 مصوب سال 92 نسبت به ماده 41، بر اساس تقدم و تاخر قانونی، مطرح می شود که موضوعی قابل تامل است. اعتقاد دارم این موضوع جای بحث دارد و باید بار دیگر مورد ارزیابی قرار گیرد، اما به هر صورت در حال حاضر هیئت رئیسه در جلسه ای که داشتند به این نتیجه رسیدند که می توانند افراد را به کمیسیون دیگری بفرستند و کمیسیون ها را با کمتر از 19 نفر تشکیل دهند.

ابوترابی درپاسخ به این سوال که باید آئین نامه اصلاح شود، گفت: فعلا طرحی مطرح نشده است، اما قطعا آئین نامه باید تغییر کند و در آینده این موضوع مورد بحث قرار خواهد گرفت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز