محسنی‌اژه‌ای عنوان کرد:

سازمان بازرسی کل کشور مستقل عمل می کند

۱۳۹۵/۰۴/۰۶ - ۱۴:۱۳:۲۸
کد خبر: ۴۲۳۰۹۲
سازمان بازرسی کل کشور مستقل عمل می کند
معاون اول قوه قضائیه با تأکید بر اینکه سازمان بازرسی کل کشور باید مستقل باشد، گفت: اگر این سازمان از دستگاه‌های دیگر که به آنها نظارت می‌کند مستقل نباشد، نمی‌تواند مأموریت خود را به درستی انجام داد.

به گزارش گروه قوه قضائیه خبرگزاری برنا؛ حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در مراسم افتتاحیه مرکز آموزش آمبودزمان آسیایی ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه و درود بر روح پاک شهدا به‌ویژه شهدای قوه قضائیه شهادت حضرت علی (ع) را تسلیت گفت و اظهار کرد: حضرت امیرالمومنین (ع) جامع تمام مسیرهای هدایت بود. هرچه ایشان در این دنیا می‌دانست درباره عالم دیگر هم به همان وضوح می‌دانست. هر آنچه برای هدایت بشر لازم بود در امیر مومنان جمع بود.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه امروز در شرایط بسیار حساسی هستیم، گفت: از طرفی تمام دوستداران انقلاب در داخل و خارج کشور نظاره‌گر هستند که در این جنگ نامتقارن بین آمریکای جهانخوار و هم‌پیمانانش و دست‌نشاندگانش در منطقه ما به کجا خواهیم رسید.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: بدخواهان نظام با تمام دستگاه‌های ریز و درشت شان و تمام ابزار پیشرفته امروزی، گوشه به گوشه تمام حرکات، تاکتیک‌ها و برنامه‌های ما را زیر نظر دارند که ببینند ما کجا را غفلت می‌کنیم تا از آن روزنه نفوذ کنند و به ما ضربه بزنند.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه دشمنان امروز تمام زوایای نظام را مورد توجه قرار داده‌اند، تصریح کرد: آنها آکادمی‌های مختلفی برای تجزیه و تحلیل نظام تشکیل داده‌اند. یک روز فقط به دنبال آن بودند که اسلام ناب چه هست. ولی امروز همه اجزای نظام و ابعاد زندگی ما را مورد مطالعه قرار می‌دهند. باید خیلی مراقب باشیم. گاهی و تنها یک اشتباه کوچک موجب ورود دشمن می‌شود. یک غفلت ما موجب ضربه خوردن ما می‌شود.

وی ادامه داد: اگر ما دیروز نیاز به فکر و استقامت داشتیم بر اساس این موقعیت حاصل شده امروز با ضریب بالاتری به آنها نیازمندیم. آنچه که امروز مقام معظم رهبری به آن تأکید داشتند این است که اجازه ندهیم روحیه انقلابی، استقامت و اتکا بر ارزش‌های اسلامی در جامعه کمرنگ شود. بدخواهان نظام می خواهند که مردم را از روحیه انقلابی، اسلامی و از ولایت فقیه و دنباله‌روی از اسلام ناب دور کنند. چراکه آنها می‌دانند تا زمانی که مردم انقلابی و تابع ولایت فقیه هستند نمی‌توان با آنها کاری کرد.

وی ادامه داد: آنها قصد داشتند روحیه انقلابی، مذهبی، علوی و حسینی ما را از ما بگیرند. چرا که عاشورا به ما درس شهادت و شهامت می‌دهد.

محسنی اژه‌ای با اظهار اینکه بدخواهان نظام و دشمنان نظام قصد دارند جامعه را به جامعه‌ای دوقطبی تبدیل کنند، تصریح کرد: آنها قصد دارند که جامعه را دوقطبی کنند. بگویند اینگونه لازم نیست همه به دور محور ولایت فقیه باشیم.

محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه جامع‌نگری بسیار مهم است، تصریح کرد: سعی کنید همه مسائل را با هم ببینید. اگر همه را با هم نبینیم ناهمگون می‌شود و اگر ناموزون شود نمی‌توانیم به هدف عالی خود برسیم. باید کاری کنیم قانون و مقررات ما با هم بخواند. مقطعی و لحظه‌ای نگاه نکنیم. یعنی قانون را بنویسیم از یک جهت بازدارنده باشد ولی از جهات دیگر بسیار مضر. اگر برنامه‌هایمان هماهنگ و منطبق بین قوا نباشد و تاکتیک، راهبرد و نگاه متفاوت داشته باشیم به هدف عالی نخواهیم رسید.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: ما سه قوه مستقل در جمهوری اسلامی داریم. ولی این سه قوه در یک نظام، در یک کشور و تحت رهبری یک رهبر است و تمام راهبردها، روش‌های اجرایی و برنامه‌ها باید با هم همخوانی کند و امروز یک مقطعی است که سازمان بازرسی کل کشور می‌تواند بر این مهم کمک کند.

معاون اول قوه قضائیه در رابطه با موضوع فیش ‌های حقوقی نامتعارف گفت: در یک مقطع زمانی در اول انقلاب اکثر مدیران ما نیروهای ارزشی بودند. هیچ کس به دنبال پاداش و حقوق و سمت نبود. همه برای اسلام، کشور و ملت کار می‌کردند. اگر جایی هم حقوقی بیشتر از نیاز داده می‌شد آنها آن را بازمی‌گرداندند یا خرج جبهه و کشور می‌کردند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: گاهی ارزش‌های کار با یکدیگر متفاوت است. گاهی یک کاری که یک انسان نخبه انجام می‌دهد در برابر 100 ساعت کار دیگری ارزشمندتر است. اگر ما این افراد را که دارای فکر هستند از امتیاز و حقوق بیشتری دارا نکنیم. دیگران آنها را جذب می‌کنند، یا در داخل کشور به صورت خصوصی یا در خارج از کشور.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: کسی که امروز به طور متوسط 57 میلیون حقوق می‌گیرد و در یک سال فقط از یک سمت وام با نرخ 4 درصد می‌گیرد این فرد اولین ضربه را به خود و فرزندش می‌زند. فرزند او وقتی در این مقدار ثروت و مکنت قرار می‌گیرد دیگر معلوم نیست به کجا می‌رود و چه وسایلی استفاده می‌کند؛ از دیگران دور می‌شود و زندگی‌اش از دیگران جدا می‌شود.

محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود به توصیه‌هایی در رابطه با ملزومات سازمان بازرسی کل کشور پرداخت و گفت: اگر بتوانیم بازبینی‌مان به روز باشد بسیار مهم و کارسازتر است تا اینکه مساله‌ای چند سال پیش اتفاق افتاده امروز بخواهیم گزارش آن را تهیه کنیم. البته باید اتفاقات قبل را هم در نظر بگیریم ولی به روز بودن بازرسی‌ها موثرتر است.

وی با تاکید بر اینکه همانگونه که سه قوه از یکدیگر مستقل هستند و سازمان بازرسی کل کشور هم باید مستقل باشد، گفت: اگر سازمان بازرسی کل کشور از دستگاه‌هایی که بر آنها نظارت دارد مستقل نباشد ماموریت خود را درست انجام نداده است. همچنین هر دستگاهی آسیب‌های مخصوص خود را دارد. سازمان بازرسی کل کشور آسیب‌های خاص خود را دارد یعنی آقای سراج و همکاران ایشان باید مراقب باشند آسیب‌های خود را بشناسند تا ضربه‌ای نخورند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: یکسری از بازرسی‌های سازمان بازرسی کل کشور به صورت روتین و سالیانه است و یکسری هم موردی پیش می‌آید. فضایی در کشور و جامعه پیش می‌آید یا خود سازمان تشخیص می‌دهد و یا دستگاه‌ها و مسوولان از سازمان می‌خواهند که به صورت موردی بازرسی کنند. امکانات سازمان محدود است و حتما باید در این باره اولویت‌بندی کند. اگر اولویت‌بندی نداشته باشد ممکن است با وجود تلاش زیاد محصولی که برای نظام و کشور نفع داشته باشد حاصل نشود.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: این سازمان باید بازخورد گزارش‌های خود را دریافت کند. بسیاری از گزارش‌ها باید پیگیری شود و ببینند بازخورد آن چه شد. بعضی از موارد زمان بسیاری نیاز دارد اگر بخواهیم موضوعی را از تمام جوانب پیگیری کنیم ممکن است زمان زیادی را نیاز داشته باشد. باید گزارش‌ها را مرحله به مرحله اولویت‌بندی کنیم.

محسنی اژه‌ای در پایان سخنان خود اضافه کرد: بدترین چیز آن است که مدتی موضوعی و معضلی پیش می‌آید و همه بگویند مدتی درباره آن پیگیری انجام شد و مورد اهتمام قرار گرفت ولی بعد از مدتی رها شد. باید تمام امور را تا آخر پیگیری کنیم.

 

نظر شما