خرم در گفت‌وگو با برنا:

وضعیت ترکیه حاصل بی‌تدبیری و تندروی اردوغان است

۱۳۹۵/۰۴/۰۹ - ۱۳:۰۱:۱۳
کد خبر: ۴۲۴۳۸۶
وضعیت ترکیه حاصل بی‌تدبیری و تندروی اردوغان است
کارشناس مسائل بین الملل گفت: وضعیت سیاسی ترکیه به رفتارهای افراطی و بی تدبیرانه وسیاست های نا کارآمد اردوغان باز می‌گردد. حتی اگر امروز درحال اصلاح باشد, دیر شده است.

به گزارش گروس سیاسی خبرگزاری برنا، ترکیه شب گذشته شاهد حمله تروریستی دیگری با دست کم 36 کشته و 150نفر زخمی بود.  نخست وزیر ترکیه  اعلام کرد "نتایج تحقیقات به عمل آمده حاکی از آن است که گروه تروریستی داعش در پشت این حمله قرار دارد و مسئول اصلی آن محسوب می شود."  

ترکیه در یک کنش یکی از کشورهای عضو «ائتلاف موسوم به ضد داعش» و از سوی دیگر با گروه پ.ک.ک(حزب کارگران کردستان) که از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی اعلام شده، درگیر است.

علی خرم کارشناس خاورمیانه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره حملات تروریستی اخیر در ترکیه گفت: حملات تروریستی اخیر در ترکیه حاصل کنش ها و واکنش بین دولت این کشور با مخالفان است. هنگامی که یک زنجیره از کنش  و واکنش بین قدرت ها به وجود می آید دیگر نمی‌توان بدون قربانی و خونریزی آن را متوقف کرد.

وی افزود: اتفاق‌های اخیر ترکیه و مرگ انسان های بسیار نوعی پاسخگویی از سوی نیروهای کُرد و سایر نیروهای تروریستی نظیر داعش به ترکیه است. متاسفانه گروه های مختلف در ترکیه, سوریه, عراق و اخیرا" هم نمونه هایی در مرز های ایران فعال شده اند، این گروه ها در موقعیتی  قرارگرفته اند که فکر می‌کنند ازکردستان مستقل عقب افتاده  لذا عملیات تروریستی خود را افزایش می‌دهند. از سوی دیگر ترکیه درحال تغییرات اساسی سیاست های خود است چنان که از روسیه معذرت خواهی و برای برقراری ارتباط با اسرائیل اعلام آمادگی و توافق کرد، اما دیگر سیاست های داخلی اش موثر بوده به همین دلیل مخالفان حرف هایشان را با عملیات تروریستی به گوش دولت مردان ترکیه می رسانند.

وی با تاکید بر اشتباهات سیاسی اردوغان  افزود: دولت ترکیه راه افراط را در پیش گرفت و در رفتارش با کُرد ها خشونت به خرج داد و فعالیت های دموکراتیک خود را به رویکرد های مسلحانه تبدیل کرد. بی شک وضعیت سیاسی ترکیه به رفتارهای افراطی و بی تدبیرانه  وسیاست های نا کارآمد اردوغان باز می‌گردد. حتی اگر امروز درحال اصلاح باشد, دیر شده است. رفتارهایی مانند برخوردهای خشونت آمیز و مسلحانه با کُردها و ازسویی برقراری رابطه  دیپلماتیک و سرمایه گذاری درعربستان و قطر به عنوان معارضین سوریه  باعث رشد نظامی آنها شد.

خرم اضافه کرد: ترکیه با دولت قانونی سوریه و برخلاف حقوق بین الملل رسما در تعارض قرار گرفت و این کشور را تهدید به سرنگونی کرد در حالی که از نظر قانونی هیچ کشوری حق تهدید کشور دیگر را به سرنگونی ندارد و امروز هم بر اثر اشتباهات آقای اردوغان به نوعی در شمال سوریه مثل شمال عراق کردستان نیمه مستقل به وجود آمده است.

خرم به شرایط تهدیدآمیز بوجود آمده برای ایران اشاره کرد و گفت: کردستان نیمه مستقل, خود به تنهایی یک تهدید منطقه ای برای ترکیه و دیگر کشور های همسایه اش محسوب می‌شود. ازاین نظر می‌توان به امنیت ملی ایران نیز توجه کرد.

وی با تاکید بر مسوول بودن اردوغان در رابطه با اتفاقات پیش آمده گفت: اردوغان  باید در سیاست های داخلی و خارجی اش تجدید نظر کند. با کُردها از صلح وارد رابطه شود, در رفتار دیپلماتیک با سوریه تجدید نظر کند و همکاری و روابطش را با عربستان به حداقل برساند.

خرم در پایان تاکید کرد: ایران حافظ تمامیت ارضی خود است و در مقابل تهدیدها ضعف نشان نمی‌دهد. مردم ایران دارای انسجام قومیتی و محلی درمناطق به خصوص مرزها هستند و این تشویش های منطقه ای حاصل اشتباهات مکرر سیاسی اردوغان است که می‌تواند با یک برنامه ریزی عملکردی و دیپلماتیک اصلاح شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز