توسط آیت‌الله مکارم شیرازی تشریح شد؛

شرایط انتخاب دوست در جامعه

۱۳۹۵/۰۴/۱۲ - ۱۰:۰۳:۲۹
کد خبر: ۴۲۵۴۰۹
یکی از مراجع تقلید با تأکید بر اینکه باید در انتخاب دوست سختگیر بود، افزود: دوست هست که گاهی انسان را جهنمی و گاهی بهشتی می‌کند و باید در انتخاب او دقت کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در برنامه چشمه معرفت که از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به بحث اخلاق و اخوت اسلامی، اقسام اخلاق را مورد توجه قرار داد و گفت: اخلاق در برابر خدا، اخلاق در برابر خلق خداوند، اخلاق در برابر خویشتن و در برابر آفرینش از اقسام اخلاق هستند.

وی با بیان اینکه در اسلام دو نوع برادری عام و خاص وجود دارد، اظهار کرد: همه مومنان برادر یکدیگر هستند از هر نژاد، منطقه و گروه و هر حد سنی و علمی که باشند برادر عام هستند، که نمونه آن حضور در صفوف نماز و حج است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه ارتباط نزدیک دو نفر مسلمان را برادری خاص گویند، تصریح کرد: در صدر اسلام، پیغمبر اکرم بین مسلمانان علاقه و برادری خاص ایجاد کرد و هر دو نفر مسلمان برادر خاص شدند و معروف است که علی(ع) را اخوت کسی قرار نداد و علی(ع) خطاب به پیامبر عرض کرد که من چه شدم و پیامبر فرمودند که تو برادر منی و من عقد اخوت با تو می‌بندم که این یکی از افتخارات حضرت است.

وی با اشاره به شرایط برادری خاص گفت: برادری خاص ویژگی‌هایی دارد که براساس حدیثی از امام صادق(ع) دوستی خاص در صورتی صحیح است که حدودش رعایت شود و کسی که شرایط در آن جمع بود برادر خاص است و اگر این شرایط را نداشت آن را به عنوان دوست و برادر خاص نپذیرید.

آیت‌الله مکارم شیرازی بیان کرد: اگر این شرایط را رعایت کنیم هیچ‌گاه از دوست ضربه نمی‌خوریم که شرایط این است که اولاً باطن و ظاهرش با شما یکی باشد، دوم اینکه موفقیت شما را موفقیت خود بداند و مشکل و زینت شما را مشکل و زینت خود بداند، به نوعی که نسبت به شخصیت شما همانند شخصیت خود احترام بگذارد.

وی به دیگر شروط برادر خاص اشاره کرد و افزود: شرط سوم این است که اگر دوست شما مقام و مالی پیدا کرد رفتارش با شما تغییری نکند.

این مرجع تقلید چهارمین شرط برادری خاص را این دانست که در حق تو هرکاری می‌تواند انجام دهد و خاطرنشان کرد: اگر دوست شما در برابر تو کاری که می‌تواند انجام ندهد این فرد برادر خاص نیست.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین شرط این است که اگر دنیا به شما پشت کرد او به تو پشت نکند و کسی که این شروط را داشته باشد دوست و برادر خاص است و اگر یکی از این‌ها را نداشته باشد باید در انتخاب او درنگ کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه باید در انتخاب دوست سختگیر بود، افزود: دوست هست که گاهی انسان را جهنمی و گاهی بهشتی می‌کند و باید در انتخاب او دقت کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز