در گفت و گو با برنا مطرح شد؛

تحلیل سفیر سابق ایران در لندن از اتفافات بریتانیا

۱۳۹۵/۰۴/۲۱ - ۰۹:۱۲:۱۰
کد خبر: ۴۲۹۴۴۰
تحلیل سفیر سابق ایران در لندن از اتفافات بریتانیا
سید جلال ساداتیان سفیر سابق ایران در لندن پیرامون اتفاقات اخیر در بریتانیا و جانشین دیوید کامرون سخن گفت.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، پس از اتفاقات اخیر در بریتانیا فرصتی دست داد تا مصاحبه ای با سید جلال ساداتیان سفیر سابق ایران در لندن داشته باشیم. در ادامه مصاحبه تفصیلی این خبرگزاری را می خوانید:

علت اصلی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چیست؟

اتحادیه اروپا از همان ابتدا تلاش کرد برتانیا را در اختیار داشته باشد. در آن زمان محوراصلی تحولات فرانسه و آلمان بودند و نمی خواستند بریتانیا را از خود دور کنند، زیرا این کشور از لحاظ صنعتی و سیاسی نفوذ بالایی دارد، در نهایت انگلستان را به سمت خود کشاندند. اما بریتانیا از ابتدا همراهی قابل توجهی با اتحادیه اروپا نداشت، یعنی بدنبال این بود که هر کجا منافع این کشور ایجاب می کند با اتحادیه اروپا باشد و هر جا که ایجاب نمی کند خودش را کنار بکشد. برای مثال زمانیکه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به سمت پول واحد (یورو) حرکت کردند، بریتانیا نپذیرفت. همچنین زمانیکه به سمت یک بازار واحد حرکت کردند و گفتند که شهروندهای ما می توانند بدون ویزا تردد کنند، بریتانیا به آنها نپیوست و عضو شنگن نشد.

همچنین زمانیکه اروپایی ها تلاش کردند یک ارتش واحدی را به وجود بیاورند، در ابتدا بریتانیا برای پیوستن به آنها اعلام آمادگی کرد، اما در عمل شاهد تحقیر آنها از سوی امریکایی ها شد. آمریکایی ها اعلام کردند که همان ناتو برای شما کافی است و نباید ارتش واحدی را آماده کنید. اما علیرغم این حرکت، بریتانیا مشارکت هایی بخصوص در بحث لیبی با آمریکایی ها داشت. هرچند که این اقدام بعدها با پشیمانی اوباما همراه شد و افراد تندرو و داعشی در این کشور برسرکار آمدند. همچنین در بحث عراق، بریتانیا با اروپا همکاری کرد و مدتی در بصره مستقر بود. اما زمانیکه دید، حملات علیه او شکل  گرفته و هزینه هایش بالا می رود، نیروهایش را از جنوب عراق خارج کرد. آنچه مسلم است از همان ابتدا، بریتانیا به  صورت صد در صد وارد اتحادیه اروپا نشد.

همچنین در بحث سوریه و با جاه طلبی هایی که ترکیه دنبال می کرد، زمینه برای ورود عربستان فراهم شد و نیروهای تندرو مثل داعش تقویت شدند و نتیجه آن منجر به آوارگی 4 میلیون نفر شد. ترکیه تصور می کرد تعداد آوارگان ناچیز است و دروازه های کشور خود را باز کرد، اما پس از افزایش تعداد آوارگان این کشور تصمیم گرفت، این افراد را می توانند در کمپ و یا اردوگاهی در سوریه نگهداری کنند، اما روزبه روز بر تعداد این فاجعه افزوده شد.

آوارگان از طریق مرزهای اردن و یا جنوب شرقی ترکیه خود را به مدیترانه رسانده و رهسپاراروپا شدند. برخی از این افراد توانستند وارد اروپا شوند، اما زمانیکه تعداد مهاجرین افزایش پیدا کرد، اروپایی ها نیز مرزهایشان را بستند و بحران افزایش پیدا کرد. کشور آلمان در نشستی که با اعضای اتحادیه اروپا داشت اعلام کرد که با آوارگان همکاری شود، اما بریتانیا از این موضوع سوء استفاده کرده و اعلام کرد، اگر قرار باشد بحث مهاجرین به کشور ما تحمیل شود، ما از اتحادیه اروپا خارج خواهیم شد.

همین دیدگاه کامرون، بلای جان خودش شد. شهردار سابق لندن آقای جانسون رقیب آقای کامرون همین حرف را بهانه کرد که ما باید رفراندوم برگزار کنیم که در نهایت منجر به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا شد.

پس از خروج بریتانیا از اروپا، فرانسه اعلام کرد دیگر تمرکزی بر روی مرز «هاله» نداشته و قطعا این کشور با موج جدید مهاجران مواجه خواهد شد. تحلیل شما در این‌باره چیست؟

فرانسه تصور می کند که رو دست خورده و این کشور با آلمان بیشترین تعهد را نسبت به اتحادیه اروپا برعهده گرفته است، اما پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا کشورهای دیگر بر این باورند تمام هزینه های دلاری، تبعات و فشارها را به منظور، عضویت در اتحادیه اروپا باید بپردازند و صدایشان درآمده است. به نظرمن، فرانسه بدنبال تهدید کردن انگلیس است و این اقدام قطعا عواقب منفی در پی خواهد داشت.

نظر شما درباره جانشین کامرون پس از استعفا و روابط دو کشور ایران و انگلستان چیست؟

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر روابط مستقیم ایران و این کشور تاثیرگذارنیست. اما با روی کار آمدن سیاستمدار تندی مانند جانسون که مسائل مروبط به خود را مطرح می کند، ممکن است روابط میان ایران و انگلستان نسبت به گذشته بدتر شود.

پس از امضا طوماری از سوی 2 میلیون نفر برای بازگشت بریتانیا به اتحادیه اروپا، آیا امکان برگشت برای این کشور وجود دارد؟

تبعات ناشی از این خروج بسیاراست. پس از خروج، پوند انگلستان، سهام و بازار بورس این کشور به شدت کاهش و قیمت طلا افزایش پیدا کرد. قطعا این به هم ریختگی اثرات خاص خود را در سایر کشورها هم خواهد داشت.

آنچه مسلم است، رفراندوم در کشور بریتانیا برگزار شده است. اما اینکه به لحاظ قانونی اجازه برگزاری مجدد رفراندوم داده شود، مطمئن نیستم. اما ممکن است پارلمان مجددا قانونی را براساس بند و ماده های جدید تهیه کنند تا رفراندوم مجدد برگزار شود.

نظر شما درباره نارضایتی ایرلند و ایسلند برای خروج از اتحادیه اروپا چیست؟

اختلاف میان ایرلند و ایسلند با بریتانیا ازهمان ابتدا وجود داشت. به این مفهوم ایرلندی ها که بعد از استقلال ایرلند شمالی مدتها در حوزه سیاسی درگیری داشتند، نهایتا به این توافق رسیدند تا در پارلمان بریتانیا حاضر شوند و نمایندگان آنها حقوق مردم این کشور را در پارلمان استیفا کنند. اسکاتلندی ها نیز زمانی دیدند، وحدت با اروپا بوجود نیامد بدنبال استقلال خودشان هستند.

نظرشما درباره تحلیل برخی کارشناسان مبنی بر تغییر زبان اتحادیه اروپا چیست؟

تغییر زبان در اتحادیه اروپا بعید است. زبان انگلیسی زبان بسیاری از کشورهای دنیا است. اتحادیه اروپا یک زبان خاص ندارد و تنها این زبان در اتحادیه اروپا کاربرد دارد. به نظرمن، بیان این نظرات جنبه تهدید دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز