بانک مرکزی اعلام کرد:

نرخ چهار گروه مواد خوراکی کاهش و سه گروه افزایش یافت

۱۳۹۵/۰۴/۲۱ - ۱۰:۱۳:۵۹
کد خبر: ۴۲۹۵۱۵
نرخ چهار گروه مواد خوراکی کاهش و سه گروه افزایش یافت
بانک مرکزی گزارش هفتگی میانگین قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی را در تهران برای هفته منتهی به 11 تیرماه امسال اعلام کرد که بر اساس آن نرخ چهار گروه نسبت به هفته قبل از آن کاهش، سه گروه دیگر افزایش یافت و چهار گروه نیز ثابت ماند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا از جدول های آماری بانک مرکزی، نرخ لبنیات، حبوب، قند و شکر و روغن نباتی نسبت به هفته اول تیرماه ثابت ماند و برنج 1.3 درصد، گوشت مرغ 1.7 درصد و چای 0.1 درصد افزایش قیمت را تجربه کردند.

همچنین تخم مرغ 1.1 درصد، میوه های تازه 4.2 درصد، سبزی های تازه 0.5 درصد و گوشت قرمز 1.3 درصد نسبت به هفته اول تیر ماه کاهش نرخ داشتند.

** لبنیات و تخم مرغ

در هفته مورد بررسی بهای تمام اقلام گروه لبنیات بدون تغییر بود.

قیمت تخم مرغ معادل 1.1 درصد کاهش داشت و شانه ای 7 هزار تا 9 هزار ریال فروش رفت.

** برنج و حبوب

در این هفته در گروه برنج بهای برنج وارداتی غیر تایلندی ثابت بود و قیمت برنج داخله درجه یک و درجه دو به ترتیب 1.5 درصد و 11.4 درصد افزایش یافت.

در گروه حبوب بهای لوبیا چیتی معادل 0.1 درصد افزایش داشت و سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود.

** میوه ها و سبزی های تازه

در هفته مورد بررسی در میادین زیر نظر شهرداری، اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه فروشی ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار عرضه می شد.

میوه فروشی های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه می کردند که در گروه میوه های تازه بهار هلو 0.8 درصد و انگور 0.2 درصد افزایش و قیمت سایر اقلام این گروه بین 2.6 درصد تا 8.3 درصد کاهش داشت.

در گروه سبزی های تازه بهای لوبیا سبز و سبزی های برگی ثابت بود و قیمت گوجه فرنگی معادل 0.3 درصد و پیاز 1.9 درصد افزایش و بهای سایر اقلام این گروه بین 0.1 درصد تا 6.6 درصد کاهش داشت.

**گوشت قرمز و گوشت مرغ

در هفته مورد گزارش قیمت گوشت گوسفند معادل 0.8 درصد، گوشت تازه گاو و گوساله معادل 1.9 درصد کاهش و بهای گوشت مرغ 1.7 درصد افزایش یافت.

** قندو شکر، چای و روغن نباتی

در هفته منتهی به یازدهم تیرماه جاری ، قیمت چای خارجی معادل 0.1 درصد افزایش داشت و بهای قند و شکر و انواع روغن نباتی بدون تغییر بود.

** تغییرات یکساله قیمت ها

بر اساس اعلام بانک مرکزی در یکساله منتهی به 11 تیرماه امسال، نرخ لبنیات 3.8 درصد، برنج 33.8 درصد، حبوب 28.3 درصد، سبزی های تازه 5.1 درصد، گوشت قرمز 2 درصد، گوشت مرغ 28.8 درصد، قند و شکر 23.3 درصد و چای 14.7 درصد افزایش داشته است.

همچنین تخم مرغ 6.8 درصد، میوه های تازه 5.3 درصد و روغن نباتی 1.2 درصد کاهش قیمت داشته اند.

 

نظر شما