سردار صفوی:

محور روسیه ـ ایران ـ خلیج فارس راهبردی است

۱۳۹۵/۰۴/۲۴ - ۱۰:۳۵:۰۱
کد خبر: ۴۳۱۲۷۳
محور روسیه ـ ایران ـ خلیج فارس راهبردی است
سردار صفوی رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران گفت: «روسیه ـ ایران ـ عراق ـ سوریه ـ مدیترانه» محور سیاسی، اقتصادی و امنیتی در منطقه است و محور روسیه ـ ایران ـ خلیج فارس راهبردی است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ سید یحیی صفوی رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران  در جریان بازدید از بندر در حال احداث کاسپین در منطقه آزاد انزلی با اشاره به پیشرفت طرح‌های منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: انجمن ژئوپلیتیک ایران در تهران و شعبه گیلان از ظرفیت‌های بسیار بالای علمی و کاربردی برای همکاری با سازمان منطقه آزاد انزلی برخوردار است.

وی به عضویت بیش از 300 نفر از استادان علوم جغرافیا، روابط بین‌الملل و سیاسی در انجمن ژئوپلیتیک ایران اشاره کرد و افزود: دانشجویان در مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد عضو انجمن مذکور هستند.

صفوی با بیان اینکه انجمن ژئوپلیتیک ایران می‌تواند در طرح‌های منطقه آزاد انزلی در حوزه ژئوپلیتیک دریای خزر همکاری داشته باشد، تصریح کرد: ارتباطاتی که چهار کشور حاشیه دریای خزر با اروپا و چین می‌توانند داشته باشند و جمعیت 230 میلیون نفری حوزه دریای خزر از جمله بسترهای همکاری انجمن ژئوپلیتیک ایران با منطقه آزاد انزلی محسوب می‌شود.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران جمعیت 150 میلیون نفری روسیه را از بسترهای مهم همکاری بین دو کشور در زمینه‌های مختلف خواند و خاطر نشان کرد: ترکمنستان با 29 میلیون نفر جمعیت، قزاقستان با 17 میلیون نفر جمعیت و آذربایجان با جمعیت 10 میلیون نفری که دارند، ژئوپلیتیک سیاست، قدرت و جغرافیا و تعأمل در این سه حوزه را تشکیل می‌دهند.

وی به نداشتن راهبرد دریایی تاکنون در کشور اشاره کرد و گفت: نگاه مسؤولان ما زمین پایه است و به آن استراتژی «بری» می‌گویند به این معنا که نگاه ما در گذشته به دریای خزر بیشتر گردشگری بوده و نگاه اقتصادی عمیق نداشتیم.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران همچنین با اشاره به وجود 2 هزار و 700 کیلومتر ساحل در شمال و جنوب کشور، خاطرنشان کرد: 2 هزار و 20 کیلومتر ساحل در دریای عمان و خلیج فارس داریم و ساحل دریای خزر حدود 700 کیلومتر است.

به حوزه ژئوپلیتیک دریای خزر اشاره کرد و یادآور شد: اگر نسبت به چهار کشور حوزه دریای خزر نگاه سیاسی داشته باشیم، این نگاه به طور خاص می‌تواند روابط راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران را تعریف کند.

وی با بیان اینکه «روسیه ـ ایران ـ عراق ـ سوریه ـ مدیترانه» محور سیاسی، اقتصادی و امنیتی در منطقه است، اظهار کرد: محور «روسیه ـ ایران ـ خلیج فارس» راهبردی است.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران تصریح کرد: اکنون ایران آن ‌قدر قدرتمند شده که نگذارد هیچ کشور بیگانه‌ای به سرزمین ما نظری داشته باشد.

صفوی با تأکید بر ارتقای ارتباطات سیاسی و اقتصادی با کشورهای حوزه دریای خزر، گفت: می‌توانیم راهبردی 30 ساله سیاسی، اقتصادی و حتی امنیتی و دفاعی با روسیه در مقابل آمریکا داشته باشیم.

وی به راهبرد 35 ساله روسیه با هندوستان اشاره کرد و گفت: روسیه با عراق قرارداد همکاری 15 ساله داشته و اکنون در سوریه با روسیه همکاری می‌کنیم و نسبت این همکاری خوب است.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران با اشاره به ملاقات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با مقام معظم رهبری، تصریح کرد: دیدار مذکور دو نگاه راهبردی را به همدیگر نزدیک کرده است.

صفوی ژئوپلتیک در حوزه سیاسی را به‌دنبال ارتباطات سیاسی براساس منافع و امنیت ملی ایران دانست و خاطرنشان کرد: توسعه رابطه اقتصادی، سیاسی، دفاعی و امنیتی با روسیه در اولویت نخست حوزه ژئوپلیتیک دریای خزر است و کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و حتی آذربایجان به دلیل اینکه 80 درصد آن کشور شیعه هستند در اولویت دوم محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه انجمن ژئوپلیتیک ایران در توسعه مباحث سیاسی، اقتصادی و روابط صادرات و واردات شناخت عمیقی دارد، یادآور شد: ارائه خدمات آموزشی به مدیران و برگزاری همایش‌ها از دیگر توانمندی‌های انجمن مذکور در کشور است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز