محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گو با برنا:

اصلاح، شرط تصویب مناطق آزاد است

۱۳۹۵/۰۴/۲۵ - ۰۹:۴۷:۵۶
کد خبر: ۴۳۱۶۰۲
اصلاح، شرط تصویب مناطق آزاد است
رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: اگر دولت عزم دارد که مناطق آزاد را به ریل اصلی برگرداند، ما نیز از این موضوع هم استقبال می کنیم و هم دولت را یاری خواهیم کرد .

لایحه دوازده منطقه آزاد روز چهارشنبه با قید یک فوریت در دستور کار مجلس قرار گرفت و توانست رای مثبت را از نمایندگان بگیرد، این درحالی است که در روزهای آخر مجلس نهم، این لایحه با مخالفت نمایندگان رو به رو شد و برخی انتقاداتی که به نحوه عملکرد این مناطق وارد بود موجب شد تا این لایحه با تعداد بیشتر به مجلس دهم موکول شود.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا در خصوص اهمیت مناطق ویژه گفت : مناطق ویژه و مناطق آزاد نتوانسته اند اهدافی را که فلسفه وجودی این مناطق را تشکیل می دهد، محقق سازند.

نماینده مردم کرمان ادامه داد: چنانچه مناطق آزاد بخواهند با همان روند قبلی اداره شود این مسئله به نفع اقتصاد نخواهد بود، چراکه سهم آنها برای صادرات سه درصد و میزان واردات آنها پنج برابر صادرات است و همچنین در میزان سرمایه گذاری کمترین سهم را در اقتصاد دارد.

وی افزود: با این سازو کار، امروز مناطق آزاد تبدیل به دپوی واردات شده و بحث قاچاق کالا و ایجاد و فعالیت شرکت های صوری مبحثی جدی در این مناطق است .

پورابراهیمی خاطر نشان کرد: اگر دولت عزم بر آن دارد که این مناطق را به ریل اصلی برگرداند و بر اساس برنامه و فلسفه وجودی آنها اداره کند، امری بسیار پسندیده است و ما نیز از این موضوع  استقبال می کنیم و هم دولت را یاری خواهیم کرد .

وی تاکید کرد: چنانچه دولت عنوان کند ما برنامه ای داریم که هم ضعف های گذشته این مناطق را جبران می کند و هم در موارد جدید قانونی پیش رو حاکم خواهد شد، نمایندگان هیچ مشکلی ندارند و این لایحه با قاطعیت رای مثبت از مجلس دهم می گیرد.

پورابراهیمی در پاسخ به این سوال که آیا در لایحه اشاره ای به نوع اداره مناطق آزاد شده است یا خیر گفت: در این لایحه تنها به پیشنهاد مناطق آزاد اشاره شده و هیچ بحثی در مورد نوع برنامه وجود ندارد.

وی افزود: دولت باید برنامه خود را ارائه کند و در کمیسیون در مورد آن صحبت کنیم، اگر برنامه ارائه شده بر اساس چارچوبی باشد که نشانه اصلاح گذشته در آن مشاهده شود، قطعا در این مسیرگام بر می داریم در غیر این صورت روند دیگری اتخاذ می شود، چرا که این افزایش تعداد مناطق آزاد و مناطق ویژه مشکلی را حل نخواهد کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز