محمدعلی آهنگران در گفت‌وگو با برنا:

مردم، تندروی و افراط‌گری در سیاست داخلی و خارجی را نمی‌خواهند/ روحانی از تمامی هجمه‌ها سربلند بیرون آمده است

۱۳۹۵/۰۵/۰۱ - ۰۹:۰۲:۵۳
کد خبر: ۴۳۵۱۹۰
مردم، تندروی و افراط‌گری در سیاست داخلی و خارجی را نمی‌خواهند/ روحانی از تمامی هجمه‌ها سربلند بیرون آمده است
این فعال سیاسی تاکید کرد: مردم در انتخابات توانستند، بگویند که چه می خواهند و نشان دادند که تندروی و افراط گری در سیاست داخلی و خارجی را نمی خواهند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، متن مصاحبه محمدعلی آهنگران با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا به شرح زیر است:

عملکرد دولت یازدهم را چگونه ارزیابی می کنید و این کابینه تا چه اندازه در حل مشکلات گام های موثر بر داشته است؟

برای پاسخ دادن به این سوال یک نکته مهم را نباید فراموش کرد، باید دید روحانی  در چه شرایطی کشور را تحویل گرفته است.  در آن زمان اقتصاد کشور ثبات نداشت، نفت و ارز در پایین ترین قیمت خود قرار داشت و وضعیت فروش نفت حاکی از آن بود که کشور در شرایط مطلوبی قرارندارد.  در آن سالها کشتی های  ما در بنادر در انتظار تخلیه بار بودند، صنعت کشاورزی ما مشکلات و معضلات فراوانی داشت و سیلوها خالی از گندم بودند. نظام سلامت ما رویکرد مشخصی نداشت و در سال 92  روحانی چنین کشوری را تحویل گرفت و شروع به کار کرد.

وقتی به گذشته نگاه می کنیم  خروج از وضعیت نامطلوب از سال 92 و دستاوردهای بزرگ این 3 سال نشان می دهد که روحانی و کابینه اش غیر از تلاش و کوشش کار دیگری انجام نداده اند، مردم نیز آگاه هستند و به دولت اعتماد کردند که همین امر باعث شد بتوانند مشکلات را هرچه سریعتر بر طرف کنند.

مهم ترین اقدامی که این دولت انجام داد، بازگرداندن اعتماد به اقشار مختلف مردم و جامعه جهانی بود، کسی نمی تواند انکار کند که افراد به دولت بی اعتماد شده بودند و هر روز منتظر شنیدن یک خبر بد از سوی نهاد های مختلف بودند، اما خوشبختانه همانطور که مقام معظم رهبری در سخنان خود در دیدار با اعضای دولت داشته اند گفتند، مهمترین کاری که دولت روحانی در طول مدت روی کار آمدنش انجام داد، بازگرداندن اعتماد از دست رفته بود .البته نا گفته نماند ممکن است که مردم انتظاراتی از دولت داشته باشند که هنوز محقق نشده باشد.

آقای روحانی در خصوص برجام و سیاست خارجی تمام تلاششان را انجام دادند که به بهترین توافق ممکن برسند، اینکه طرف مقابل بد عهدی  می کند از ارزش این دستاورد بزرگ نمی کاهد و طبیعی است که مشکلاتی وجود دارد. در سال 92 شرایط از امروز سخت تر از قبل بود و مشکلات اقتصادی درصدر قرار داشت، زمانیکه کابینه یازدهم روی کار آمد اولین کاری که انجام داد کنترل تورم بود و به خوبی توانست از پس آن بر آید، زیرا علاج رکود اقتصادی که در کشور وجود دارد همین کنترل تورم است.

چرا برخی از جریان های سیاسی مقابل برجام ایستادگی می کنند و درروزنامه ها  تیتر می زنند" برجام سودی نداشته" و می خواهند که این ورق پاره به قول خودشان پاره شود؟

فکر می کنم هر کسی که علاقمند به بهبود معیشت و زندگی مردم باشد و می خواهد در شرایط اقتصادی کشور گشایشی حاصل شود، از برجام استقبال می کند. برجام تحقق یک سری نتایج و رسیدن به یک مقصد نیست، بلکه آغاز یک راه است و شروع یک فرآیندی که در گذشته کلید خورد و 6 ماه بعد به اجرا در آمد. یادمان نرود به روحانی خرانه خالی و یک کشور بدهکاررا تحویل دادند، اینکه امروز برجام را هیچ در هیچ تصور کنیم یا برای او هیچ اثری قائل نشویم، نادیده گرفتن واقعیات است.

زمان آن ما نمی توانستیم نفت خودمان را به سهولت بفروشیم و سهم ما از بازار در حال نزول بود، اما در حال حاضر می توانیم بدون مشکلی نفت بفروشیم و کشتی های ما می توانند به راحتی در آب ها تردد کنند و یا بانک ها می توانند امور مربوط به خودشان را انجام دهند. البته شرایط صد در صد موردپسند نیست، برجام یک نهال خشکیده است که باید مراقب کنیم تا دوباره سرپا شود .

بعضی ها سعی می کنند تلاش های  روحانی را کوچک جلوه دهند اما سخنرانی  رئیس جمهور قبلی در دانشگاه کلمبیا که در آن  به ایشان و ملت توهین شد را فتح الفتوح نامیدند و به فرودگاه رفتند و استقبال کردند که رئیس جمهور ما در یکی از دانشگاه های آمریکا سخنرانی داشته است، اما مشاهده می کنیم  که نسبت به برجام چگونه موضع می گیرند و آن را هیچ تلقی می کنند .

در انتخابات سال 92 این جناح تمام تلاش خود را کردند تا اعتدال رای نیاورد، اما این خواسته آنها محقق نشد و روحانی به پیروزی رسید. همین اشتباه را در انتخابات مجلس هم تکرار کردند و مسئله برجام را باز به میان آوردند، اما متوجه شدند رای مردم برجام و تحقق آن است و اگر بازهم بخواهند تکرار کنند، نتیجه نخواهد گرفت.

بعداز 7 اسفند و پیروزی حامیان دولت و جناح اصلاح طلب، همجه ها علیه کابینه روحانی شکل گرفت و برخی رسانه ها که متعلق به جناح های خاص بودند با اینکه چند سالی از وجود فیش های حقوقی خبرداشتند آن را منتشر کردند، چرا این رفتارها صورت می گیرد؟

یادمان نرود بخشی از مخالفین دولت در مجلس لانه کرده بودند، آنها با در اختیار داشتن تریبون ها به دولت حمله می کردند، اما مردم علیرغم رد صلاحیت های گسترده و محدودیت های که در انتخاب وجود داشت توانستند بگویند که چه می خواهند و نشان دادند که تندروی و افراط گری در سیاست داخلی و خارجی را نمی خواهند.

طبیعتا آنهایی که این کرسی ها را از دست دادند در جایگاه های دیگری برنامه ریزی می کنند  که در کار دولت اختلال ایجاد کنند و از هیچ کاری هم برای رسیدن به خواسته خودشان فرو گذار نیستند.

همین مسئله فیش های حقوقی گزاف و نجومی مربوط به این دولت نمی شود و از قبل به جا مانده است. احکامی وجود دارد که اجازه می دهد این رقم ها در فیش نوشته شود و تا امروز هم ادامه پیدا کند، ایرادی که به دولت روحانی گرفته می شود این است که چرا قوانین را بازنگری نکرده است. به هر حال بودجه کشور وضع مطلوبی ندارد و چنین پرداخت های به صلاح نیست.

شما عملکرد دولت را در این جریان چگونه ارزیابی می کنید؟

اگر این اتفاق در دولت قبل رخ می داد شما قطعا متوجه نمی شدید و با یکسری موانع برای پیگیری روبرو بودید، اما در کابینه روحانی خط قرمزی وجود ندارد و خود دولت ابتکار عمل را به دست گرفت و مدیران متخلف را برکنار کرد، مبالغ دریافتی به خزانه بازگشت و به طورجامع در نظام حقوق و دستمزد در بخش دولت بازنگری صورت گرفت. برخلاف برخی از جریان ها که فکر می کنند این فیش ها می تواند پاشنه آشیل دولت یازدهم باشد، من فکر می کنم که روحانی از این مرحله سربلند بیرون می آید.

 خوشبختانه یک بازنگری صورت گرفت، معاون اول رئیس جمهوری هم اختیار عمل را به دست گرفتند و  اصلاحاتی را که لازم بود، انجام دادند. من فکر می کنم اگر فعالیت های دولت به شکل مطلوبی به اطلاع مردم برسد، این فرصتی است که آنها مطلع شوند که دولت آقای روحانی خط قرمزی را در جریان مبارزه با فساد نمی شناسد و با مدیران متخلفی که در دولت هستند برخورد کرده و جبران خسارت می کند.

برخی از جریان ها تک دوره ای بودن دولت یازدهم را مطرح می کنند، نظر شما چیست؟

امکانش وجود دارد که یک دولت فقط تک دوره ای باشد، اما این سوال مطرح است که آیا برای دولت روحانی همین شرایط حاکم است یا نه؟ باز برمی گردیم به بحث انتخابات مجلس شورای اسلامی که خودش می تواند پیش زمینه ای برای انتخابات ریاست جمهوری در سال 96 باشد، مردم نشان دادند که به اعتدال و اصلاحات اعتماد دارند.

این نظریه بیشتر از طرف اصولگراهای تندرو مطرح می شود و جریان معقول ا صولگرا بارها گفته اند که آقای روحانی برای دور دوم چندان مشکلی برای اخذ رأی از مردم ندارند، ضمن اینکه شرایط کشور در سال 96 با شرایطی که در سال 92 بود، بسیار متفاوت است. این یک عملیات روانی و شبهه ایجاد کردن در ذهن مردم است. هرچه به زمان انتخابات نزدیک شویم، حجم حملات به دولت افزایش پیدا خواهد کرد و اگر دولت بتواند در جریان اطلاع رسانی  با مردم هوشمندانه عمل کند و فعالیت هایی که انجام داده را به سمع و نظر مردم برساند، فکر می کنم که چندان مشکلی برای رأی گرفتن نخواهد داشت.

باید به این نکته مهم توجه کنیم که جریان اصولگرا بعد از اینکه ژنرال ها و چهره های صاحب نام در مجلس تقریبا همه شکست خوردند و نتوانستند آرای مردم را اخذ کنند، بدنبال پیدا کردن فردی هستند تا مقابل روحانی قد علم کنند و یا حرف جدیدی داشته باشد و یا از نقطه ضعف های دولت یازدهم سوء استفاده کند، اما به عقیده من کاندیدایی در جریان اصولگرایان وجود ندارد که توان مقابله با روحانی را داشته باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز