بازنشر/ احمد شیرزاد در گفت‌وگو با برنا:

روحانی کشوری با شرایط سخت‌تر از دوران جنگ تحویل گرفت/ اصولگرایان هیچ گزینه‌ای برای ریاست‌جمهوری ۹۶ ندارند

۱۳۹۵/۰۵/۰۱ - ۱۴:۱۱:۱۵
کد خبر: ۴۳۵۳۴۵
روحانی کشوری با شرایط سخت‌تر از دوران جنگ تحویل گرفت/ اصولگرایان هیچ گزینه‌ای برای ریاست‌جمهوری ۹۶ ندارند
نماینده مردم در مجلس ششم گفت: اصولگرایانی که امروز می گویند دولت روحانی تک دوره است چرا در سال 88 با تمامی اتفاقات عجیب و غریبی که برای کشور رخ داد گفتند بگذارید سنت دو دوره ای بودن دولت ها حفظ شود، حرف های امرز آنان برای این است که هیچ گزینه ای ندارند که برای ریاست جمهوری معرفی کنند فقط برای این چنین سخنانی می گویند که در عرصه سیاسی خودی نشان دهند.

احمد شیرزاد نماینده اسبق مجلس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا درباره عملکرد دولت یازدهم بابیان اینکه این کابینه زمانی به روی کار آمد که کشور شرایط نا به سامانی داشت و آینده مشخص نبود گفت: دولت یازدهم مثل هر دولت دیگری دارای نقاط ضعف و قوت است، اما باید به این نکته توجه کرد که در چه زمانه ای به روی کار آمد؛ با توجه به شرایط کشور در آن مقطع حساس عملکرد سازنده ای داشته است  و به اتفاقاتی که امروز افتاده است از سوی روحانی و مردانش می توان نمره مثبتی به آن داد.

وی ادامه داد: هنگامی دولت یازدهم زمام امور کشور را به دست گرفت ، به معنای واقعی یک دولت به روی کار آمد؛ قبل از آن ما یک هرج و مرج سیاسی و اقتصادی به اسم دولت داشتیم که تصمیمات یک شبه و ناگهانی می گرفت، اما امروز به لطف درایت و باهوشی مردم در سال 92 دولتی آمدکه حداقل مقررات و قوانین کشور را اجرا می کند که این خودش نکته قابل تاملی است.

شیرزاد با بیان اینکه کشور بعد از یک دوره بی تدبیری و انزوا صاحب نظر در عرصه های جهانی شده است گفت: دولت یازدهم از نخستین روزی که بر سر کار آمد حتی یک لحظه هم بیکار نبوده است، برجام و تنش زدایی در سیاست خارجی کم کاری نیست که اگر صورت نمی گرفت مشکلات  دوچندان  می شد.

وی افزود: بحران در سیاست خارجی که قبل از دولت یازدهم به وجود آمد به مراتب سخت تر از دوران جنگ تحمیلی بود، ما در 8 سال دفاع مقدس مشکلات نظامی داشتیم اما معضلات سیاست خارجی تا به این حد جدی نبود، در بسیاری از از مراحل ما دارای  قدرت مانور در عرصه های بین المللی بودیم.

وی یادآور شد: مسیری که کابینه نهم و دهم در برنامه هسته ای پیش گرفته کشور را به یک بن‌بست کامل کشاند که خروج از آن جز با تدبیر و تفکر ممکن نبود، خارج شدن از این گره کور سیاسی خودش کار بزرگی بود .

شیرزاد به توقعات برخی از دولت اشاره کرد و اظهار داشت: زمان بسیاری نیست که دولت توانسته اندکی امور را سر و سامان دهد اما بعضی ها توقع دارند مشکلات چندین و چند ساله کشور یک شبه مرتفع شود ؛ باید به آنها گفت مگر چنین امری ممکن است همین که به سلامت از این بن بست خارج شده ایم  خودش گام بزرگی است.

این نماینده اسبق مجلس به مشکلات  اقتصادی کشور اشاره کرد و عنوان کرد: بعد از برجام اتفاقات مثبتی افتاده است ولی هنوز مشکلاتی پیش روی دولت و دستگاه دیپلماسی وجود دارد اما نکته مهم آرامش بخشی به اقتصاد است، امروز از تورم لجام گسیخته خبری نیست و اقتصاد قابل پیش بینی شده است .

وی خاطر نشان کرد: یک کارمند،کارگر و یا یک کاسب امروز می تواند برای 6 ماه آینده مالی خودش برنامه ریزی کند و تصمیمات اقتصادی بگیرد. یادمان نرود ما یک دوره یخبندان و رکود شدید اقتصادی را تجربه کرده ایم، مسکوت ماندن درآمد فروش نفت شرایط نا خواسته ای را به ما تحمیل کرد که در چند سال عمر انقلاب بی سابقه بوده است.

شیرزاد با بیان اینکه شاید بعضی ها قیمت نفت در دوران اصلاحات و حال را مقایسه کنند گفت: در آن زمان قیمت نفت به زیر 8 دلار رسید  اما شرایط به سختی امروز نبود، شاید قیمت نفت در حال حاضر خیلی بیشتر از 8 دلار گذشته باشد اما نسبت به زمان خودش در پایین ترین حد ممکن است که با توجه به زمانه اداره کشور با این قمیت کاری بس دشوار است.

وی نسبت به دارآمدهای نفتی ابراز امیدواری کرد گفت: امیدوارم امسال با برداشته شدن تحریم ها و افزایش صادرات شاهد بهبود وضعیت اقتصادی باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خودش دولت یازدهم را با دولت اصلاحات مقایسه کرد و گفت: در دولت اصلاحات هم مانند امروز برخی ها آرزوهایشان را مدام تکرار می کردند و تحقق نیافتن آن را به گردن دولت می انداختند و دولت را دروغگو خطاب می کردند، در حالی که آقای سید محمد خاتمی هیچگاه وعده اقتصادی ندادند و قول ساختن بهشت به کسی نداد اما همیشه سعی و کوشش خود را برای اداره کشور در بهترین شرایط انجام داد.

وی خاطر نشان کرد: در دولت اصلاحات مانند امروز یک آرامش نسبی در عرصه های مختلف کشور وجود داشت ، امیدورام مانند گذشته کفران نعمت نکنیم و قدر موقعیتی را که فراهم شده است بدانیم.

نماینده مجلس در دور ششم در پاسخ به این سوال که برخی از جریان های سیاسی تک دوره ای بودن دولت روحانی را مطرح می کنند گفت: این سخن از سوی اصولگرایان تند این روزها مطرح می شود ، در انتخابات پر ماجرا سال 88 خیلی از افرادی که در نهاد های دولتی بودند و در حاکمیت قرار داشتند گفتند بگذاریم سنت دو دوره ای بودن دولت ها حفظ شود ، عجیب است که امروز کسانی چنین نظریه را مطرح می کنند که در گذشته عقیده دیگری داشته اند.

وی تاکید کرد: خوب می دانیم 4 سال برای یک دولت که تمام برنامه ها و ایده های خودش را به سرانجام برساند کافی نیست و تکرار آن  می تواند مفید باشد. درشرایطی یک دولت تک دوره ای می شود که نتوانسته باشد کشور را به منزل مقصود برساند که در دولت قبلی ما شاهد این اتفاق بودیم اما با این حال گذاشتیم به کار خودش در نوبت دوم ادامه بدهد، نمی دانم در حال حاضر که یک دولت متعارف بر سر کار است چرا دلواپسان چنین چیزی را مطرح کی کنند ؟ مگر اتفاق عجیبی در کشور رخ داده است؟

وی به نزدیک بودن دولت تدبیر و امید به تفکر و خواست اکثریت جامعه اشاره کرد و گفت: مردم در سال 92 با انتخابشان نشان دادند که خواستار چه تفکری  هستند ، فرض بگیریم روحانی کنار برود در این صورت اصلاح طلبان با تمام قوا وارد میدان خواهند شد و جایگزین قوی تری معرفی خواهند کرد.

وی ادامه داد: آیا اصولگرایان کسی را برای جایگزینی روحانی دارند؟ آیا چهره شناخته شده ای را برای معرفی در چنته خود دارند؟ خوب می دانیم یک شبه کسی کاندید ریاست جمهوری نمی تواند شود ، این جناح هیچ چهره ای برای انتخابات سال 96 ندارد این اظهار نظره ها برای ین است که بگوید در عرصه وجود دارد و باز کسانی مثل قالیباف و جلیلی را معرفی می کنند مردم ما یادشان نرفته که گل سر سبدشان چه  اتفاقاتی را برای کشور قم زد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز