مهدی تقوی در گفت و گو با برنا:

ارزش پول افزایش یافته است/ نرخ سودبانکی در دولت گذشته غیرواقعی بود/ روحانی در حال بازسازی ساختار اقتصادی کشور است

۱۳۹۵/۰۵/۰۴ - ۱۱:۰۶:۰۵
کد خبر: ۴۳۵۸۷۳
ارزش پول افزایش یافته است/ نرخ سودبانکی در دولت گذشته غیرواقعی بود/ روحانی در حال بازسازی ساختار اقتصادی کشور است
ما با آگهای به مردم باید آنها را به صبرو تلاش جهت بهبود حال بیمار اقتصادمان دعوت کنیم و از آنها بخواهیم به دولت و تلاش‌هایش اعتماد کنند

مهدی تقوی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا درباره کاهش نرخ سود بانک‌ها و تاثیر آن بر سیستم اقتصادی کشور گفت: امروز با کاهش نرخ سود در حالی روبه رو شده ایم که  رقم آن پس از سال‌ها از حالت اسمی به حالت واقعی درآمده است. با پایین آمدن نرخ تورم در یکسال گذشته و با تلاش های بسیار ،از نظر اقتصادی کاملا عقلانی و اصولی است که دولت در اولین اقدام دست به تغییر و کاهش نرخ بهره تسهیلات بزند.

وی افزود: در دولت گذشته و با حاکم شدن سیستم اقتصادی بیمار در کشور، نرخ تورم برابر با 40 درصد و نرخ بهره بانکی برابر با 20درصد بود. لذا با یک محاسبه ساده می‌توان به این نتیجه رسید که نتیجه سود بانکی برای سپرده گذار حتی با افزایش در هرچندماه یک بار با درصد منفی 20 برابر می‌شود. بنابراین با سپرده گذاری در بانک، قدرت خرید و همچنین ارزش پولشان کاهش می‌یافت اما امروز سپرده گذاری با توجه به بازدهی مثبت نرخ بهره، سپرده گذار با افزاش ارزش پول و قدرت خرید رو به رو خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره براینکه دولت با استفاده از یک گروه اقتصادی قوی در حال فعالیت است ادامه داد: ما در دوره آقای روحانی شاهد تعیین نرخ بهره بر اساس عرضه و تقاضا و نرخ رو به کاهش تورم هستیم و این دقیقا برخلاف عملکرد دولت گذشته است که تعیین نرخ سود را به شکل دستوری و بدون آگاهی از علم اقتصاد به جامعه تزریق کرد. مردم باید آگاهی اقتصادی خود را افزایش دهند و بدانند امروز در حال بازسازی تخریب هایی در ساختار اقتصادی خود هستیم که از سالها قبل به شکلی شاید ناخواسته  با نبود دستورالعمل صحیح علمی به بدنه بازارسرمایه و بانک داری ما وارد شده است.

وی ادامه داد: اولین تعریفی که باید به شکل عام مورد تشریح  قرار گیرد، مفاهیم نرخ سود اسمی و نرخ سود واقعی برای مردم از سوی رسانه هاست. آن  چیزی که در دولت قبل،  از سوی بانک ها و موسسات غیر دولتی مواجه بودیم نرخ سود اسمی بود. به این معنی که وقتی تورم 40درصد است نرخ سود باید کمی بیشتر باشد تا ارزش پول حفظ شود ولی ما دریافت سود 20درصدی را شاهد بودیم. امروز دولت یازدهم بعد از سالها توانست مفهوم سود واقعی را برای مردم به صورت عملی تحقق بخشد. این که عده‌ای از کاهش سودها ناراحت شدند و به اشتباه اقدام به خروج پس‌انداز خود از بانک‌ها کردند به عدم آگاه سازی بازمی‌گردد.

تقوی به ادامه کاهش نرخ بهره اشاره کرد و افزود: با پایین آمدن نرخ تورم بازهم شاهد کاهش سود بانکی خواهیم بود. تغییر نرخ بهره در ایران با توجه به نقش مهم بانکداری در اقتصاد می‌تواند از دلایل تغییر و البته، کاهش تورم باشد. مردم باید نفع جمعی را به نفع شخصی ترجیح دهند.این کاهش سود بانکی اگر با دادن اطلاعات کافی به عام جامعه همراه باشد، می‌تواند عملکرد اقتصادی مردم را در سپرده گذاری جهت دهد و مشکل افزایش اجاره بهای ملک نیز درست خواهد شد.

تقوی در خاتمه صحبت‌هایش ساختار اقتصاد ایران را به بیماری که سالهاست در رنج است تشبیه کرد و گفت : ما با آگاهی به مردم باید آنها را به صبرو تلاش جهت بهبود حال بیمار اقتصادمان دعوت کنیم و از آنها بخواهیم به دولت و تلاش‌هایش اعتماد کنند. امروز شاهد بالا رفتن شاخص های بورس هستیم و این نشان دهنده  رغبت مردم به حضور در سرمایه گذاری در بازار بورس پس از سالها است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز