رئیس کنگره فرهنگ حماسه:

کنگره فرهنگ حماسه جالب و ضروری است

۱۳۹۵/۰۵/۰۳ - ۱۳:۵۲:۲۵
کد خبر: ۴۳۶۲۶۰
کنگره فرهنگ حماسه جالب و ضروری است
ترویج فرهنگ حماسه با توجه به جمیع ابعاد اقتصادی، فرهنگی، دقاعی، سیاسی و حتی ورزشی است و برای جامعه امروز ما، بسیار لازم و ضروری است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز دوشنبه سوم مردادماه در حاشیه نخستین جلسه برگزاری کنگره فرهنگ حماسه با بیان این مطلب افزود: فرهنگ زیر بناست و کار فرهنگی در ارتباط با حماسه نیز کاری بنیادین و زیربنایی است و لازم است که ابن فرهنگ را در همه ابعاد در جامعه طرح و با برنامه‌ریزی و با نگاهی بلند مدت به سمت فرهنگ‌سازی آن حرکت کنیم.

علی اصغر کاراندیش، فعالیت‌های انجام شده در این رابطه را ستود؛ ولی مقعطعی و محدود بودن آن را از نقاط ضعف این برنامه‌ها دانست و گفت: طرح فرهنگ حماسه در یک بعد خاص، آن را به فرهنگ عمومی تبدیل نمی‌کند؛ بنابراین باید همه سونگر به این مهم اندیشید و برای آن تلاش کرد.

وی از حضور معاونت‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با موضوع در ستاد کنگره فرهنگ حماسه خبر داد و افزود: این یک کار جمعی است که باید با فکر و عمل جمعی توآم شود تا به نتیجه دلخواه و در شأن ملت ایران بینجامد. از این رو ما از همه نهادها و دستگاه‌های مرتبط دعوت به عمل خواهم آورد تا کاری ماندگار و مستمر آغاز شود.

رئیس کنگره ابعاد فعالیت امسال کنگره فرهنگ حماسه را در سه بخش علی، ادبی و هنری تشریح کرد و گفت: در بخش علمی، شاهد میزهای علمی ، در بخش هنری شاهد فعالیت در ابعاد حماسه‌نوازی(موسیقی و مارش حماسی) و حماسه‌خوانی(مانند کارهای آقای آهنگران و نسل حماسه‌خوان دهه شصیت و پیگیری آن تا امروز و تداوم آن تا فردا) و در بخش ادبی در ابعاد شعر حماسی و متن ادبی حماسی حرکت خواهیم کرد و با همفکری با متخصصان، نسبت به چگونگی توسعه و ادامه فعالیت کنگره تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی این فعالیت شده است، گفت: اول این که فرهنگ حماسه ضرورت روز جامعه ماست و ما در همه شرایط به خصوص اقتصادی و دفاعی در شرایطی هستیم که به ترویج این فرهنگ به عنوان یک اقدام راهبردی به طور جدی نیاز داریم و دوم این که کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگ‌سازی است و ما به عنوان متولی فرهنگ جامعه، به نیازها توجه می‌کنیم و سعی می‌کنیم خلاءهای فرهنگی را رصد و پر کنیم. علاوه بر وظایف قانونی فرهنگسازی، نص صریح سند ابلاغی نظام در خصوص ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت دستگاه‌های فرهنگی را به فعالیت جدی در این حوزه تکلیف کرده است و ما در ابتدای دولت یازدهم با راه‌اندازی خانه فرهنگ ایثار و مقاومت کارهای بسیار خوب و ارزنده‌ای انجام داده‌ایم که این کنگره یکی از آن‌هاست و ما با قوت آن را پیش خواهیم برد.

کاراندیش با مروری بر برنامه‌های خانه فرهنگ ایثار مانند جایزه ایثار و رسانه، کتابخانه مهربانی، ایثار و اقتصاد مقاومتی و.... افزود: ما روی ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت و ابعاد وجنبه‌های آن سرمایه‌گذاری جدی کرده‌ایم و تلاش‌هایمان در این حوزه را افزایش خواهیم داد زیرا این فرهنگ سازنده می‌تواند سرنوشت ما را به بهترین نحو رقم زند همان‌طور که در دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی چنین بود.

وی افزود: فرهنگ حماسه، لازمه زندگی و افتخار هر جامعه‌ای است و فقط به جامعه ما اختصاص ندارد و ما در این باره باید تلاش بیشتری بکنیم. کنگره فرهنگ حماسه برای جامعه بسیار مفید است و برگزاری آن مورد حمایت ماست. از متخصصان و صاحبان نظر در این رابطه دعوت به همکاری می‌کنیم و امیدوارم که کاری مستمر و با برنامه و ماندگار خلق کنیم.

 

نظر شما