آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

برای معرفی گنجینه‌های فرهنگی و تمدنی ایران، باید برنامه‌ریزی شود

۱۳۹۵/۰۵/۰۵ - ۱۵:۰۱:۳۰
کد خبر: ۴۳۷۳۱۱
برای معرفی گنجینه‌های فرهنگی و تمدنی ایران، باید برنامه‌ریزی شود
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران جزو کشورهای نادر دنیاست که اگر به گنجینه‌های فرهنگی و تمدنی آن توجه و برای نشان دادن آن به جهانیان، برنامه‌ریزی شود، مردم اغلب کشورهای دنیا به این کشور خواهند آمد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، پیش از ظهر دیروز در دیدار رئیس و معاونین سازمان میراث فرهنگی و جمعی از اعضای پژوهشکده این سازمان و کارشناسان طراحی و اجرای مرمت و بازسازی تابلوهای نقاشی مربوط به آثار فرهنگی کشور، بر اهمیت ابنیه تاریخی کشور و ضرورت حفظ آنها تأکید کرد و با اشاره به سوابق تاریخی کاخ‌های باقی‌مانده  از دوران گذشته به عنوان میراث‌های فرهنگی کشور و ویژگی‌های ساختمان و امکانات آنها، گفت: یکی از مشکلات پس از پیروزی انقلاب، چگونگی حفظ و نگه‌داری و حتی استفاده از مجموعه این‌گونه ساختمان‌ها بود که بعضی‌ها نمی‌پسندیدند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان این مطلب که «در سال‌های حضور در مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری، به همه‌ی شهرستان‌های ایران سفر کرده‌ام»، از آثار باستانی با ارزش و میراث ارزشمند فرهنگی و صنایع دستی کشور به نیکی یاد کرد و گفت: ایران جزو کشورهای نادر دنیاست که اگر به گنجینه‌های فرهنگی و تمدنی آن توجه و برای نشان دادن آن به جهانیان، برنامه‌ریزی شود، مردم اغلب کشورهای دنیا به این کشور خواهند آمد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، سیاست‌ خارجی درست و ایجاد شرایط مناسب و امن را شرطی مهم برای گسترش توریسم، ایرانگردی و سفرهای مردم اقصی نقاط جهان به ایران دانست.

وی با یادآوری جایگاه و نقش جاده‌ی ابریشم و دانشگاه جندی شاپور به عنوان دو مصداق روشن از سوابق تمدنی و فرهنگی ایران، گفت: با دلایل متقن و مستند و بدون مبالغه می‌گویم که تمدن ایرانی سهم بزرگی در تمدن‌های بشری دارد و حیف است که نتوانیم ایران عزیز و امکاناتش را معرفی کنیم.

وی با اشاره به زحماتی که کارشناسان برای ترمیم تابلوها کشیدند، افزود: اما کاری که کارشناسان سازمان میراث فرهنگی برای ترمیم تابلوهای سوخته شده انجام داد‌ه‌اند، قابل ستایش است.

در آغاز این دیدار، سلطانی فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور در سخنانی با اشاره به سوابق هفت هزار ساله فرهنگ و تمدن ایران، گفت: 21 اثر ایرانی به عنوان میراث جهانی در یونسکو ثبت شدند که کارهای ثبت 5 اثر در زمان دولت تدبیر و امید، انجام شد و 60 اثر هم در لیست انتظار برای ثبت در سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) هستند.

وی افزود: برنامه‌هایی برای استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در احیا، مرمت و بازسازی بناهای تاریخی داریم که علاوه بر تسریع در اجرا و اتمام پروژه‌ها، باعث افزایش اشتغال‌زایی می‌شود.

طالبیان، معاون سازمان و آقای دکتر بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز به تشریح تفاهم‌نامه همکاری مشترک علمی ـ پژوهشی مجمع تشخیص مصلحت نظام و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و کارهای انجام شده پرداخت و همچنین یکی از کارشناسان همزمان با اسلاید، شرح کاملی از روند مرمت و ترمیم تابلوها و نقاشی‌ها ارائه کرد.

 

نظر شما