محمد هاشمی در گفت و گو با برنا:

احزاب ایرانی استقلال مالی برای ادامه حیات ندارند/ وابستگی احزاب به رانت دولتی در ایران

۱۳۹۵/۰۵/۰۹ - ۱۰:۰۶:۴۷
کد خبر: ۴۳۸۳۳۵
احزاب ایرانی استقلال مالی برای ادامه حیات ندارند/ وابستگی احزاب به رانت دولتی در ایران
عضو سابق حزب کارگزاران سازندگی گفت: احزاب ایرانی استقلال مالی لازم را برای ادامه حیات ندارند به همین خاطر کمتر کسی بدون استفاده از رانت های دولتی توان اداره مالی یک تشکیلات سیاسی را دارد.

محمد هاشمی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در رابطه با وضعیت اقتصادی احزاب گفت: تشکیلات سیاسی و اقتصادی در ایران با هم متفاوت است. در برخی از کشورها تحول خواهان بدون حضور در مرکز قدرت در معادلات اقتصادی تاثیر گذارند و در برخی دیگر تنها دولتها  قطب قدرت اقتصادی هستند و این ها همه به ضریب نفوذ احزاب و تشکل ها برمی گردد، بدین معنا این که یک حزب در ساختار سیاسی اقتصاد خود چگونه موضوع توسعه  اقتصادی را دنبال می کند و سقف تاثیر گذاری خود را تا کجا پیش بینی می‌کند.

وی ادامه داد: زیربناهای عینی احزاب متحول است و وقتی ساختار اجتماعی تغییر می کند، احزاب  هم پایدار نخواهند ماند.

هاشمی با بیان اینکه احزاب تاسیس یا منحل نمی شوند بلکه متولد می شوند و می میرند، گفت: در ایران به جای احزاب جبهه‌ها متشکل از چند حزب، دارای تاثیرات سیاسی و اقتصادی هستند.

وی با اشاره به تاثیر ساختار اقتصادی در ضریب نفوذ اجتماعی خاطر نشان کرد: ساختار اقتصادی موجب بالا رفتن ضریب نفوذ اجتماعی می شود و از آنجایی که احزاب ایرانی استقلال مالی لازم را برای ادامه حیات ندارند به همین خاطر کمتر کسی بدون استفاده از رانت های دولتی توان اداره مالی یک تشکیلات سیاسی را دارد بنابراین احزاب  زیر دین دولتها قرار می گیرند و به جای تاثیر گذاری در اقتصاد تاثیر می پذیرند.

رئیس اسبق صدا و سیما با طرح این سوال که  چرا فعالان اقتصادی در کشوری با ساختار کشور ما سعی نمی کنند در بخش خصوصی اقتصاد تاثیرگذار باشند اظهار داشت: واقعیت این است که اقتصاد کشور ما در سه بخش تعاونی و خصوصی و دولتی تعریف می شود که مهمترین و بزرگترین و تاثیر گذار ترین بخش هم، بخش دولتی است،در حالی که رشد اقتصادی، از فعالیت های اقتصادی تک تک فعالان اقتصادی ناشی می شود در کشور ما  احزاب فعلیت های اقتصادی دارند و در امور سیاسی فعالیت می کنند. در حقیقت مشارکت احزاب در بخش های اقتصادی تنها نقد و نظر است و تاثیر گذاری ندارند. 

هاشمی افزود: دولت هم که بزرگترین و تاثیر گذارترین بخش اقتصاد کشور است برای داشتن یک رشد مداوم باید با فعالان اقتصادی در تعامل باشد. فعالان اقتصادی از طرفی می خواهند حاصل فعالیت خود را رونق دهند و دولت  هم  تلاش می کند  حاصل فعالیت اقتصادی را در میان مردم توزیع کند تا رفاه اقتصادی حاصل شود.

وی گفت: تجربیات دولت ها به ویژه  دولتهایی که در پاسخ گویی به مطالبات مردم و انجام مسؤولیت های خود کارآمد  و موفق بوده و نقش سازنده ای را در فرایند توسعه اقتصادی خود و به ویژه در بسط و گسترش عدالت اجتماعی یا برابری بیشتر اقتصادی و ریشه کن کردن یا کاهش فقر داشته اند در تبیین تفکری نوین درباره دولت و نقش آن تأثیر داشته است و همین تاثیرات  فعالیت و تاثیر گذاری دیگر بخش ها در اقتصاد کشور را کمرنگ تر کرده است.

هاشمی در پایان گفت: دولت تکمیل کننده  فعالیت بازار است در حالی که بخش های خصوصی و تعاونی چنین نقشی را کمتر ایفا می کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز