گزارش تحلیلی برنا از تلاش زنان مجلس برای تشکیل کمیسیون؛

کمیسیون زنانه، طرحی که راه قانون را در پیش گرفته است

۱۳۹۵/۰۵/۱۰ - ۰۵:۳۷:۳۸
کد خبر: ۴۳۸۵۳۷
کمیسیون زنانه، طرحی که راه قانون را در پیش گرفته است
نگاه به وضعیت و مشکلات زنان از موضوعاتی است که نه تنها در جامعه ایران بلکه در بسیاری از کشورها به ویژه کشور های درحال توسعه مورد توجه است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا، وقتی صحبت از اقدام در جهت منافع زنان مطرح می شود تصورات به این سمت می رود که باید مجمعی از زنان تشکیل شود تا بتوان در این مسیر موفق تر عمل کرد. مصداق عینی این ماجرا در بسیاری از وجوه جامعه می توان مشاهده کرد از دانشگاه های زنانه گرفته تا وسایل نقلیه عمومی، و اما امروز در شرایطی که برای اولین بار تعداد نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی به 17 نفر می رسد این بار طرح تاسیس یک کمیسیون زنانه در خانه ملت قوت می گیرد.

سابقه کمیسیون زنان

کمیسیون زنان مسئله ای نیست که تنها در این دوره از مجلس مطرح شده باشد، چرا که در مجلس پنجم یعنی دقیقا مجلسی که در 9 دوره مجلس بیشترین تعداد زنان کرسی نشین را داشته است یک بار این موضوع مطرح و حتی اجرایی می شود، اما نمی تواند چندان دوام بیاورد و بعد از سه سال این کمیسیون منحل شد.

در این خصوص شهربانو امانی به برنا گفت: کمیسیون  زنان و خانواده به عنوان یک کمیسیون تخصصی در مجلس پنجم ایجاد شد.

وی ادامه داد: در آن سال برنامه‌هایی در مورد  کوچک کردن دولت و سپردن بسیاری از تصدی‌های آن به بخش های غیردولتی مد نظر بود و دولت باید در راستای اجرای این برنامه وزارت خانه های خود را با یکدیگر ادغام می کرد و بسیاری از آزادی عمل های خود را به دست بخش خصوصی می سپرد. از آنجایی که در آن دوره در برنامه پنج ساله سوم در دولت آقای خاتمی مجلس دارای 22کمیسیون بود، دولت از مجلس خواست کار ادغام سازی ابتدا از مجلس شروع شود و پس از این درخواست شد، کمیسیون‌هایی که دارای اهداف مشترک داشتند در هم ادغام شدند و در این راستا کمیسیون زنان و خانواده نیز کمیته‌ای در داخل کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شد.

وی افزود: پس از اعلام مخالفت‌های شدید جهت ادغام کمیسیون زنان و خانواده، مجلس و هیات رییسه قول دادند هر ‌مصوبه‌اتی در جهت بهبود حقوق زنان ارائه کنند و مورد رای حمایتی در مجلس قرار بگیرد. درواقع تا پایان مجلس ششم به هرطرح و لایحه ‌ای که از سوی فراکسیون زنان به مجلس ارائه می‌شد مورد حمایت مجلس قرار گرفت و هیات رییسه بر عهدش وفادار ماند.

نماینده مجلس پنجم تاکید کرد: کمیسیون باید یک کارنامه ای از خود داشته باشد لذا وقتی کمیسیون زنان تشکیل می شود ملزم است تا در راستای بهبود وضعیت زنان گام بردارد و از خود یک کارنامه به جا بگذارد بر این اساس برخورد های سلیقه ای در مجالس نمی تواند مشمول زنان شود.

وی در پاسخ به این سوال که خود تشکیل کمیسیون زنان می تواند مشمول برخورد سلیقه ای شود همانطور که در مجلس چنجم تشکیل و در مجلس ششم ادغام شد، گفت: در آن دوران سازمان های حمایتی مانند مرکز مطالعات زنان نبود اما امروز با وجود صاحب نظران مختلف و سازمان های مربوطه در حوزه زنان اقدامات حمایتی از سوی کمیسیون می تواند مثمر ثمر باشد، البته ما نباید تصور کنیم قوانین که به دست ما نوشته شده است تا ابد باقی خواهد ماند ، ممکن است بر اثر نیاز رفع شده و درادامه  قانون مربوط  به آن نیز نسخ شود.

وی درپایان گفت : مجلس دهم فرصت کافی در اختیار دارد تا این موضوع را با کارشناسی به پیش ببرد به گونه ای که در آینده این کمیسیون با تغییرات کمتری مواجه شود.

کمیسیون زنانه نیست

پروانه مافی از موافقان این طرح معتقد است فراکسیون الزامی برای عملکرد نیست و نوعی دورهمی برای تعامل است، ولی کمیسیون کار رسمی دارد به همین علت به دنبال تشکیل کمیسیون هستند.

پروانه مافی نماینده مردم تهران که پرچم دار طرح تشکیل کمیسیون زنان در مجلس دهم است به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا گفت: در مجلس کمیسیون ها به خصوص کمیسیون های تخصصی ساختار اجرایی مهم مجلس هستند که انواع و اقسام دارند مثل کمیسیون انرژی، کمیسیون شورای اسلامی اجتماعی و...

وی ادامه داد: موضوعاتی که وارد کمیسیون می شود در جریان مباحث کارشناسی چکش خوری می شود و سپس به صحن می آید تا تصمیمات آخر درمورد قانون شدن در نتیجه خرد جمعی اتخاذ شود، اما چنین چیزی در خصوص زنان و خانواده نداریم، البته در مجلس پنجم برای مدتی چنین کمیسیونی وجود داشته است ولی به دلایلی لغو شده است.

عضو فراکسیون زنان مجلس خاطرنشان کرد: به نظر می رسد اگر این کمیسیون  لغو نمی شد و به فعالیت های خود را ادامه می داد، بسیاری از مشکلات زنان در این سال ها حل می شد.

مافی خاطر نشان کرد: هر کمیسیون باید کارکرد و عملکردی  داشته و پاسخگوی سیستم اداری و سیستم تضمینی مجلس باشد، لذا ما  در بدو ورود موضوع احیای مجدد این کمیسیون را مورد بررسی قرار دادیم.

وی در پاسخ به این سوال که نقش فراکسیون زنان چیست، گفت: در فراکسیون الزامی برای عملکرد نیست و نوعی  دورهمی برای تعامل است ولی کمیسیون کار رسمی دارد، به همین علت ما سوابق این کمیسیون را درآوردیم و به رییس مجلس دادیم تا بررسی شود.                                                                                                                                           

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما می خواهیم شأن جایگاه زن را در مجلس افزایش دهیم. ما منتظر هیات رییسه و جواب آنها هستیم و نمایندگان هم رویکردشان مثبت است و اعضای این کمیسیون فقط زن نیست.

مخالفان  کمیسیون

مسلما با مطرح شدن هر طرح جدیدی، در کنار موافقان، مخالفانی نیز حضور دارند و به طبع  در تضارب آرا این دو طیف است که یک تصمیم اتخاذ می شود. در این میان زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه در باره تشکیل این کمیسیون به خبرگزاری برنا گفت: طرح تشکیل این کمیسیون به هیئت رئیسه تحویل داده شده ولی موضوعی که به نظر اساسی می رسد، این است که طبق آئین نامه داخلی مجلس هر کمیسیون باید حداقل 9 عضو ثابت داشته باشد و حال این سوال به وجود می آید که کدام یک از نمایندگان حاضر هستند  از کمیسیون خود خارج و به عضویت دائم کمیسیون جدید بپیوندند؟!

وی ادامه داد: من به شخصه فکر می کنم تخصصی تر کار کنم ضمن آنکه فراکسیون زنان هم می تواند تا حدود زیادی در عرصه حل مشکلات زنان گام بردارد.

سعیدی تصریح کرد: طبیعتا با تشکیل کمیسیون زنان می توان گام های موثرتری برداشت و قطعا از این حرکت حمایت خواهم کرد.

برخی دیگر از نمایندگان که تمایلی نداشتند با نام مصاحبه کنند معتقد بودند این طرح نمی تواند چندان موفق باشد هرچند گفته می شود تنها اعضای آنها الزاما نباید زنان را شامل شود اما هم از جهت تکمیل اعضای دائمی به مشکل خواهند خورد و هم از لحاظ پیش برد برنامه ها مضاف بر آنکه وقتی صحبت از برخوردهای سلیقه ای به میان می آید خود این کمیسیون نیز می تواند مشمول برخورد سلیقه ای شود، یعنی هیچ تضمینی وجود ندارد که حتی در صورت تشکیل این کمیسیون در مجلس بعد دوام بیاورد.

انحلال در نطفه؟!

یک فعال در امور زنان در مصاحبه با برنا گفت: ایده تشکیل کمیسیون زنان با مشکلات زیادی مواجه هست و حداقل باید در مورد آن با تامل بیشتری رفتار کرد.

وی ادامه داد: ما تلاش داریم با نمایندگان در تعامل بیشتری قرار بگیریم و آنها را متقاعد کنیم که امضای خود را پس بگیرند تا این طرح با دقت بیشتری به پیش رود.

این فعال حوزه زنان گفت: چنانچه طرح تشکیل کمیسیون بدون کار کارشناسی تشکیل شود، سیل انتقادات می تواند آن را از دور خارج کند بدون آنکه دستاوردی داشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز