ایرج ندیمی در گفت و گو با برنا:

اتاق فکر اقتصادی دولت هوشمندانه عمل می‌کند/ وابستگی به ذخایر تمام شدنی باید کاهش یابد

۱۳۹۵/۰۵/۱۲ - ۰۸:۵۸:۲۰
کد خبر: ۴۳۹۷۸۱
اتاق فکر اقتصادی دولت هوشمندانه عمل می‌کند/ وابستگی به ذخایر تمام شدنی باید کاهش یابد
نماینده پیشین مجلس گفت: خوشبختانه دولت یازدهم با داشتن اتاق‌ فکر اقتصادی قوی که در راستای سیاست های کاهش استفاده از درآمد نفتی تلاش می‌کند، قابل اعتماد است و در این راستا اقدامات مهمی از سوی آنها انجام شده است.

ایرج ندیمی عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا بااشاره وابسته نبودن کشور به ذخایر نفتی گفت: در سالهای گذشته ما به دلایل مختلف شاهد کاهش قیمت نفت در سطح بین‌المللی بودیم. در این راستا می‌توان به رکودهای اقتصادی در سطح جهانی، برداشت‌های کشورهای غربی از منابع نفتی کشورهای جنگ زده به صورت رایگان مانند لیبی و عراق اشاره کرد، همچنین افزایش تولید نفت در عربستان به منظور کاهش قیمت، این واقعیت را نشان داد که ما نمی‌توانیم برای تامین نیازهای کشور متکی به درآمد حاصل از فروش بشکه‌های نفت باشیم و همیشه نیز با قدرت در عرصه اقتصاد عمل کنیم. به همین دلیل درآمد ثابت را  بدون در نظر گرفتن منابع مالی ناشی از ذخایر نفتی در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه دولت یازدهم با برنامه ریزی دقیق توانست وابستگی به بودجه حاصل از فروش نفت را به حداقل برساند و به مردم اعلام کرد، کشور ایران نمی‌تواند همیشه بر درآمد حاصل از ذخایر تمام شدنی تکیه کند و پایه های اقتصاد را در نفت بداند. این برنامه‌ریزی دولت برگرفته از زیرساخت های دقیق اقتصادی و علمی است و اگر این روند ادامه داشته باشد، در آینده نزدیک کشور به خودکفایی می رسد. آنچه مسلم است، برجام در نتیجه آزادی ذخایر مالی ایران و بازگشت آن به چرخه اقتصاد بی تاثیر نبوده است.

نماینده سابق مردم تهران با اشاره به اعتماد مردم به دولت در حوزه‌های مختلف افزود: خوشبختانه دولت یازدهم با داشتن اتاق‌ فکر اقتصادی قوی که در راستای سیاست های کاهش استفاده از درآمد نفتی تلاش می‌کند، قابل اعتماد است و در این راستا اقدامات مهمی از سوی آنها انجام شده است. بالارفتن میزان تولیدات غیرنفتی، جهت دهی به صندوق ملی توسعه، اخذ مالیات از نهادهای شبه دولتی برای درآمدزایی دولتی و کاهش حقوق مدیران دولتی نشان می دهد که یک سیاست اقتصادی و برنامه‌ریزی شده در خصوص نفت و برنامه‌های نفتی در پیش گرفته شده است.

ندیمی بااشاره به عملکرد اقتصادی دولت گفت: هیچ شکی در موفقیت آمیز بودن برنامه های اقتصادی دولت و وابسته نبودن به درآمدهای نفتی وجود ندارد. باید قبول کنیم در کنار اقدامات مزبور جای پیشرفت نیز وجود دارد و درکنار برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، دولت باید به نقش بودجه جاری توجه کند. به نظرمن، بزرگ تر شدن دولت با استخدام‌های گسترده گام مهمی در جهت استقلال اقتصادی خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: پس از سالها تلاش فعالان اقتصادی در دولت های گذشته، آقای روحانی با درایت اقتصاد ویران را پذیرفت. ما باید تا جای ممکن وابستگی خود را از ذخایر زیرزمینی کاهش دهیم و در کنار این عملکرد در زمینه جاری نیز، مدیریت دولتی باید تقویت شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز