یوسف مولایی در گفت و گو با برنا:

ایران، روسیه و آذربایجان در زمینه مبارزه با تروریست همکاری می‌کنند/ ترغیب قدرت‌های جهان برای همکاری اقتصادی با سه کشور

۱۳۹۵/۰۵/۲۰ - ۰۹:۲۷:۰۶
کد خبر: ۴۴۳۵۵۸
ایران، روسیه و آذربایجان در زمینه مبارزه با تروریست همکاری می‌کنند/ ترغیب قدرت‌های جهان برای همکاری اقتصادی با سه کشور
مولایی تاکید کرد: در حال حاضر بازار جدیدی با حضور سه کشور ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه به وجود خواهد آمد که باقی قدرت های اقتصادی جهان به حضور و شرکت در آن ترغیب خواهند شد.

یوسف مولایی استاد حقوق بین الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا درباره نشست سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان گفت: نشست سه جانبه اخیر به نوعی مدیریت استراتژیک ایران را در حوزه روابط با کشورهای همسایه نشان می‌دهد و این نشست به حوزه های مهم مشترک باز می‌گردد. باید بدانیم که این سه کشور در استفاده از دریای خزر مشترک هستند و همکاری های اقتصادی میان آنها می‌تواند منافع مطرحه را تامین کند.

وی ادامه داد: حمل و نقل میان ایران و آذربایجان از مسائل مهم بوده و به دلیل مناسبات میان ایران و آذربایجان این امکان در گذشته محقق نشده بود. امروز روابط به گونه ای پیش رفت که شاهد ساخت خط آهن رشت-آستارا هستیم که اقدام بزرگی، جهت بهبود مبادله های اقتصادی محسوب می‌شود.

مولایی افزود: ایران در مسیر دو کوریدور بزرگ ارتباطی قرار دارد که از شرق ایران به آذربایجان وصل و از سویی دیگر مسیر ارتباطی با اروپا محسوب می‌شود و توافقات می‌تواند گشایش های خوبی برای رونق طرفیت اقتصادی باز کند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر بازار جدیدی با حضور سه کشور ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه به وجود خواهد آمد که باقی قدرت های اقتصادی جهان به حضور و شرکت در آن ترغیب خواهند شد و از این حیث بسیار قابل توجه است. پیش‌بینی می‌شود ایران بتواند جایگاه اصلی خود را در اقتصاد و مناسبات جهانی پیدا کند و به گفته آقای ظریف سران این کشورها در سه سال اخیر دیدارهای متعددی با یکدیگر داشته‌اند و روز دوشنبه نیز اولین دیدار سه جانبه‌شان برگزار شد.

این کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به تلاش ایران جهت صلح طلبی در جهان گفت: دکتر روحانی  تلاش خود را برای مبارزه با تروریسم در این نشست انجام داد و بار دیگر به چهره صلح طلب ایران در سطح جهانی اشاره کرد. پیش بینی می‌شود برای مقابله با پدیده شوم تروریست در منطقه خاورمیانه، این سه کشور همکاری‌های خوبی داشته باشند.

مولایی در خاتمه بااشاره به احداث کوریدور مذکور گفت: این احداث برای بهبود وضعیت ترانزیتی بسیار مهم است. البته ناگفته نماند که این بازگشایی روابط را مدیون حضور ایران در دوران پس از برجام هستیم و امید است روابط خارجی ایران روز به روز بهتر شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز