وزیر صنعت، معدن و تجارت:

ایران پنجمین تولیدکننده و صادرکننده کاشی و سرامیک در جهان است

۱۳۹۵/۰۵/۲۳ - ۱۱:۱۱:۱۱
کد خبر: ۴۴۴۸۸۷
ایران پنجمین تولیدکننده و صادرکننده کاشی و سرامیک در جهان است
نعمت زاده با تاکید بر رشد صنعت، نوآوری و صادرات در سال ۹۳ بیان داشت: در این سال بزرگترین صادرکننده ایران و جهان بودیم و در کاشی و سرامیک نیز پنجمین تولیدکننده و صادرکننده عمده بوده و در صنعت شیشه نیز جایگاه بالایی برای ایران وجود دارد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، محمدرضا نعمت‌زاده امروز در مراسم افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه‌ای که در کشور از سوی بخش خصوصی، تعاونی و دولت صورت می‌گیرد، مربوط به ساختمان است، گفت: در واحدهای مسکونی ۹۰ درصد هزینه در خود ساختمان و ۱۰ درصد لوازم است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: همچنین در راهسازی ۱۰۰ درصد کارها ساختمانی بوده، در ریل ۶۰ درصد و به صورت متوسط در بخش‌های مختلف ۵۰ درصد موارد عملیات ساختمانی است.

نعمت‌زاده با بیان اینکه نمی‌توان صنعت بزرگ ساختمان را که ۶۰ درصد فعالیت‌های عمرانی کشور را شامل می‌شود، افزود: به همین منظور طراحی نمایشگاهی تا سه برابر بزرگتر از نمایشگاه فعلی در جوار فرودگاه امام (ره) ساخته می‌شود و ۱۵۰ هکتار نیز زمین برای آن در نظر گرفته شد.

وی با تاکید بر رشد صنعت، نوآوری و صادرات در سال ۹۳ بیان داشت: در این سال بزرگترین صادرکننده ایران و جهان بودیم و در کاشی و سرامیک نیز پنجمین تولیدکننده و صادرکننده عمده بوده و در صنعت شیشه نیز جایگاه بالایی برای ایران وجود دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه انرژی زیادی در کشور وجود دارد، افزود: در کاشی توانمندی‌های هنری و صنعتی داشتیم به نحوی که بعد از ۴۰۰ سال رنگ‌ها در کاشی حس می‌شود و در شیشه‌گری نیز ایران دارای تاریخ سه هزار ساله است. همچنین در تجهیزات‌ جدید ساختمان نیز رشد خوبی داریم اما صنعت ساختمان، صنعت پویا بوده که نیاز به رشد و توسعه مستمر دارد.

نعمت‌زاده با اشاره به محدودیت‌های فعلی در صادرات سیمان و ناامنی‌های منطقه و رکود نسبی مسکن اشاره کرد و گفت: جلساتی را با حضور معاون اول، بنده و بانک‌ها برای چاره‌اندیشی در این زمینه برگزار کرده‌ایم و در تلاش هستیم تا صنعت سیمان لطمه نبیند.

وی با اشاره به اینکه بخش ساختمان در رکود نخواهد ماند گفت: با اتخاذ سیاست‌های پولی جدید در شورای پول و اعتبار به دنبال ایجاد رونق در بخش مسکن هستیم و به زودی شاهد آن هم خواهیم بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به صحبت‌های صورت گرفته برای روسازی جاده‌های کشور با استفاده از بتن گفت: سازه‌های ساختمانی در اروپا، آمریکا و ژاپن به صورت بتنی است اما در ایران به غلط بیشتر ساختمان‌ها دارای سازه‌ فلزی شده است.

نعمت‌زاده به استفاده از محصولات سبک در ساخت و ساز اشاره کرد و بیان داشت: اگر قیمت تمام شده ساختمان پایین آید، رشد اتفاق می‌افتد و صنعتگران باید بدانند که ماندگاری در کیفیت است. همچنین در قالب جلسات شورای عالی صادرات، تلاش‌های برای رونق در این بخش صورت می‌گیرد.

 

 

 

 

نظر شما