وزیر علوم در صحن مجلس:

استخدام اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای در وزارت علوم نیازمند قانون است

۱۳۹۵/۰۵/۳۱ - ۱۰:۴۵:۳۲
کد خبر: ۴۴۸۵۱۳
استخدام اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای در وزارت علوم نیازمند قانون است
وزیر علوم به بهارستان آمد تا به سوال نمایندگان در خصوص تعیین تکلیف برای اساتید دانشگاه فنی حرفه ای پاسخ دهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا، وزیر علوم در پاسخ به سوال چنارانی مبنی بر اینکه چرا مدرسی و اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای پس از انتقال از آموزش و پرورش به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعیین تکلیف نمی شوند گفت: حل این مشکل در حیطه اختیارات وزارت علوم نبوده و برای جذب و استخدام آنها نیاز به قانون است، مظاف بر آن که براساس برخی اختیارات، طبق فراخوان سال 91 الی 94 تعدادی از این افراد جذب شده اند و تعدادی دیگر نیز در حال بررسی برای جذب و استخدام هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات در ادامه گفت: براساس ماده یک قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریس مصوبه سال 1388 آموزش و پرورش موظف بوده است که از تاریخ تصویب این قانون حداکثر ظرف 5 سال، نیروهای حق‌التدریس را تا سقف 60 هزار نفر به استخدام این وزارتخانه درآورد.

فرهادی گفت:‌ براساس ماده 23 برنامه پنجم توسعه مصوب سال 1389 دانشکده‌ها و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش با کلیه امکانات، اموال منقول و نیروهای انسانی و تعهدات آنها از وزارت آموزش و پرورش منفک و به وزارت علوم ملحق شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: با توجه به این الحاق، استخدام‌ها باید براساس ضوابط جذب نیروی هیات علمی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گیرد. در شورای عالی انقلاب فرهنگی دبیرخانه مربوطه مسئولیت مستقیم را برعهده دارد و کسانی که قصد دارند به عضویت هیات علمی دانشگاه‌ها درآیند، باید از این طریق جذب شوند.

وی تصریح کرد: به دلیل عدم استخدام مشمولان قانون سال 88 موسوم به قانون تعیین تکلیف استخدامی نیروهای حق التدریس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس طرحی را در سال 89 مورد بررسی قرار داد. مجلس قانون مطروحه را دارای تداخلات قانونی با اصل 75 و مندرجات بند (ج) ماده 24 قانون خدمات کشوری تشخیص داده و آن را تایید نکرد.

این عضو کابینه دولت یازدهم گفت: در سال 90 ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خطاب به وزیر آموزش و پرورش ابلاغ نمود که با توجه به عدم امکان جذب این افراد در وزارت علوم، آنها در وزارت آموزش و پرورش استخدام شوند. 3 نفر از نمایندگان محترم مجلس در جهت تعیین تکلیف نیروهای حق التدریسی از وزیر وقت علوم سوالی را مطرح کردند که به دلیل عدم وجود ارتباط موضوعی، سوال مطروحه حل شد.

وی بیان کرد: در سال 93 دیوان عدالت اداری در پی شکایت برخی افراد ذی‌نفع صراحتاً اعلام کرد که الزام قانونی برای اجابت استخدام نیروهای حق التدریس در وزارت علوم متصور نیست. تاکنون در 3 طرح متفاوت تلاش شده است که مشکل حل شود، ولی متاسفانه این دغدغه همچنان وجود دارد.

فرهادی افزود: برخی نیروهای حق التدریسی که توانایی سیر مسیر قانونی هیات علمی را داشته‌اند، در هیات‌های جذب مطرح و توسط وزارت علوم جذب شدند. تاکید می‌کنم که استخدام نیروهای حق التدریسی در حیطه اختیارات وزارت علوم نیست و لازم است قانون مصوب مورد نیاز آن تهیه شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم تصریح کرد: استخدام نیروهای حق‌التدریسی نیازمند قانون و ردیف بودجه از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است.

وی گفت: مسائل مطرح شده در رابطه با غیبت اینجانب در کمیسیون آموزش و تحقیقات به دلیل اطلاع‌رسانی دیرهنگام بوده است. ما تلاش می‌کنیم ضمن رایزنی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کسب مجوز استخدامی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مشکل جذب نیروهای حق‌التدریسی دانشکده‌ها و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای را هر چه سریع‌تر حل کنیم.

 

نظر شما