آمانو:

کره شمالی در سال جاری تولید پلوتونیوم را از سر گرفت

۱۳۹۵/۰۶/۰۲ - ۱۴:۵۴:۴۴
کد خبر: ۴۴۹۷۰۴
یوکیا آمانو دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل گفت:کره شمالی در سال جاری فعالیت‌های تولید پولوتونیوم را دوباره از سر گرفته است.

به گزارش گروه سیاست خارجی و بین الملل خبرگزاری برنا؛ پیونگ یانگ در سال 2013  تصمیم گرفت تا همه تاسیسات هسته‌ای خود از جمله راکتور اصلی سایت یونگ‌بیون را که رکن اصلی برنامه تسلیحات هسته‌ای‌اش بود و تعطیل شده بود را دوباره راه‌اندازی کند.

سال گذشته پیونگ یانگ اعلام کرد که یونگ‌بیون برای بهبود "کمیت و کیفیت" سلاح‌های هسته‌ای شروع به کار می‌کند.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی به کنفرانس عمومی سالانه این آژانس با اشاره به این مجموعه که برای باز فرآوری پلوتونیوم استفاده می‌شود گفت: در سه ماهه اول سال 2016 نشانه‌های متعددی مطابق با فعالیت رادیو شیمیایی آزمایشگاهی وجود داشت.

آمانو در گزارش خود تصریح کرد که چنین فعالیت‌هایی در اوایل ژوییه 2016 متوقف شد.

این گزارش می‌افزاید: این نشانه‌ها شامل انتقال مخازن شیمیایی و فعالیت نیروگاه بخار مرتبط با آزمایشگاه بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که هیچ دسترسی به کره شمالی ندارد و عمدتا فعالیت‌هایش را از طریق ماهواره‌ها رصد می‌کند سال گذشته اعلام کرد که نشانه‌های از سرگیری فعالیت یونگ‌بیون از جمله در راکتور اصلی‌اش را مشاهده کرده بود.

طبق گزارش آژانس، نشانه‌هایی وجود دارد که این راکتور در سال گذشته فعال بوده و بین اکتبر و دسامبر احتمالا برای سوخت‌گیری کافی برای دو سال آینده فعالیت‌هایش متوقف شد.

آمانو در ماه ژوئن گفت که این آژانس نشانه‌های بازفرآوری و تولید پلوتونیوم از سوخت مصرفی راکتور را مشاهده کرده است.

یک مقام موسسه انرژی اتمی کره شمالی که بر یونگ‌بیون حق نظارت دارد به خبرگزاری کیودو گفت طبق برنامه این موسسه اورانیوم با غنای بالا مورد نیاز برای انرژی و تسلیحات هسته‌ای را تولید کرده است.

در گزارش آمانو، به کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در اواخر سپتامبر برگزار خواهد شد آمده است: نشانه‌هایی منطبق با استفاده از ماشین‌های سانتریفیوژ غنی‌سازی گزارش شده وجود داشت.

ساخت و سازهای جدید و فعالیت‌های نوسازی در سایت یونگ‌بیون صورت گرفته که کاملا با اظهارات کره شمالی مبنی بر این که همه تاسیسات هسته‌ای در سایت یونگ‌بیون مرتب‌سازی، تغییر و دوباره تنظیم شده‌اند، مطابقت دارد.

هم‌چنین خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی نوشت: کره جنوبی با ابراز نگرانی شدید خود نسبت به ازسرگیری باز فرآوری سوخت هسته‌ای کره شمالی تاکید کرد که این اقدام نقض آشکار قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل محسوب می‌شود.

وزارت خارجه کره جنوبی روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: موضوع باز فرآوری که کره شمالی نیز هفته گذشته از طریق یک رسانه آن را تایید کرد نقض آشکار قطع‌نامه سازمان ملل است و تهدید جدی را متوجه صلح بین‌المللی، ثبات و رژیم منع اشاعه می‌کند. ما ضمن نگرانی شدید خود، آن را محکوم می‌کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما شدیدا از کره شمالی می‌خواهیم به این موضوع توجه کند که جامعه بین‌المللی دستیابی کره شمالی به تسلیحات هسته‌ای را تحمل نمی‌کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز