معاون اول رییس جمهور تصریح کرد:

شبکه ملی اطلاعات سد راه دسترسی آزاد به اطلاعات نیست/ قدرت اصلی که کشور را در برابر تحولات مقاوم می کند قدرت فرهنگی است

۱۳۹۵/۰۶/۰۷ - ۱۳:۲۷:۱۸
کد خبر: ۴۵۱۹۶۶
شبکه ملی اطلاعات سد راه دسترسی آزاد به اطلاعات نیست/ قدرت اصلی که کشور را در برابر تحولات مقاوم می کند قدرت فرهنگی است
فاز نخست شبکه ملی اطلاعات همزمان با هفته دولت، با حضور معاون اول رییس جمهور افتتاح شد.

 اسحاق جهانگیری پس از بازدید از نمایشگاه تخصصی دستاوردهای اپراتورهای شبکه ملی اطلاعات، در مراسم افتتاح این طرح اظهار داشت: شبکه ملی اطلاعات سد راه دسترسی آزاد به اطلاعات نیست بلکه خدمات با سرعت بیشتر، کیفیت بهتر، هزینه کمتر و امنیت بالاتر در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

معاون اول رییس جمهور افزود: دولت تدبیر و امید از زمان آغاز به کار بر این موضوع تاکید داشت که مردم باید دسترسی آزاد به اطلاعات داشته باشند و اگر بخواهیم نظام از جهات مختلف سلامت باشد، همه چیز باید شفاف و امکان دسترسی مردم به آن فراهم باشد.

وی با اشاره به طرح ها و پروژه های مختلف که در هفته دولت مورد بهره برداری قرار گرفته است، تصریح کرد: در این میان هیچ یک از طرح ها به اندازه شبکه ملی اطلاعات برای مردم و مسئولین کشور حائز اهمیت نیست و این خدمت ماندگار را به مقام معظم رهبری و مردم ایران تبریک می گویم و از همه کسانی که در این کار مهم نقش داشته اند صمیمانه تشکر می کنم.

عصری که در آن قرار داریم، عصر اطلاعات است و هیچ کشوری در هیچ جای دنیا نمی تواند از خدمات فناوری اطلاعات چشم پوشی کند

دکتر جهانگیری خاطرنشان کرد: عصری که در آن قرار داریم، عصر اطلاعات است و هیچ کشوری در هیچ جای دنیا نمی تواند از خدمات فناوری اطلاعات چشم پوشی کند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: قدرت، ثروت و منزلت امروز بر مدار کم و کیف اطلاعات می چرخد و فرصت های جدیدی که در بخش های مختلف بوجود می آید، همه در مواجهه با نحوه دسترسی به اطلاعات شکل می گیرد و اگر به دنبال ارائه خدمات مناسب به شهروندان هستیم، باید بدانیم که نحوه اطلاعات رسانی به مردم بسیار مهم است.

وی با تاکید براینکه البته هر فرصت بزرگی می تواند با تهدید همراه باشد، تصریح کرد: در دنیای امروز هیچ پدیده مهم فناوری وجود ندارد که تنها به عنوان فرصت مطرح باشد و با خود تهدید به همراه نداشته باشد. مهم این است که در مواجهه با این تحولات، منفعل و سردرگم و گریزان نباشیم بلکه بتوانیم به موقع در برابر آن دست به انتخاب بزنیم و برنامه ریزی مناسب انجام دهیم.

اگر در زمانی گفته می شد که تحولات دنیا بر پایه توسعه انرژی می چرخد، امروز و در مقطع فعلی تحولات دنیا بر مبنای دسترسی به اطلاعات است و ما مکلف هستیم که شرایطی را در کشور بوجود بیاوریم که مردم بتوانند به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند

دکتر جهانگیری ادامه داد: آنچه بیش از همه در مواجهه با این تحولات از اهمیت فراوان برخوردار است این است که توانمندی جامعه را از نظر فرهنگی و اجتماعی افزایش دهیم چرا که قدرت اصلی که می تواند در مقابل تحولات کشور  را در هر نظر مقاوم کند قدرت فرهنگی است و این همان نکته کلیدی است که رهبر معظم انقلاب همواره بر آن تاکید داشته اند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه، اطلاعات را مهمترین محرک تغییر و تحولات کنونی در جهان دانست و افزود: اگر در زمانی گفته می شد که تحولات دنیا بر پایه توسعه انرژی می چرخد، امروز و در مقطع فعلی تحولات دنیا بر مبنای دسترسی به اطلاعات است و ما مکلف هستیم که شرایطی را در کشور بوجود بیاوریم که مردم بتوانند به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

وی افزود: طراحی شبکه ملی اطلاعات مهمترین قدم در راه دسترسی به اطلاعات باکیفیت، سریع، امن و ارزان تر برای همه مردم و مسئولین است و برای به ثمر رسیدن این شبکه در حدود 20 هزار میلیارد تومان ظرف سه سال اخیر سرمایه گذاری شده است که 20 درصد از این میزان توسط دولت و مابقی توسط بخش غیردولتی بوده است.

جهانگیری اضافه کرد: مطابق قانون برنامه پنجم توسعه و اسناد بالادستی باید در سال پایان برنامه پنجم 60 درصد خانوارها به پهنای باند پرسرعت دسترسی داشته باشند و ما باید تلاش کنیم دولت الکترونیک و دولت همراه را هرچه زودتر در کشور مستقر کنیم زیرا نیازمند فعال شدن ده ها سامانه الکترونیکی در بخش های اجرایی کشور، نظام بانکی، بخش آموزشی، بخش سلامت و سایر بخش ها هستیم که همه این ها نیازمند شبکه پرسرعت با خدمات مناسب است.

معاون اول رییس جمهور با یادآوری اینکه استقرار شبکه ملی اطلاعات نیازمند کارهای مهمی در بخش نرم افزار و زیرساخت ها بوده است، گفت: ایران یکی از کشورهایی است که از نظر تعداد جوانان تحصیلکرده در جایگاه بالایی قرار دارد و در یک پژوهشی که توسط یک شرکت خارجی انجام شده ایران جزو پنج کشور نخست جهان است که بالاترین تعداد فارغ التحصیل رشته مهندسی دارد.

وی افزود: این حجم نیروی تحصیل کرده فرصتی را برای ما بوجود می آورد که زمینه های اشتغال و توسعه کشور را فراهم کنیم.

جهانگیری یکی از کانون های مهم توسعه کشور را ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست و گفت: باید به سمت دولت الکترونیک پیش رویم و برای رفاه مردم تلاش کنیم که خوشبختانه زیرساخت های استقرار دولت الکترونیک تا حد قابل قبولی فراهم شده است و مهم این است که دستگاه های اجرایی خدمات خود را در قالب فناوری اطلاعات به مردم ارائه دهند چرا که مردم نباید برای برخورداری از خدمات دولتی، مراجعات مکرر به ادارات مختلف داشته باشند و هزینه های رفت و آمد را متحمل شوند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه سخنان خود افزود: ما جزو معدود کشورهایی نیستیم که شبکه ملی اطلاعات راه اندازی کرده ایم بلکه تقریبا همه کشورهای توسعه یافته از این امکان برخوردار هستند و خوشبختانه طراحی و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در حالی انجام شد که شبکه های قبلی حتی یک لحظه متوقف نشدند و ارائه خدمات به مردم همچنان ادامه داشت.

وی اظهار امیدواری کرد طراحی و استقرار شبکه ملی اطلاعات خدمتی ماندگار برای مردم باشد و گفت: دولت در طول سه سال اخیر دستاوردهای خوبی در بخش های مختلف داشته است و شبکه ملی اطلاعات نیز مطالبه مهمی از سوی مقام معظم رهبری، رییس جمهور و مردم ایران بود که خوشبختانه امروز شاهد افتتاح فاز نخست آن هستیم.

در این مراسم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با تاکید براینکه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) پیشخوان توسعه و توانمند کننده بخش های مختلف کشور است، گفت: از ابتدای دولت تدبیر و امید برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات تلاش کردیم و اگر توفیقی در این زمینه حاصل شده محصول کار جمعی و همراهی همگانی بوده است.

واعظی افزود: شبکه ملی اطلاعات مختص دولت تدبیر و امید نیست بلکه موضوعی است که از زمان برنامه چهارم توسعه مطرح بوده و کسانی که بیشترین حمله را به این طرح انجام داده اند، خودشان در دوره مسئولیت هیچ قدمی در این راه بر نداشته اند.

گفتنی است در این مراسم رییس سازمان فناوری اطلاعات و نیز دبیر شورای عالی فضای مجازی گزارشی از فرایند طراحی و تدوین برنامه اقدام برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات ارائه کردند و در خصوص جزئیات این طرح به ارائه توضیحاتی پرداختند.

 

نظر شما