عملکرد زیربنایی دولت یازدهم؛

مردم تغییرات را احساس کرده‌اند/ امید و اعتماد به برنامه‌های روحانی

۱۳۹۵/۰۶/۰۹ - ۰۷:۵۳:۲۶
کد خبر: ۴۵۲۳۹۰
مردم تغییرات را احساس کرده‌اند/ امید و اعتماد به برنامه‌های روحانی
منتقدان روحانی باید نقدهایی منصفانه تر پیدا کنند چرا که مردم به خوبی تغییرات مثبت را احساس کرده اند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری  جمعه گذشته در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران گفت: دولت تدبیر و امید  یک دولتی است که با مسایل برخورد ریشه ای و کارهای اساسی کرده است، به اصلاح ساختارها پرداخت و در کلان اقتصاد ثبات ایجاد کرد، توانست تورم را یک رقمی کند یا از نوسان قیمت ارز جلوگیری کند یعنی حرکت آن رو به جلو است. او افزود: الان عزتی برای کشور حاصل شده است که در همه دنیا خواهان مذاکره و کار با ایران هستند.

نهاوندیان توفیقات دولت را تنها برای دولت ندانست و گفت: توفیقات دولت مختص دولت نیست، توفیق ملت  و همه کارگزاران و دلسوزان نظام است اما همانگونه که مقام معظم رهبری هم تاکید کردند، سرمایه اصلی نظام، اعتماد و امید مردم است.

این روزها که دولت در معرض انواع اتهامات و هجمه هاست نهاوندیان از بالا رفتن اعتماد عمومی گفته و در خطبه های پیش از نماز جمعه تهران تصریح کرده است: هرکس به افزایش اعتماد مردم کمک کند و امید به آینده مردم را افزایش دهد به این مردم و انقلاب و ملت خدمت کرده است و اگر خدای نکرده کسی یا نشریه ای در گوشه ای مرتبا بذر نا امیدی و سیاه نمایی بکارد این صرفا به دنبال تخریب است.

اعتمادی که وزیر اطلاعات هم آن را سرمایه  ملی دانسته و گفت: اعتماد مردم به دولت و آینده برای نظام سرمایه است، تمام دولت‌ها قدم خیر برداشتند، اما شرایط‌ متفاوت بوده است؛ دولت یازدهم تصمیم گرفت که در درجه نخست جلوی گرانی روزافزون را بگیرد؛ دولت در این سه سال قیمت عمده اجناس موردنیاز مردم را اگر نتوانست کاهش دهد ولی تلاش کرد تا افزایش پیدا نکند.

علوی از رضایت مقام معظم رهبری از گزارشهای دولتمردان خبر داده و افزود: مقام معظم رهبری پس از ارائه گزارش دولت‌مردان، به همه خسته نباشید گفتند و فرمودند که کارهای خوبی صورت گرفته و گام‌های بلندی برداشته شده و گزارش وزرا خوش‌حال‌کننده است؛ همچنین ایشان تأکید داشتند که عملکرد دولت باید برای مردم گفته شود تا اُمید بیشتری پیدا کنند.

اظهارات نهاوندیان و علوی در حالیست که کمتر از  یک سال به پایان ریاست روحانی بر دولت یازدهم باقی مانده و مخالفان دولت زمزمه «تک دوره ای» شدن ریاست جمهوری حسن روحانی را آغاز کرده اند.  البته طرح این نوع مباحث تنها از سوی برخی افراد خاص به گفته مجید انصاری، همان بازندگان انتخابات سال 92 مطرح می شود.

انتخابات سال آینده تحلیلی مفصل مبتنی بر فاکتورهای عینی و ذهنی موجود و محتمل بر آینده را می طلبد از این جهت فقط اجمالا می توان گفت که شاید در این دوره،  نتیجه انتخابات آمریکا و واکنش های  منتخب آنها در مورد برجام  بر روی سرنوشت انتخابات ایران بی تاثیر نباشد. اصولگراها فعلا چهره ای را برای انتخابات  مطرح نکرده اند به همین دلیل سایر بحث ها صرفا  گمانه زنی است. گاهی از برخی افراد نام می برند تا اصطلاحا آنها را بسوزانند، ولی تاکنون بحثی در این مورد رسما نبوده است. اصلاح طلبان حسن روحانی را کاندیدای نهایی خود می‌دانند و تندروها  هر روز حاشیه ای برای دولت می‌سازند اما آن طور که نهاوندیان می‌گوید دولت کارهای اصلی انجام داده و کارهایی که در حوزه های مختلف انجام شده است  اعمال زیربنایی است  با استناد به اظهارات نهاوندیان منتقدان دولت به حاشیه ها و امور تبلیغاتی پرداخته اند چه آنکه وزیر اطلاعات هم از رضایت رهبری نسبت به عمکرد دولت خبر داده است.

در حالی که منتقدان دولت روحانی از ریزش آرای او خبر می‌دهد پایگاه اطلاع رسانی دولت سال گذشته آماری منتشر کرد که افزایش امید در ایرانیان را نشان می‌دهد و این یعنی مردم از عملکرد روحانی رضایت دارند بر اساس این آمار  4/ 73 درصد مردم نسبت به آینده امیدوارند و به برنامه‌های دولت خوش بین هستند. این میزان نسبت به فصل گذشته 4/ 11 درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین 1/ 66 درصد مردم ایران پیرامون چشم‌اندار آینده ایران نظر خوش‌بینانه‌ای دارند، این رقم در مقایسه با فصل بهار با رشد 4/ 11 درصدی روبه‌رو است. برپایه همین اطلاعات، شهرهای بوشهر با 2/ 93 درصد، ایلام با 6/ 91 درصد، بیرجند با 7/ 84 درصد، سنندج با 4/ 83 درصد، بجنورد با 8/ 82 درصد و اهواز با 6/ 82 درصد امیدوارترین شهرها نسبت به آینده ایران هستند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت آنچه نهاوندیان درباره  کارکرد زیربنایی دولت روحانی گفته همان چیزی است که مردم را نسبت به آینده کشور و برنامه های روحانی امیدوار کرده است. شاید منتقدان روحانی باید نقدهایی منصفانه تر پیدا کنند چرا که مردم به خوبی تغییرات مثبت را احساس کرده اند.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز