مدیر عامل صندوق توسعه کشاورزی خبر داد؛

راه‌اندازی صندوق شیر با اعتبار ۶۵۰ میلیارد تومانی

۱۳۹۵/۰۶/۰۹ - ۱۵:۴۴:۳۲
کد خبر: ۴۵۳۱۵۷
راه‌اندازی صندوق شیر با اعتبار ۶۵۰ میلیارد تومانی
صندوق توسعه زنجیره صنعت شیر که پیش از این نیز راه‌اندازی آن از سوی دولت و وزارت جهاد کشاورزی تصویب و اعلام شده بود، به گفته مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی امسال با اعتبار ۶۵۰ میلیارد تومانی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ سید عبدالکریم رضوی اردکانی در نشست خبری امروز به مناسبت هفته دولت، اظهار کرد: صندوق توسعه زنجیره صنعت شیر امسال راه‌اندازی می‌شود که اعتبار اولیه در نظر گرفته شده برای آن ۶۵۰ میلیارد تومان بوده و برای امسال ۱۵۰ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است.

وی افزود: در این صندوق همه عناصر و فعالان صنعت شیر از قبل از تولید شیرخام تا پس از عرضه و توزیع محصول نهایی می‌توانند از این طریق تسهیلات مورد نیاز خود را دریافت کنند که شرایط عضویت و دریافت تسهیلات در آن مانند دیگر صندوق‌های تخصصی راه‌اندازی شده است.

افزایش ۵۰ درصدی تسهیلات اعطایی صندوق‌های غیردولتی

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ادامه داد: تاکنون ۱۰۲ صندوق غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی در کشور با سرمایه‌ای بیش از ۱۱ هزار و ۹۲۷ میلیارد ریال تشکیل شده است.

رضوی اردکانی اعلام کرد: تاکنون ۱۰۲ صندوق غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی در کشور تشکیل شده است و تا خردادماه ۱۳۹۲ سرمایه صندوق‌ها مبلغ چهار هزار و ۳۲۷ میلیارد ریال بود که هم‌اکنون به بیش از ۱۱ هزار و ۹۲۷ میلیارد ریال رسیده که بیانگر ۶۵ درصد افزایش نسبت به کل سرمایه‌ها صندوق‌ها تا خردادماه ۱۳۹۲ است.

وی در زمینه‌ی اعطای تسهیلات از سوی صندوق‌های غیردولتی به تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی، بیان کرد: از ابتدای تشکیل صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی تاکنون از منابع مختلف، نزدیک به ۵۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات به تشکل‌های فعال بخش کشاورزی و بهره‌برداران این بخش اعطا شده که از مجموع تسهیلات یاد شده ۲۷ هزار و ۲۳ میلیارد ریال از ابتدای سال ۱۳۹۲ به بعد پرداخت گردیده که بیش از ۵۰ درصد رشد را به خود اختصاص داده است.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ادامه داد: پس از تشکیل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی با توجه به ماده ۱۲ قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی، شکل‌گیری صندوق‌های غیردولتی از سال ۱۳۸۳ آغاز شد و در حال حاضر در همه مراکز استان (۳۲ استان) این صندوق‌ها تشکیل شده است و مشغول ارائه‌ی خدمات می‌باشند که سهامداران آنها تشکل‌ها هستند و در صندوق‌های شهرستانی که تاکنون در ۴۷ شهرستان شکل گرفته که سهامداران آنها کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی هستند.

رضوی اردکانی همچنین در زمینه حمایت از توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری، اظهار کرد: تا به حال تعداد ۱۲ صندوق با مشارکت این قشر نقش‌آفرین در توسعه کشاورزی و روستایی تشکیل یافته است که برکات و نتایج مطلوبی را به ارمغان آورده است. همچنین هفت صندوق نیز به صورت تخصصی در سطح ملی در زمینه‌های حمایت از فعالیت‌های کشاورزی در بخش‌های صنعت طیور، زنبورداری، لبنی و فرآورده‌های دامی و دامپروری، عشایری، چای و صنعت بذر گندم و جو و چهار صندوق در حوزه منابع طبیعی فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۲ تعداد ۷۳ صندوق شامل یک صندوق تخصصی (زنبورداری)، یک صندوق منابع طبیعی اصفهان و ۲۷ صندوق استانی و ۳۴ صندوق شهرستانی و ۱۰ صندوق زنان تشکیل شد، ولی تنها در سه سال اول دولت یازدهم یعنی از سال ۱۳۹۲ تاکنون تعداد ۲۰ صندوق شامل دو صندوق تخصصی چای و بذر و سه صندوق منابع طبیعی و ۱۳ صندوق شهرستانی و دو صندوق زنان ایجاد شده که نشان‌دهنده پیش‌روی تشکیل صندوق‌ها به سمت صندوق‌های تخصصی است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، در ارتباط با میران اعتبارات مصوب شرکت مادرتخصصی در راستای تقویت و افزایش سرمایه صندوق‌های غیردولتی، اظهار کرد:  در دولت دهم میزان اعتبارات مصوب شرکت مادرتخصصی شش هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال و در سال‌های خدمت دولت یازدهم میزان اعتبار مصوب ۱۵ هزار و ۵۲۵ میلیارد ریال بوده است که از رشد ۱۳۰ درصدی برخوردار است.

رضوی اردکانی با اشاره به این‌که میزان اعتبار واریزی به صندوق‌ها از محل عاملیت‌ها در دولت دهم مبلغ 7188 میلیارد ریال و در دولت یازدهم مبلغ 9563 میلیارد ریال بوده است، خاطر نشان کرد: این مبلغ خاکی از رشد ۳۳ درصدی است.

وی با بیان این‌که در چهار ماهه اول سال ۱۳۹۵، میزان واریزی به صندوق‌های غیردولتی از محل عاملیت‌ها ۲۱۳ میلیارد ریال بوده که ۱۸۱ میلیارد ریال آن متعلق به عاملیت آبیاری تحت فشار است؛ ادامه داد: همچنین مبلغ ۳۹۰ میلیارد ریال به عنوان کمک بلاعوض بابت افزایش سرمایه به حساب صندوق‌ها واریز شده است.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، اضافه کرد: از محل اعتبار ماده ۱۲ قانون وزارت جهاد کشاورزی نیز از سال ۱۳۸۱ تا پایان تیر امسال، ۳۸۸ ملک از اموال مازاد وزارت جهاد کشاورزی به ارزش حدود ۱۲۱۲ میلیارد ریال به فروش رسیده و به خزانه واریز شده که کل مبلغ تخصیصی از محل مزبور برای تشکیل افزایش سرمایه صندوق‌های غیردولتی پرداخت شده است.

رضوی اردکانی در پایان گفت: سهامداران صندوق‌های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی شامل ۷۲۴۰ تشکل، ۶۶۷۸۶ بهره‌بردار حقیقی و ۳۰۷۷ بهره‌بردار مستقل می‌باشند که در عرصه‌های مختلف زیر بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز