امروزدر مجلس؛

نمایندگان با یک فوریت طرح اصلاح برخی از قوانین تابعیت موافقت کردند

۱۳۹۵/۰۶/۱۰ - ۱۱:۱۲:۵۳
کد خبر: ۴۵۳۴۱۲
نمایندگان با یک فوریت طرح اصلاح برخی از قوانین تابعیت موافقت کردند
نمایندگان مردم در خانه ملت یک فوریت طرح اصلاح برخی از قوانین تابعیت را تصویب کردند که به موجب آن، تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی و پدر غیرایرانی تعیین تکلیف می‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا؛ نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه 10 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح اصلاح برخی از قوانین تابعیت با 120 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در مجلس با یک فوریت آن موافقت کردند.

شیران خراسانی: افراد حاصل از  ازدواج مادر ایرانی و پدر غیرایرانی، نمی‌توانند از زندگی حداقلی و اشتغال برخوردار شوند

گفتنی است رضا شیران خراسانی به عنوان پیشنهاد دهنده این طرح گفت: در طول سال‌های گذشته تعداد زیادی از زنان ایرانی که اغلب از طبقه مستضعف و محروم بودند با مردان غیر ایرانی ازدواج شرعی کردند که حاصل این ازدواج جمعیت کثیری از فرزندانی است که مادر ایرانی و پدر غیرایرانی دارند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هنوز آمار دقیقی از تعداد این فرزندان مشخص نیست اما پیش‌بینی می‌شود بین 800 هزار تا یک میلیون نفر را تشکیل بدهند که این افراد به دلیل نداشتن شناسنامه نمی‌توانند از یک زندگی حداقلی و همچنین اشتغال برخوردار شوند که این موضوع آسیب‌های جدی را برای آنها پدید آورده است.

تجری: اعطای تابعیت ایرانی به افراد حاصل از  ازدواج مادر ایرانی و پدر غیرایرانی، بار مالی فراوان برای دولت دارد

گفتنی است فرهاد تجری در مخالفت با یک فوریت این طرح افزود: بحث تابعیت از ارکان مهم است که جزو مباحث ملی هر کشور به شمار می‌رود که اگر قرار باشد این طرح رأی آورد اخطار اصل 75 قانون اساسی بر آن وارد است چرا که بار مالی زیادی را برای دولت به همراه دارد.

وی یادآور شد: با این طرح فضایی را برای اعطای تابعیت به جماعت زیادی ایجاد خواهد شد در حالی که این موضوع، مباحث سیاسی و امنیتی دارد و در قالب این طرح نمی‌گنجد اگر هم قرار باشد این موضوع مطرح شود باید یاد دولت لایحه دهد یا به صورت عادی مورد بررسی قرار گیرد.

حاجی دلیگانی: باید برای یک میلیون جوان که مادر ایرانی و پدر غیرایرانی دارند، فکری شود

حسینعلی حاجی دلیگانی در موافقت با یک فوریت طرح مذکور گفت: این موضوع مطلبی است که به همه حوزه‌های انتخابیه باز می‌گردد و چندین دوره در مجلس مطرح شده اما به نتیجه نرسیده در حالی که باید برای یک میلیون نفر جوان که مادر ایرانی دارند فکری شود چرا که این افراد به نوعی سرگردان بوده و زندگی‌شان با مشکل مواجه شده است لذا باید نمایندگان به یک فوریت آن رأی دهند.

 

نظر شما