جهانگیری در جلسه اقتصاد مقاومتی استان بوشهر:

دولت برای مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی قائل نیست

۱۳۹۵/۰۶/۲۰ - ۱۳:۳۵:۵۱
کد خبر: ۴۵۵۳۱۸
دولت برای مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی قائل نیست
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به مشکلات و چالش های پیش روی اقتصاد کشور، گفت: اقتصاد کشور با مشکلات متعددی نظیر رکود و تورم مواجه بود و معتقد هستیم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی می تواند ما را از این چالش ها عبور دهد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، اسحاق جهانگیری ظهر امروز (شنبه) در جلسه شورای اداری استان بوشهر که با محوریت اقتصاد مقاومتی برگزار شد با اشاره به آغاز عملیات اجرایی احداث واحدهای جدید نیروگاه اتمی بوشهر، افزود: همه این موفقیت ها در حوزه هسته ای نشان می دهد که فشارها و تحریم ها علیه ملت ایران برای این بوده است که مردم به مسئولین کشور فشار بیاورند اما ملت ایران در پایداری و استقامت خوش درخشیدند.

وی افزود: فشار دشمنان به گونه ای بود که حتی ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز از این تحریم ها مستثنی نبودند و به دلیل اینکه ایرانی بودند از گشایش حساب بانکی و برخی خدمات دیگر محروم شده بودند و دشمنان سعی داشتند آنها را نیز به صف معترضین اضافه کنند.

جهانگیری با یادآوری دستاوردهای هسته ای و برجام گفت: البته ما بد عهدی طرف مقابل را می شناسیم اما این توانمندی در مقامات جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که با پیگیری های مداوم آنها را به اجرای تعهدات وادار کند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه سخنان خود به وضعیت اقتصادی کشور نیز اشاره و خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در مقطع فعلی تحقق اقتصاد مقاومتی است و مهمترین هدف گذاری صورت گرفته در این زمینه این است که اقتصاد کشور باید به حرکت درآید.

جهانگیری خاطرنشان کرد: خوشبختانه تا امروز اتفاقات خوبی در این زمینه شکل گرفته و تورم تا حد قابل قبولی کنترل شده و دیگر تلاطم های لحظه ای در شاخص های اقتصاد کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به رشد صادرات غیرنفتی در چهار ماهه نخست سال جاری و افزایش 40 درصدی میزان تسهیلات دهی بانک ها افزود: مدیران بانک های عامل عملکرد قابل قبولی در ماه های اخیر داشته اند و تاکنون به 7 هزار واحد تولیدی کوچک و متوسط صنعتی اعتبار پرداخت شده است.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به رشد مثبت 4.4 درصدی اقتصاد کشور در سه ماهه نخست سال 95 گفت: ارزیابی شاخص ها نشان دهنده آن است که اتفاقات مثبتی در اقتصاد کشور صورت گرفته است.

جهانگیری با اشاره به محدودیت های بودجه دولت و عدم امکان توسعه کشور از طریق بودجه دولتی، گفت: متاسفانه بودجه دولت در وضعیتی است که میزان تخصیص برای کارهای عمرانی بسیار ناچیز است.

وی با تاکید براینکه از طریق بودجه دولت امکان تحول و توسعه در بخش عمرانی کشور وجود ندارد، ضرورت ورود بخش خصوصی به عرصه اقتصاد و اجرای طرح های عمرانی را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید به بخش خصوصی احترام بگذاریم و از آنها حمایت کنیم.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: در استان هایی که به بخش خصوص توجه کرده اند و فعالان اقتصادی را مورد حمایت قرار داده اند، نتایج و دستاوردهای مثبتی در اجرای طرح های عمرانی و توسعه استان بوجود آمده است.

جهانگیری همچنین جذب سرمایه گذاری خارجی را نیز کاری پراهمیت در توسعه برنامه های اقتصادی کشور ارزیابی کرد و گفت: یکی از مهمترین رویکردهای اقتصاد مقاومتی نیز برون گرایی است و ما باید تلاش کنیم منابع مالی خارجی به کشور جذب کنیم.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید براهمیت تولید و راه اندازی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط گفت: یکی از برنامه های دولت برای حمایت از بخش تولید توسعه صادرات غیرنفتی است و هدف گذاری کرده ایم تا میزان صادرات غیرنفتی در سال جاری را به میزان 10 میلیارد دلار نسبت به سال گذشته افزایش دهیم و هر مدیری که در زمینه صادرات مسئولیت دارد، باید امسال با تمام ظرفیت به میدان بیاید.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه هیچ دستگاهی حق ندارد در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی مانع تراشی کند، افزود: استانداران اختیار دارند مدیرانی را که عملکرد خوبی در اجرای اقتصاد مقاومتی ندارند و یا در این زمینه مانع تراشی می کنند، تغییر دهند. مقام معظم رهبری نیز تاکید کردند که شما در مسیر اجرای اقتصاد مقاومتی گام بردارید و جلو روید و من از شما حمایت خواهم کرد.

جهانگیری مبارزه با قاچاق را نیز گامی پراهمیت در حمایت از بخش تولید دانست و افزود: گزارش ها نشان می دهد که 15 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می شود که این موضوع بلیه بزرگی برای تولید کشور است و ضرورت دارد به صورت جدی به آن بپردازیم.

وی در ادامه واگذاری طرح های نیمه تمام عمرانی به بخش خصوصی را نیز مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: امسال باید 2500 طرح نیمه تمام واگذار شود و با توجه به کمبود منابع دولتی باید تمام موانع از پیش روی بخش خصوصی برای واگذاری ها برداشته شود.

جهانگیری بوشهر را پایتخت انرژی کشور توصیف کرد و با اشاره به ظرفیت های بی نظیر جغرافیایی و انسانی استان، اظهار داشت: واحدهای صنعتی بزرگ نظیر مجتمع پارس جنوبی در استان بوشهر علاوه بر توسعه منطقه ای فرهنگ صنعتی و کارآفرینی را به ارمغان می آورند و در آینده استان نقش بسزایی خواهند داشت.

معاون اول رییس جمهور در عین حال تصریح کرد: واحدهای بزرگی که نتوانند نیازهای مردم منطقه را مرتفع کنند موفق نیستند و باید بتوانند در کنار ایجاد کارآفرینی مشکلات مردم را نیز مدنظر قرار دهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش که اعتماد مردم به دولت را سرمایه ای اجتماعی ارزیابی و بر حفظ این سرمایه تاکید کرد و گفت: اگر اقتصاد ایران از کاهش قیمت نفت کمتر تحت تاثیر قرار گرفت به دلیل مدیریت خوب بود که جزئی از سرمایه اجتماعی محسوب می شود.

جهانگیری سپس با اشاره به موضوع حقوق های مدیران دولتی گفت: قبول داریم که برخی از پرداخت ها ناعادلانه بود و دولت با جدیت با این موضوع برخورد کرد و ضمن فعال کردن شورای حقوق و دستمزد و احیای سازمان امور اداری استخدامی کشور منافذ این پرداخت های ناعادلانه را مسدود کرد.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: تعداد کمی از مدیران کشور یعنی کمتر از 2 درصد کسانی بودند که حقوق نامتعارف دریافت می کردند و قوه مجریه تنها قوه ای بود که در این پرداخت ها وارد میدان شد و برخورد کرد اما نباید به خاطر این 2 درصد 98 درصد مدیران کشور احساس کنند که با آنها برخورد می شود.

وی ادامه داد: اتخاذ تصمیمات مدیریتی شجاعت می خواهد و نباید با برخوردهای نادرست شجاعت تصمیم گیری را از مدیران سلب کرد البته در کشور دغدغه نسبت به فساد سیستمی کاملا درست است.

جهانگیری در ادامه افزود: وقتی می گوییم در گذشته تخلف و فساد بوده معنایش این نیست که امروز دیگر تخلفی وجود ندارد اما وقتی فسادی به گوش دولتمردان می رسد سریع واکنش نشان می دهیم و برای هیچ کس در مبارزه با فساد خط قرمز قائل نیستیم.

رییس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت:‌وقتی در مبارزه با فساد وقتی گفتیم که این فرد دوست و هم خط من است و برای برخورد با او خط قرمز قائل شویم آن وقت فساد سیستمی خواهد شد.

جهانگیری افزود: هم در موضوع حقوق ها و هم در مباحث مطرح شده درباره فساد در شهرداری سریعاً پیگیری کرده و از نهادهای مرتبط نظیر وزیر کشور گزارش خواستم  و از دبیرخانه ستاد مبارزه با مفاسد موضوعات را پیگیری می کنم و از تخلفات گذشت نخواهیم کرد و گزارش ها را به رهبر معظم انقلاب خواهیم داد و در دولت نیز پیگیری خواهیم کرد.

وی همچنین به مسئله بانک دی اشاره کرد و گفت: به محض اعلام خطا در این بانک دولت تصمیم گرفت مدیر آن را برکنار کند. ولت در پیگیری حقوق مردم کوتاه نخواهد آمد و در مسئله صندوق فرهنگیان نیز که متعلق به صدها هزار نفر از فرهنگیان کشور است اگر کسی تخلفی کرده باید با آن برخورد شود. دولت و نهادهای کشور باید به مردم اطمینان بدهند که نسبت به مفاسد حساسیت دارند و با آنها برخورد خواهند کرد.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش با تاکید براینکه راه آهن نیاز آشکار استان بوشهر است بر بررسی نحوه تامین مالی طرح بزرگ راه آهن بوشهر تاکید و گفت: حل مسئله آب در استان بوشهر نیز در دستور کار قرار دارد و با کمی سرمایه گذاری در کنار نیروگاه اتمی بوشهر خواهیم توانست مقدار قابل توجهی از نیازهای استان به آب شیرین را برطرف کنیم.

وی سپس به موضوع قاچاق کالا اشاره کرد و گفت: دستور داده ام تا استاندار بوشهر با کمک مسئولان برنامه ای طراحی کنند تا هم از ورود بی حساب و کتاب کالا به کشور جلوگیری شود و هم دغدغه ملوانان مرتفع شود.

در این نشست استاندار بوشهر نیز گزارشی از پیشبرد برنامه های اقتصادی استان و روند اجرای اقتصاد مقاومتی ارائه کرد و گفت: به گونه ای برنامه ریزی شده است که تا پایان سال هر 15 روز یک پروژه در استان بوشهر آماده بهره برداری است.

در این جلسه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر هم در سخنانی بر لزوم تلاش هرچه بیشتر برای توسعه استان بوشهر تاکید کرد و سپس رییس مجمع نمایندگان مردم استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی و برخی مدیران استانی نظرات و دیدگاه های خود را در خصوص استان بوشهر مطرح کردند.

نظر شما