ایرج ندیمی در گفت و گو با برنا:

برای اجرای FATF نیازی به خارج کردن اطلاعات محرمانه اقتصادی نداریم

۱۳۹۵/۰۶/۲۱ - ۰۸:۴۷:۳۲
کد خبر: ۴۵۵۵۵۵
برای اجرای FATF نیازی به خارج کردن اطلاعات محرمانه اقتصادی نداریم
تنها الزام ما در عضویت این قراردادها، رعایت استانداردهای مطرح شده در امور بانکی است تا منشا پول‌های واردشده به بانک ها مشخص باشد و دولت هیچ تعهدی به انتشار این اطلاعات به خارج از کشور ندارد.

ایرج ندیمی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا درباره عضویت ایران در FATF و پیامدهای آن گفت: اجرای قرارداد FATF در ایران دو جنبه داخلی و خارجی دارد. از نظر تاثیر داخلی قطعا نتایج آن مثبت و فساد مالی را در امور بانکی کاهش خواهد داد، اما در جنبه خارجی در انتشار اطلاعات اقتصادی باید دقت بیشتری شود. این دقت به این معنا نیست که اجرای قرادادهای FATF خطرناک است، بلکه ایران به عنوان کشوری که سالها به دلیل تحریم ها از صحنه‌های بین‌المللی دور بوده است، باید جوانب امنیتی را در انتشار اطلاعات رعایت کند.

وی افزود: با توجه به وجود درآمدهای مالی ناشی از قاچاق کالا، موادمخدر و رشوه در ایران، اجرای چنین قراردادی موجب کاهش چشم‌گیر فسادمالی می‌شود و از این جهت این قراردادها بسیار برای بانک های ایران لازم و ضروری است.

وی با تاکید براینکه پس از اجرای FATFهیچ الزامی به خارج کردن اطلاعات محرمانه اقتصادی و بانکی به خارج نداریم، اظهار کرد: تنها الزام ما در عضویت این قراردادها، رعایت استانداردهای مطرح شده در امور بانکی است تا منشا پول‌های واردشده به بانک ها مشخص باشد و دولت هیچ تعهدی به انتشار این اطلاعات به خارج از کشور ندارد. به نظر می‌رسد، اقتصاد امروز ایران نیاز به داشتن چنین چارچوب‌هایی است.

وی ادامه داد: پس از اجرایی شدن برجام و ورود به تجارت بین‌الملل، بانک‌های ما برای مراودات خارجی نیاز به ورود به شبکه بانکی جهانی دارند و این مستلزم رعایت چنین چارچوب‌هایی است. نمی‌توان توقع داشت ایران از دیگر کشورها متفاوت و مستقل عمل کند و در عین حال مورد تحریم قرار نگیرد. وقتی تمام کشورهای جهان جز کره شمالی در FATFعضو هستند، چرا باید به شکلی رفتار کنیم که می‌خواهیم هم ردیف کره‌ شمالی باشیم؟ چرا در حالی که شعار مبارزه با فساد سر می‌دهیم، حاضر به برداشتن قدم در راه از بین بردن ریشه‌ای آن نیستیم؟

ندیمی در خاتمه گفت: پس از 6سال، این حجم از مخالفت تعجب برانگیز است. متاسفانه حزب بینی و آفات انتخاباتی گاهی موجب قربانی شدن منافع ملی می‌شود. امروز برای از بین رفتن ثروت های حرام و رفع فساد مالی در ایران نیاز به اجرای استانداردهای جهانی اقتصادی داریم و برای اجرای چنین چارچوب هایی باید منافع ملی، جدا از فعالیت حزبی و سیاسی و انتخاباتی در نظر گرفته شود.

 

نظر شما