رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران:

همه مطالبات ایثارگران سال آینده وصول می‌شود/ ۸۷ تیم پزشکی برای مداوای ایثارگران به ایران آمدند

۱۳۹۵/۰۶/۲۴ - ۱۳:۲۸:۵۸
کد خبر: ۴۵۷۰۴۴
همه مطالبات ایثارگران سال آینده وصول می‌شود/ ۸۷ تیم پزشکی برای مداوای ایثارگران به ایران آمدند
حجت‎ الاسلام محمد علی شهیدی، اشتغال‎زایی را مشکل و دغدغه اصلی بنیاد شهید برای جامعه ایثارگری دانست و از معرفی و استخدام 34 هزار و 500 نفر در اداره‌های دولتی و غیردولتی طی سه سال اخیر خبرداد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، حجت الاسلام محمد علی شهیدی محلاتی، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‎رسانی دولت، فعالیت بنیاد شهید و امور ایثارگران را به دو بخش خدماتی و فرهنگی تقسیم کرد و افزود: وقتی در سال 92 تصدی این بنیاد را پذیرفتم، بر این باور بودم که با وجود برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌های رؤسای پیشین، به برنامه‎ریزی جدید نیاز داریم؛ یعنی برنامه‎ای مدون، تا بر اساس آن در طی 4 سال فعالیت بنیاد، مدیریت و اجرایی شود.

شهیدی اولین گام برداشته شده بر اساس این برنامه‎ریزی را جلب اعتماد ایثارگران اعلام کرد و افزود: متأسفانه در سال‎های گذشته، به دلایلی از جمله عدم پرداخت معوقات مربوط به پاداش بازنشستگی، جامعه ایثارگری از بنیاد شهید فاصله گرفته بود؛ بنابراین ضروری بود که اعتماد از دست‎رفته بار دیگر احیا شود.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: در این راستا، مطالبات معوقه از سال 76 تا 90 محاسبه شد و همه این بدهی با صرف بیش از سه هزار میلیارد تومان، در نیمه اول سال 93 پرداخت شد. البته واقعیت این است که اگر این پرداخت‎ها در موعد مقرر صورت می‎گرفت، مسلمأ مشکل بیشتری از جامعه ایثارگری حل می‎کرد؛ اما در نهایت همان میزان و رقم در سال 93 وصول شد.

وی ادامه داد: البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که با گذشت هر سال، علی‎رغم پرداخت معوقات، تعداد دیگری از عزیزان ایثارگر وارد دوره بازنشستگی می‎شوند و پاداش آن‎ها هم باید پرداخت شود. بنابراین باید برای ادامه روند فعلی تدبیری اندیشیده می‎شد؛ به همین دلیل مطالبات سال 91 تا به امروز در 11 استان پرداخت شده و در بقیه این استان‎ها هم وصول معوقات مربوط به این سال هم صورت خواهد گرفت. با این تفاسیر با توجه به پرداخت پاداش سال 94، معوقات بنیاد به سال 92 و 93 محدود می‎شود که امید می‎رود با توجه به دستور رییس محترم جمهور برای تأمین نیمی از بودجه 700 میلیارد تومانی لازم، وصول این بخش از مطالبات ایثارگران هم در سال آینده به سرانجام برسد.

شهیدی در ادامه، اولویت بعدی بنیاد را بهداشت و درمان جامعه ایثارگری عنوان کرد و افزود: همه می‎دانیم که سن جانبازان، آزادگان، خانواده‎های ایثارگر و والدین ایثارگران تحت پوشش بنیاد، رو به کهولت است و این موضوع به دغدغه مشترک خانواده‎های ایثارگر و بنیاد تبدیل شده بود؛ در نتیجه موضوع بهداشت و درمان در اولویت فعالیت ما قرار گرفت و بر این اساس تاکنون بیش از 750 هزار نفر از ایثارگران در بخش بیمه پایه و حدود یک میلیون و 700هزار ایثارگر در بخش بیمه تکمیلی تحت پوشش قرار گرفته‎اند.

وی همچنین با اشاره به نیاز خانواده‎های تحت پوشش در مناطق محروم به امکانات بهداشتی، تصریح کرد: بر اساس برنامه‎ریزی انجام گرفته در این خصوص مقرر شد پزشکان و تیم‎های پزشکی به استان‎ها، شهرستان‎ها و روستاها اعزام شوند تا مراجعان ویزیت و معاینه شوند و در صورت لزوم در بیمارستان‎های طرف قرارداد مورد درمان قرار گیرند. ضمن اینکه در صورت نبود امکانات، معالجات تکمیلی در تهران و بیمارستان‎های وابسته به بنیاد از جمله خاتم‎الأنبیاء و ساسان انجام می‎گیرد.

اعزام تیم‌های پزشکی به مناطق محروم

ریس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: در سه سال اخیر 81 تیم پزشکی به مناطق مختلف کشور اعزام و به  6 هزار و 900  نفر از ایثارگران و والدین شهدا و یا خانواده‎هایشان خدمات درمانی ارائه کرده‎اند و در صورت نیاز آن‎ها را به بیمارستان‎های مراکز استان یا تهران انتقال داده‎اند.

وی یکی از مشکلات درمان بنیاد شهید را اعزام ایثارگران به خارج از کشور برای طی مراحل درمانی اعلام کرد و افزود: برخی از ایثارگران باید برای ادامه مراحل درمان به خارج از کشور اعزام می‎شدند؛ بنابراین بنیاد تصمیم گرفت به‎جای سفر ایثارگران، تیم‎های پزشکی خارجی را به ایران دعوت کند؛ بدین ترتیب ویزیت مراجعان در داخل کشور صورت گرفت و در صورت وجود ضرورت، جراحی‎های مورد نیاز در بیمارستان‎های داخلی و توسط اطبای دعوت شده صورت گرفت.

وی در ادامه با اشاره به این که در سه سال گذشته قریب به 87 تیم متخصص پزشکی به ایران آمده‎اند، گفت: این تیم‎های تخصصی سه هزار و 289 نفر را ویزیت کردند؛ ضمن این که 444 نفر هم مورد عمل جراحی قرار گرفتند.

شهیدی ادامه داد: با این راهکار، متوسط هزینه درمان که در صورت اعزام به خارج از کشور به حدود 400 میلیون تومان می‎رسید، تا 70 میلیون تومان کاهش یافت.

100 درصد هزینه درمانی پوشش داده میشود

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه با اشاره به خدمات درمانی رایگان ایثارگران از طریق بیمه تکمیلی هم افزود: برخی اقلام دارویی و درمانی وجود دارند که بیمه، هزینه آن‎ها را تحت پوشش قرار نمی‎دهد؛ به همین دلیل بنیاد صندوقی تحت عنوان سلامت تشکیل داده که در صورت عدم پرداخت هزینه دارو و درمان توسط بیمه، رقم باقی‎مانده از منابع این صندوق تأمین ‎شود و سقفی هم برای تامین این هزینه‎ها تعیین نشده است.

شهیدی حل مشکلات تعیین درصد جانبازی در کمیسیون پزشکی را از دیگر اولویت‎های بنیاد شهید در سه سال گذشته عنوان کرد و افزود: در این زمینه مشکلات و تعلل‎هایی صورت گرفته بود؛ به عبارت دیگر بسیاری از مشمولان برای مدت‎ها در انتظار تشکیل کمیسیون پزشکی مانده بودند که در این مدت به پرونده بسیاری از آن‎ها رسیدگی شد؛ هرچند که همچنان گروهی در انتظار تشکیل کمیسیون پزشکی هستند؛ به خصوص در بعضی روستاها، اما در مجموع و طی سه سال اخیر هزار و 725  جلسه کمیسیون پزشکی تشکیل شده و در نتیجه آن 118 هزار پرونده در خصوص تعیین درصد جانبازی افراد مورد بررسی قرار گرفته است.

وی تشکیل شورای راهبردی کمیسیون پزشکی را از آخرین اقدامات در این زمینه به منظور سازماندهی و تسهیل در انجام فعالیت‎ها دانست.

 وی با تأکید بر متعدد بودن مشکلات جامعه ایثارگری، تصریح کرد: مشاوره اجتماعی از جمله خدماتی است که ارائه آن باید از سوی بنیاد گسترش یابد. در حال حاضر هم سالانه به بیش از 150 هزار نفر مشاوره داده می‎شود و علاوه بر آن، 150 هزار مورد خدمات مددکاری اجتماعی هر سال به جامعه ایثارگران اختصاص ارائه می‎شود.

شهیدی دیدار از جامعه ایثارگران را از تأکیدات مقام معظم رهبری و رییس جمهور محترم عنوان کرد و افزود: در سه سال گذشته در قالب طرحی به نام "سپاس" به همراه رییس جمهور به ملاقات بیش از 100 خانواده شهید و جانباز و آزاده رفته‎ایم و این حرکت ما باعث شد این دیدار در وزارت‎خانه‎ها، استانداری‎ها و سازمان‎ها تسری یابد. به هر حال در قالب همین طرح، بیش از 400 هزار دیدار با خانواده شهدا و جانبازان و آزادگان انجام گرفته و ادامه هم خواهد یافت.

مهمترین چالش

وی در ادامه اشتغال را مهمترین چالش و دغدغه بنیاد شهید در سال‎های گذشته اعلام کرد و افزود: البته بیکاری مشکلی است که همه بخش‎های جامعه امروز به آن مبتلا هستند؛ با این‎حال بنیاد اقدامات متعددی را در این خصوص انجام داده؛ آن هم در شرایطی که تقریبا به همان میزانی که بنیاد فرصت شغلی ایجاد می‎کند، افراد تازه‎ای فارغ‎التحصیل و وارد عرصه کار می‎شوند و بیکار می‎مانند.

شهیدی خاطر نشان کرد: در آغاز دوره جدید مدیریت بنیاد، طبق آمار اداره اشتغال، حدود 67 هزار بیکار تحت پوشش بنیاد بودند. در این مدت هم تلاش شد با ارائه تسهیلات تا سقف 150 میلیون تومان، متقاضیان در مشاغل غیردولتی فعالیت کنند؛ یعنی با تخصیص سرمایه، امکان ایجاد یک فرصت شغلی فراهم آید. در همین قالب هم حدود 26 هزار نفر فرصت شغلی ایجاد و تسهیلات خوداشتغالی به آنان ارائه داده شد.

وی افزود: علاوه براین 34هزار و 500 نفر، طی سه سال گذشته در دستگاه‎های دولتی و غیردولتی مثل سازمان‎های خصوصی، معرفی و استخدام شده‎اند. همچنین بنیاد برای خرید مسکن هم تسهیلاتی ارائه می‎کند؛ یعنی طبق قانون، بنیاد موظف است افراد را برای دریافت وام بانکی معرفی کند. بر همین اساس هم طی سه سال گذشته به 115 هزار نفر وام مسکن از طریق بانک‎های مختلف اختصاص یافته است.

شهیدی ادامه داد: در حوزه فرهنگی هم توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه ایثارگری به شدت مورد توجه بنیاد قرار دارد و بر همین اساس، بنیاد سالانه بیش از 40 هزار برنامه در مراکز فرهنگی، گلزار شهدا، حسینیه‎ها و مساجد اجرا می‎کند. ضمن اینکه طی سه سال گذشته، بیش از 2100 یادمان در سراسر کشور برگزار شده است. ایجاد کتابخانه تخصصی در 20 استان و چاپ 148 جلد کتاب هم از دیگر برنامه‎های فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران در سه سال گذشته بوده است.

وی با اشاره به نام انتخاب شده برای امسال تاکید کرد: درهمین راستا بنیاد، ستاد اقتصاد مقاومتی را در قالب 5 کمیته و یک دبیرخانه و بر مبنای سه محور ارتقای بهره‎وری بنیاد، ارتقای توانمندی ایثارگران و توسعه فرهنگی تشکیل داد.

به گفته شهیدی، بنیاد برای خدمت‌رسانی به جانبازان، آزادگان و خانواده این عزیزان از سال 86 در مراکز 16 استان، مجتمع‌هایی ساخته که ماهیت فرهنگی، ورزشی و توانبخشی دارند. در هفته دولت 4 مجتمع دیگر در استان‌های سمنان، فارس، اردبیل و چهارمحال و بختیاری افتتاح شد و در سایر استان‌ها نیز این اقدامات ادامه دارد که در وهله اول به ایثارگران و سپس به عموم مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی در خصوص عملکرد دولت در حوزه ایثارگری، با توجه به عنایت خاص رییس محترم جمهور، تصریح کرد: روزی که ایشان این مسوولیت را به بنده پیشنهاد کردند، گفتند: «من کاری را به تو واگذار می‌کنم که هم برای من، هم برای تو و هم برای کشور و هم برای ایثارگران مفید است و کاری انجام می‌دهید که آخرتمان را آباد می‌کنیم». من روز اول خاطرم است که مقام معظم رهبری فرمودند: "بروید و با ایثارگران دیدار کنید و ضمنأ این کار را تبلیغاتی کنید تا مردم بدانند که ما می‌خواهیم این فرهنگ باقی بماند". من مسأله را با رییس محترم جمهور مطرح کردم. ایشان گفتند که ما می‌توانیم. قرار شد هر ماه یک دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران صورت گیرد. رییس جمهور آنچنان از این دیدارها تحت تأثیر قرار گرفتند که شخصأ خواستار افزایش تعداد آنها شدند. درحال حاضر گاهی تعداد این دیدارها به سه بار در ماه هم می‎رسد.

 شهیدی ادامه داد: رییس محترم جمهور، هیأت دولت را مؤظف کرده‎اند توجه خاصی به ایثارگران مبذول کنند و در هر وزارت‎خانه و سازمان، مشاوری به عنوان مشاور ایثارگران وجود دارد. در مجموع من فکر می‎کنم رویکرد ایشان در خصوص ایثارگران با توجه به اقداماتی که تاکنون انجام گرفته، روشن و مشخص است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز