معاون مدیرکل آمریکا در وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با برنا:

ایران جان تازه‌ای به جنبش عدم تعهد دمید/ پویایی جنبش عدم تعهد در ریاست ونزوئلا حفظ خواهد شد

۱۳۹۵/۰۶/۲۸ - ۰۹:۲۱:۲۹
کد خبر: ۴۵۸۰۷۵
ایران جان تازه‌ای به جنبش عدم تعهد دمید/ پویایی جنبش عدم تعهد در ریاست ونزوئلا حفظ خواهد شد
سلطانی گفت: ایران ظرف 4سال ریاست بر جنبش عدم تعهد، تلاش کرد جان تازه ای در این جنبش بدمد و ما شاهد بودیم که جنبش عدم تعهد در رخدادهای جهانی مثبت عمل کرده است.

حجت‌الله سلطانی معاون مدیرکل آمریکا در وزارت امور خارجه، درخصوص سفر اخیر رئیس جمهوری به ونزوئلا در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری برنا گفت: ایران ظرف 4سال ریاست بر جنبش عدم تعهد، تلاش کرد جان تازه ای در این جنبش بدمد و ما شاهد بودیم که جنبش عدم تعهد در رخدادهای جهانی مثبت عمل کرده است و یکی از بارزترین حوزه های جنبش عدم تعهد بحث صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران بود که به هرحال دیدیم که این جنبش با صدور بیانیه ای حمایت خود را از فعالیت های هسته ای ایران اعلام کرد. امید است با انتقال ریاست به ونزوئلا به عنوان یک کشور انقلابی،  پویایی اش حفظ شده و فعال تر عمل کند.

وی بااشاره به 4 سال ریاست ایران در جنبش عدم تعهد گفت:  بهرحال اهداف جنبش عدم تعهد در زمانی که تاسیس شد، سیاست جدایی از  شرق و غرب بوده و هدف‌اش حضور کشورهایی در این جنبش بود که از این تفکر پیروی کرده و رویه مستقل دارند. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور پیشرو و شناخته شده در حوزه بین‌الملل که سیاست‌های مستقل و بدون وابستگی به بلوک شرق و غرب را در تاریخ پس از انقلاب داشته است، توانست جنبش را نسبت به قبل فعال تر کند. ما شاهد هستیم در دوره بحث های هسته ای ایران در حالی که اجماعی علیه ایران بوجود  آمده بود، جنبش عدم تعهد با بیش از 120 کشور عضو به نفع ایران بیانیه صادر کرد و با رد ادعاهای آنها، از ایران حمایت کرد. این نمودی است بر اینکه ایران در تقویت سیاست های استقلال طلبانه در این جنبش موفق بوده است.

این کارشناس بین‌المللی با اشاره بر اینکه یکی از اهداف جنبش عدم تعهد مسئله خلع سلاح بوده است، گفت: بحث خلع سلاح به گونه‌ای است که بخشی از آن به اراده و خواست دولت ها  برمی‌گردد که باید از سمت خود آنها مطرح می‌شد، البته در این زمینه در دوره ریاست ایران بسیار فعال تر عمل شد و ما در دو، سه اجلاس بین‌المللی که در این حوزه برگزار کردیم نقش بارز و برجسته به عنوان رییس جنبش عدم تعهد ایفا کردیم که با شعار معروف "انرژی صلح آمیز برای همه، سلاح برای هیچ کس" توانستیم در مجامع بین المللی حضور خود را نشان دهیم. بخش دیگری که به این جریان مربوط است دولت هایی هستند که این سلاح ها را در دست دارند و باید خلع سلاح شوند که متاسفانه این دولت ها همکاری لازم را ندارند. البته ساختار سازمان ملل به گونه ای است که اجبار و واداشتن این کشورها  به تحقق وظایف و مسئولیت هایی که به عهده گرفته شده وجود ندارد و اتفاقا بحث اصلاح ساختار سازمان ملل از دستور کارهای جنبش عدم تعهد است که بتواند در کنار آن به جهانی پر از صلح و آرامش که حتی هدف مشترک این جنبش با سازمان ملل است، برسد .

سلطانی در خاتمه به فعالیت جنبش عدم تعهد به ریاست کشور ونزوئلا اشاره کرد و گفت: ونزوئلا یک کشور انقلابی است که هم در امریکای لاتین و هم در صحنه بین‌المللی شناخته شده است. این کشور در گذشته از قدرت دیپلماسی بین المللی برخوردار بوده و ما یادمان نرفته است که در سال 2000زمانیکه سازمان اوپک کارایی خود را از دست داده بود، آقای چاوز در سفر دوره ای خود توانست پس از گذشت 40سال دومین اجلاس سران اوپک را برگزار کند که بسیار هم موفق بود. تصور بر این است که ونزوئلا با اتکای دیپلماسی های و سیاست های انقلابی بتواند جنبش عدم تعهد را در دوره ای که ریاستش را به عهده دارد، در همین مسیر پویا و فعال پیش ببرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز