سید حسن خمینی در پایان درس خارج اصول:

باقی ماندن در خطاهای گذشته جامعه را پراکنده می کند/ عجولانه تصمیم نگیریم/ ذاتمان را خالص کنیم تا کسی از ما آسیب نبیند

۱۳۹۵/۰۶/۲۹ - ۱۹:۱۴:۰۴
کد خبر: ۴۵۹۱۸۵
باقی ماندن در خطاهای گذشته جامعه را پراکنده می کند/ عجولانه تصمیم نگیریم/ ذاتمان را خالص کنیم تا کسی از ما آسیب نبیند
یادگار گرامی امام گفت: همه سعی کنیم خوب باشیم، خرده شیشه نداشته باشیم و ذاتمان را خالص کنیم تا وقتی کسی از کنارمان عبور می کند آسیب نبیند، بلکه از ما احساس آرامش کند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، آیت الله سید حسن خمینی در پایان درس خارج اصول امروز خود در مدرسه عالی دارالشفاء قم ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید غدیر خم، به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) در خصوص منظور قرآن کریم از تعبیر «السابقون» اشاره کرد و اظهار کرد: عبدالله بن عباس نقل کرده است که من از پیامبر اکرم (ص) پرسیدم آیه شریفه «پیشتازان پیشتازند، آنان مقرب (درگاه الهی) هستند» درباره چه کسانی است؟ حضرت فرمود: جبرئیل در تفسیر آیه، چنین به من خبر داد که آنان علی و شیعیان او هستند (که) به سوی بهشت (پیش می تازند).

وی با بیان اینکه اگر خود را شیعیان واقعی امیرالمومنین(ع) بدانیم و بنامیم نباید فراموش کنیم که خداوند چنین لطف و کرم والایی را به ما عطا کرده است، اولین لازمه شیعه بودن را محبت به امیرالمومنین(ع) و فرزندان او خواند و سپس به وصایای امیرالمومنین(ع) به امام حسن مجتبی(ع) اشاره کرد و یادآور شد: امیرالمؤمنین(ع) به فرزند خود وصیت مى کنند: پسرکم! تو را به تقواى خدا و بر پا داشتن نماز سفارش مى کنم و به اینکه از گناه و خطاى دیگران در گذرى و خشم خود را فرو خورى و با نزدیکان مراوده کنى و در مقابل نادان صبور باشى و در دین شناخت یابى و در کار خود تأمل و درنگ کنى و با قرآن ارتباط گیرى و با همسایگان خوش رفتار باشى.

یادگار امام در ادامه، به بخش های مختلف این وصیت اشاره کرد و در خصوص «گذشت از خطای دیگران» گفت: مردم حق خطا کردن ندارند اما حق بخشیده شدن دارند. گاهی اوقات به اشتباه گفته می شود انسان جایز الخطاست؛ در حالی که انسان ممکن الخطاست نه اینکه حق خطا کردن داشته باشد.

وی تأکید کرد: جامعه ای که مردم در آن از خطاهای یکدیگر نگذرند پراکندگی ایجاد می شود و افراد از هم کینه و بغض به دل می گیرند؛ بنابراین باید بدانیم باقی ماندن در خطاهای فردی و جمعی گذشته صرفا جامعه را پراکنده می کند.

سید حسن خمینی در خصوص «ضرورت فروخوردن خشم»،  با بیان اینکه این موضوع آنچنان مهم است که برخی اساتید بزرگ حوزه علمیه قم سالها در مورد «گناهان زبان» تدریس می کردند، یادآور شد: بعضی بزرگان درباره ویژگی های حضرت امام می گویند، ایشان مالک «حضور» و «زبان» خود بود؛ بدین معنا که اجازه نمی داد در حضورش هرکس هر کاری کند و مراقب زبانش بود که هر سخنی را به وسیله آن بیان نکند.

وی افزود: از یکی از بزرگان شنیدم که همه سعادت این است که انسان مالک زبانش باشد، زیرا اگر مالک زبان شدیم از روی طمع، حسد و غیظ سخن نگفته ایم.

یادگار امام گفت: کسی که با غیظ سخن می گوید اغلب اوقات از عدالت خارج می شود.

سید حسن خمینی در ادامه به توصیه علی(ع) مبنی بر ضرورت «صله رحم» (مراوده با نزدیکان) اشاره کرد و یادآور شد: «رحم» به معنای خانواده است اما می تواند شامل دوستان هم شود. لذا ما باید ارتباطاتمان را زیاد کنیم و به یکدیگر متصل شویم.

وی با اشاره به مشکلات فراوان زندگی در دنیای امروز، اظهار کرد: نفس ارتباط محبت به همراه می آورد و وجود محبت نیز جامعه را از تلخی ها و نابسامانی ها نجات می دهد.

یادگار امام به توصیه امیرمومنان(ع) مبنی بر «صبر در مقابل انسان نادان» اشاره کرد و گفت: همه انسان هایی که با آنها برخورد می کنیم انسان های خوب یا دانایی نیستند، اما باید لذا بردبار باشیم، زیرا مصائب زیادی در جامعه انسانی به خاطر عدم حلم و صبر پدید می آید.

وی در خصوص توصیه «شناخت در دین» نیز، فعالیت های حوزه های علمیه را یکی از مصادیق عمل به این توصیه خواند و ادامه داد: دین شناسی به معنای شناخت آرایه های دین، اخلاق دینی و تاریخی دینی است.

«تأمل در کارها» دیگر توصیه امیرالمومنین(ع) بود که مورد اشاره حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی قرار گرفت.

وی با تأکید بر اینکه نباید به طور عجولانه و شتاب زده تصمیم بگیریم، گفت: یکی از بزرگان عرصه سیاست به من می گفت رمز توفیق در زندگی این است که انسان هر تصمیمی را که خواهد بگیرد، در لحظه آخر، به مدت 24 ساعت آن را به تعویق اندازد؛ یعنی هرگاه فکر می کنیم کار تمام شده است باز هم در انجام آن درنگ کنیم.

یادگار امام یادآورد شد: همانگونه که در دوران زندگی کنار امام مشاهده کردیم و بعدها در خاطرات افراد گوناگون ذکر شده، بسیاری اوقات وقتی شخصیت ها خدمت امام می رسیدند و گزارشی می دادند، ایشان سکوت می کردند و سخنی بر زبان نمی راندند و به فرد مقابل می گفتند تصمیم را بعدا به شما خبر می دهم.

وی همچنین در خصوص دیگر توصیه علی(ع) مبنی بر «ارتباط گیری با قرآن»، اظهار کرد: در روایات آمده که هرگاه می خواهید با خدا سخن بگویید یا او با ما سخن بگوید قرآن بخوانید؛ یکی از اساتید ما که از مراجع تقلید فعلی هستند، به من توصیه کردند که روزی 50 آیه قرآن بخوانید؛ این توصیه، بر اساس روایتی بسیار صحیح از معصومین(ع) است و بنابراین باید بدانیم ارتباط با قرآن و حضور آن در زندگی بسیار اثرگذار است.

سید حسن خمینی در خصوص «خوش رفتاری با همسایگان»، به عنوان دیگر توصیه امیرالمومنین(ع) اشاره کرد و یادآور شد: پیامبر(ص) برای بیان شریعت سختی و آزار زیادی را تحمل کردند. یکی از آزارها این بود که هنگام نماز از دیوار همسایه روی سر ایشان زباله و زغال می ریختتند که در اینگونه مواقع پیامبر(ص) در پاسخ به آنان بحث را فراتر از مسائل اعتقادی بیان می کردند و می گفتند مگر شما همسایه نیستید؟! البته همسایه الزاما کسی نیست که در کنار ما سکونت دارد بلکه منظور تمام کسانی است که در یک جامعه انسانی کنار ما زندگی می کنند و با ما ارتباط دارند.

وی تصریح کرد: اگر در افق جان و روحمان باید خوبی کسی را بخواهیم شیوه محبت کردن را نیز خواهیم آموخت. گاهی یک تحسین و «خسته نباشید» یا لبخند کوچک برای افراد کاری بزرگ است.

یادگار امام ادامه داد: بعضا سیاسیون خیلی بزرگ از نامه یک طفل دبستانی چنان انرژی می گیرند که از هزار تریبون نمی گیرند یا علمای بزرگ گاهی از یک تقدیر آنچنان نشاط می گیرند که از هیچ چیز دیگری چنین نیرویی را دریافت نمی کنند.

سید حسن خمینی شیعه علی(ع) بودن را تابع پیروی از این وصایا دانست و افزود: هرچقدر در عمل به این موارد پیشروتر باشیم شیعه تر هستیم و هرچقدر شیعه تر باشیم در رسیدن به جنت الهی جلوتر خواهیم بود.

وی در پایان توصیه کرد: همه سعی کنیم خوب باشیم، خرده شیشه نداشته باشیم و ذاتمان را خالص کنیم تا وقتی کسی از کنارمان عبور می کند آسیب نبیند، بلکه از ما احساس آرامش کند.

 

نظر شما