به گزارش برنا؛

سحر نوروزی سخنگوی ایرانی وزارت امورخارجه آمریکا کیست؟

۱۳۹۵/۰۶/۳۰ - ۱۲:۵۷:۰۶
کد خبر: ۴۵۹۳۳۵
سحر نوروزی سخنگوی ایرانی وزارت امورخارجه آمریکا کیست؟
یک خانم 34 ساله ایرانی_آمریکایی است که در سال 1982 در ایالت کنتیکت و از پدر و مادری اهل اصفهان متولد شده است. والدین او سالیان پیش برای ادامه تحصیل پدرش به آمریکا مهاجرت کردند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برنا، سحر نوروززاده سخنگوی فارسی زبان در وزارت خارجه آمریکا و جایگزین آلن ایر شده است.

 وزارت خارجه آمریکا دارای چند سخنگو است و سخنگوی فارسی زبان یکی از آنهاست. نوروز زاده، نخستین زن و اولین شهروند ایرانی - آمریکایی است که به سمت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا منصوب می شود. اما او کیست؟

یک خانم 34 ساله ایرانی_آمریکایی است که در سال 1982 در ایالت کنتیکت و از پدر و مادری اهل اصفهان متولد شده است. والدین او سالیان پیش برای ادامه تحصیل پدرش به آمریکا مهاجرت کردند.

تحصیلات و سوابق:

سحر نوروز زاده مدرک کارشناسی خود را در امور بین‌الملل با گرایش اقتصاد بین‌المللی و مطالعات خاورمیانه از دانشکده امور بین‌الملل دانشگاه جورج واشنگتن دریافت کرد. وی سپس تحصیلات کارشناسی ارشد خود را در مطالعات ایران در دانشگاه مریلند با موفقیت به اتمام رساند. او به چندین زبان، از جمله فارسی، دری، اسپانیایی و عربی مسلط است.

او  در سال 2014 به جمع مشاوران امنیت ملی آمریکا اضافه شده است، اما پیش از آن یعنی حدود سال 2009 عضو شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) بوده است. گروهی که به عنوان "لابی" ایران در آمریکا مشهور شده اند اما خود ان ها این ادعا را رد می کنند و می گویند به دنبال بهبود روابط ایران و  آمریکا هستند. مدیریت این شورا را تریتا پارسی  بر عهده دارد. فردی که بارها و بارها  خواستار گفت‌وگو بین ایران و آمریکا شده است و با تحریم های ایران مخالفت کرده است. 

عضویت سحر نوروز زاده در نایاک عاملی است که باعث شده است برخی رسانه های آمریکایی و عربی از نفوذ لابی ایران در شورای امنیت ملی آمریکا سخن بگویند. 

 سحر نوروز زاده که به تازگی به سمت سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا منصوب شده است در مصاحبه با شبکه صدای آمریکا گفت: من در گروه سیاستگذاری وزیرخارجه آقای کری و مسئول تیم ایران هستم.

نوروز زاده درباره کارش می‌گوید:‌ کار من این است که تحقیقات مختلفی را برای سیاستگذاری طولانی مدت و استراتژیک انجام می دهم و گزارش آن را به وزیر خارجه ارائه می دهم.

احتمال دیدار اوباما و روحانی در نیویورک

سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا در ادامه درباره احتمال دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه نشست سران سازمان ملل نیز گفت:‌‌ هر سال امکان دیدار آنها بوده و ما همیشه آمادگی داریم که ملاقات بین آنها پیش بیاید. همانطور که می دانید در سال 2013 یکبار تماس تلفنی در حاشیه نشست سازمان ملل بین دو رئیس جمهور انجام شد.

وی معتقد است طرف ایرانی هنوز آمادگی دیدار روسای جمهوری ایران و آمریکا را ندارد و به گفته نوروز زاده، آمریکا این مساله را درک می کند.

 

 

 

 

نظر شما