بررسی همکاری‌های لوک اویل روسیه و شرکت ملی نفت ایران؛

گام اول برای اجرای الگوی جدید قراردادهای نفتی

۱۳۹۵/۰۶/۳۱ - ۱۴:۳۰:۴۴
کد خبر: ۴۵۹۷۶۹
گام اول برای اجرای الگوی جدید قراردادهای نفتی
با نهایی شدن بررسی الگوی قراردادهای جدید نفتی و اعلام عدم مغایرت آن با قوانین از سوی هیئت تطبیق مجلس شورای اسلامی، روند گفتگوهای شرکت‎های خارجی با شرکت ملی نفت ایران برای آغاز سرمایه‎گذاری‎های مشترک در قالب IPC جدی‎تر شده است. در اولین مورد از مذاکرات با شرکت‎های خارجی پس از نهایی شدن IPC، امروز مدیرعامل یکی از غول‎های نفتی روسیه با وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت دیدار کرد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، واحد علی اکبروف مدیرعامل شرکت لوک اویل روسیه در سفر خود به تهران با بیژن زنگنه وزیر نفت و علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفتگو کرد.

پیش از این شرکت ملی نفت، قرارداد محرمانگی با این شرکت روسی برای مطالعه 2 میدان نفتی منصوری و آب تیمرو امضا کرده بود. میدان نفتی منصوری در استان خوزستان و در همسایگی میدان نفتی اهواز قرار دارد که در سال 1343 کشف و تولید آن از سال 1353 آغاز شده است. حجم ذخیره در جای نفت خام این میدان معادل 3میلیارد و 300میلیون بشکه و ظرفیت تولید فعلی آن بیش از 100 هزار بشکه در روز است. میدان نفتی آب تیمور نیز در نزدیکی میدان نفتی منصوری قرار دارد که در سال 1340 کشف و تولید از آن در سال 1370 آغاز شده است. حجم در جای نفت خام این میدان نیز حدود 15میلیارد بشکه و ظرفیت تولید فعلی آن 60هزار بشکه در روز است.

هر دوی این میادین در منطقه تحت مدیریت شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب قرار دارند.

شرکت نفتی روسی لوک اویل از بزرگ‎ترین شرکت‎های تولید نفت در روسیه به حساب می‎آید و در بیش از 40کشور دنیا در زمینه تولید نفت و گاز فعالیت دارد. این شرکت در سال 1991 و با هدف مقابله اقتصادی شوروی سابق با غرب و با ادغام سه شرکت لانگپاسنفته گاز، اورای نفته گاز و کوگالیمنفته گاز و به دستور وزیر انرژی وقت شوروی سابق تشکیل شد. نام لوک اویل نیز مخفف نام این سه شرکت است. هرچند در حال حاضر 20درصد سهام این شرکت در اختیار شرکت امریکایی کونوکو فیلیپس قرار دارد.

لوک اویل پیش از این علاوه بر ایران در کشورهایی نظیر جمهوری آذربایجان، بلژیک، بلغارستان، کلمبیا، مصر، قزاقستان، عراق، عربستان سعودی، ازبکستان و ونزوئلا فعالیت‎های اکتشافی و تولید نفت خام و گاز طبیعی داشته است.

براساس آخرین گزارش مالی لوک اویل مجموع دارایی‎های این شرکت نزدیک به 80میلیارد دلار است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز