سفیر ارمنستان خبر داد:

روحانی در آینده نزدیک به ایروان سفر می کند

۱۳۹۵/۰۷/۰۴ - ۱۵:۲۲:۲۲
کد خبر: ۴۶۱۳۲۱
روحانی در آینده نزدیک به ایروان سفر می کند
سفیر ارمنستان در ایران گفت: حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به زودی به ایروان سفر می کند

به گزارش گروه سیاست خارجی و بین الملل خبرگزاری برنا؛ آرتاشس تومانیان سفیر ارمنستان در تهران در نشستی خبری در محل سفارتخانه این کشور در تهران به روابط تهران و ایروان در زمینه‌های مختلف اشاره کرد و با بیان اینکه ایران و ارمنستان روابط دیرینه تاریخی دارند و همواره دست کمک و دوستی به سمت هم دراز کرده‌اند، عنوان کرد: روابط امروز ما ریشه در این سابقه تاریخی دارد.

وی روابط اقتصادی ایران و ارمنستان را خوب خواند و در عین حال یادآور شد: این روابط  می‌توانست بهتر از این باشد.

سفیر ارمنستان با بیان اینکه ایران یکی از چهار همسایه نزدیک ما است و زیرساخت‌های مناسبی دارد، خاطرنشان کرد: تراز تجاری ایران و ارمنستان بالا نیست و در سال گذشته از 300 میلیون دلار تجاوز نکرده است.

وی اضافه کرد: بخش عمده این رقم مربوط به کالاهایی است که از ایران وارد ارمنستان می‌شود.

تومانیان با اشاره به عضویت ارمنستان در اوراسیا از سال 2015 عنوان کرد: ایران در بین کشورهای عضو اوراسیا فقط با ارمنستان مرز خشکی دارد و برای ورود به این منطقه باید از ارمنستان استفاده کند. 180 میلیون نفر جمعیت کشورهای عضو اتحادیه اوراسیاست و ما پلی برای ارتباط ایران با این منطقه باشیم.

وی همچنین به روابط حسنه بین ارمنستان و کشورهای عضو اتحادیه اروپا اشاره کرد و ادامه داد: ما در بخش IT در سطح جهانی فعالیت داریم و با ایران نیز در این زمینه همکاری‌هایی داشته و داریم.

این دیپلمات ارمنستانی با اشاره به اجرایی شدن توافقنامه لغو روادید بین ایران و ارمنستان گفت: در حال حاضر ایران حتی با برخی از کشورهای دوست نیز چنین توافقنامه‌ای را ندارد.

تومانیان از سه منطقه آزاد تجاری در ارمنستان به عنوان ظرفیت این کشور برای سرمایه‌گذاری نام برد و اظهار داشت: سرمایه‌گذاران در این مناطق از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند و یکی از این مناطق در نزدیکی مرز ایران است.

وی همچنین با اشاره به اتخاذ سیاست آسمان باز از سوی دولت ارمنستان گفت: در حال حاضر ارتباط هوایی با ایران از خطوط پرتردد است و روزانه دو پرواز به مقصد ایران صورت می‌گیرد.

سفیر ارمنستان در ایران با بیان اینکه سفارت روابط نزدیک و صمیمی‌ای با تمام سازمان‌های دولتی ایران دارد، تصریح کرد: در حال حاضر با 34 اتاق بازرگانی ایران مبادله اطلاعاتی داریم، اما هنوز شناخت کافی بین دو کشور در زمینه‌های اقتصادی حاصل نشده است.

تومانیان با بیان اینکه در ارمنستان و ایران می‌شنویم که مردم می‌گویند کالاهای دو کشور از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند، اما این موضوع درست نیست، تاکید کرد: در نمایشگاهی که برگزار خواهد شد می‌توانید شاهد این ادعا باشید. 

وی با اشاره به نخستین نمایشگاه اختصاصی ارمنستان در ایران که قرار است 14 تا 17 مهر ماه در محل نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران برگزار شود، گفت: 2 هزار مترمربع فضا به ارمنستان برای این نمایشگاه اختصاص داده شده است و ما هم قول می‌دهیم که چنین فضایی را برای برگزاری نمایشگاه در ارمنستان به ایران اختصاص دهیم.

سفیر ارمنستان در ایران از حضور 90 شرکت ارمنستانی در این نمایشگاه در زمینه‌های مختلف صنایع غذایی، حمل و نقل، توریسم، طلاسازی، داروسازی، ماشین‌سازی و نساجی خبر داد و افزود: نمایندگان سه بانک مهم ارمنستان که در سطح استاندارهای جهانی فعالیت می‌کنند و همچنین نمایندگان شرکت‌های بیمه در این نمایشگاه حضور دارند.

تومانیان در پاسخ به سوالی در خصوص موانعی که تاکنون موجب گسترش روابط دو کشور شده است،‌ عنوان کرد: ایران در حال حاضر با ١٢ کشور سیاست تجارت ترجیحی دارد که ترکیه یکی از آنهاست اما ما هنوز نتوانسته‌ایم با ایران در این زمینه به توافقی برسیم و مذاکراتی بین ایران و اوراسیا در حال انجام است که اگر به نتیجه برسد ما روابط بیشتری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: تجار دو کشور شناخت خوبی از زمینه‌های تجارت با یکدیگر ندارند و اگر از تجار ایرانی سوال کنیم تا به حال به ارمنستان سفر نکرده‌اند و شناخت و اطلاعات لازم را ندارند.

سفیر ارمنستان همچنین در ادامه سخنانش درباره خط آهن ترکیه - نخجوان - ارمنستان - ایران عنوان کرد: صحبت در خصوص خط آهن ترکیه - نخجوان - ارمنستان - ایران تا زمانی که مناقشه قره‌باغ حل نشود، امکانپذیر نیست.

تومانیان همچنین اظهار داشت: موضع ایران در مورد مناقشه قره‌باغ در منطقه خیلی حساس و تعیین کننده است.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد که در 24 سال اخیر مواضع ارمنستان نسبت به ایران همواره حمایتی بوده است. ارمنستان چه قبل از توافق هسته‌ای و چه بعد از آن از ایران حمایت کرده و حتی قبل از شروع مذاکرات هسته‌ای جزو اولین کشورهایی بودیم که فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را به رسمیت شناختیم.

سفیر ارمنستان با بیان اینکه خدمات بانکی در ارمنستان طبق استاندارهای بین‌المللی انجام می‌شود، گفت: بانک مرکزی ما موسسه آموزشی دارد که از همه دنیا دانشجویان به آن می‌آیند. سه بانکی که در نمایشگاه ارمنستان در ایران حضور خواهند یافت با پیشنهادهای خوبی از روابط خواهند آمد که این پیشنهادها به واحد پول ارمنستان، دلار و یورو خواهد بود.

تومانیان درباره زمان دقیق سفر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان به ایروان سخنی نگفت و افزود: به زودی در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس عنوان کرد که رفت و آمدها بین ایران و ارمنستان نه تنها بعد از لغو روادید، بلکه بعد از برجام افزایش یافته است. پس از لغو تحریم‌ها ایرانیان بیش از پیش به ارمنستان سفر کرده‌اند و استقبال زیادی از کشور ما داشته‌اند و امیدواریم مسئولان ایرانی هم نگاه ویژه‌ای به ارمنستان داشته باشند.

تومانیان با اشاره به تبادل گاز و برق بین ایران و ارمنستان اظهار داشت: در حال حاضر تنها از 15 درصد از ظرفیت این خط لوله استفاده می‌شود در حالیکه این خط لوله 2 میلیارد و 200 میلیون مترمکعب ظرفیت دارد.

وی ادامه داد: برای انتقال برق به ایران دو خط انتقال وجود دارد که این کافی نیست و در حال حاضر با اعتبارات بانک توسعه صادرات خط سوم در حال احداث است که با راه‌اندازی آن حجم تبادل افزایش خواهد یافت.

سفیر ارمنستان در ایران تاکید کرد که با مقامات ایرانی در خصوص قیمت گاز و برق اختلاف نظری نداریم.

تومانیان در بخش دیگری از این نشست خبری اظهار داشت: طرف ارمنستانی در سفر وزیر انرژی ارمنستان به ایران پیشنهادی را در زمینه صادرات گاز ایران به گرجستان از طریق ارمنستان و بدون دخالت طرف سوم (گرجستان) ارائه داد که ایران در حال بررسی این پیشنهاد است.

وی همچنین مناسبات طرف ارمنی با وزارت نفت ایران را در سطح بالا خواند و گفت: از بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران برای سفر به ارمنستان دعوت به عمل آمده است.

این دیپلمات ارمنستانی با بیان اینکه فعالیت‌های سفارت تنها محدود به تهران نمی‌شود، افزود: مدتی است که سفرهایی را به استان‌های ایران آغاز کرده‌ایم و تاکنون به اصفهان و قزوین سفر داشته‌ایم و در این سفرها با استاندار و شهرداران استان‌ها دیدار و رایزنی داریم.

تومانیان همچنین به فعالیت‌های فرهنگی و دانشگاهی بین دو کشور اشاره کرد و اظهار داشت: بحث قرارداد بین دانشگاه‌های دو کشور مطرح است و در دیدار با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ایران از وی برای سفر به ارمنستان دعوت کرده‌ام.

وی با بیان اینکه دولت ارمنستان آمادگی حمایت از طرح‌های سرمایه‌گذاران ایرانی برای سرمایه‌گذاری در این کشور را دارد، به شرایط ویژه این کشور برای سرمایه‌گذاری اشاره و خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران در صورت ارائه طرح از سوی دولت ارمنستان حمایت می‌شوند و ر پرداخت عوارض و مالیات با آنها مساعدت می‌شود. در ارمنستان در عرض 15 دقیقه می‌توان شرکت ثبت کرد و به سهولت حساب بانکی افتتاح کرد.

سفیر ارمنستان در ایران از کشاورزی نیز به عنوان یکی دیگر از زمینه‌های موجود برای همکاری بین دو کشور یاد و تصریح کرد: ارمنستان آمادگی همکاری طولانی مدت با ایران را دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز