حسین جابری انصاری:

ایران و عربستان مذاکراتی با یکدیگر نداشته‌اند/ برخی از گروه‌های موسوم به میانه رو در سوریه رابطه جدی با جبهه النصره دارند

۱۳۹۵/۰۷/۰۶ - ۰۹:۰۶:۲۲
کد خبر: ۴۶۲۰۱۲
ایران و عربستان مذاکراتی با یکدیگر نداشته‌اند/ برخی از گروه‌های موسوم به میانه رو در سوریه رابطه جدی با جبهه النصره دارند
معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه گفت: ایران و عربستان مذاکراتی با یکدیگر نداشته اند و این بدلیل رفتار نادرست دولت سعودی است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، حسین جابری انصاری، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در گفت و گوی ویژه خبری گفت: آقای ظریف در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک  و اجلاس نم در ونزوئلا رایزنی هایی را با مقامات کشورهای مختلف داشته اند  و  در همین چارچوب رایزنی هایی هم برای پیگیری رفع بحران سوریه داشته که اخبار آن تماما منتشر شده است.

وی  در مورد آخرین وضعیت بحران سوریه  با بیان این که  بحران سوریه 5 سال است ادامه دارد ، افزود : یکی از دلایل  اصلی ادامه این بحران، اعتقاد برخی بازیگران به راه حل نظامی است. جمهوری اسلامی ایران از ابتدا معتقد بوده است راه حل نظامی به جایی نخواهد رسید و راهی جز گفت‌وگوهای سوری-سوری وجود ندارد.

جابری انصاری در ادامه با بیان این که  در طی این سالها طرحهای مختلفی برای حل بحران ارائه شده است  ولی عامل اصلی ادامه بحران، این است که برخی از کشورهای بازیگر و دخیل در این بحران، همچنان سیاست خود را در مسیر نظامی ادامه می دهند ، افزود : تا زمانی که این سیاست ادامه  داشته باشد ، چشم اندازی برای این بحران وجود ندارد .

 وی افزود : علت دیگر افزایش و تعدد بازیگران دولتی و غیردولتی در این بحران  است. وقتی تعداد بازیگران زیاد شود، راه حل آن سخت تر می شود. بحران سوریه از مسئله ای سوری یا منطقه ای به مسئله ای بین المللی تبدیل شده است.

 این دیپلمات عالی رتبه کشورمان تاکید کرد : سه سطح درون سوری، منطقه ای و بین المللی باعث تراکم و پیچیدگی  این بحران شده است.

 وی به مذاکرات تلفنی خود با فیصل  مقداد  و میخاییل باگدانف،  قائم مقام وزیر امور خارجه سوریه و معاون وزیر خارجه روسیه در عصر روز دوشنبه اشاره کرد و گفت : محورهای اصلی در این گفت وگوها تاکید بر بحران انسانی این موضوع بود. یکی از ابعاد مهم بحران سوریه ، فاجعه انسانی است که در اثر درگیری شدید و گسترش حرکتهای تروریستی پیش آمده است .

 جابری انصاری با بیان این که  تلفات انسانی در این بحران بسیار بالا است ، افزود : همواره در این جنگها نیروی انسانی بیشترین خسارتها را می بیند. با توجه به اهمیت این بعد و ضرورت توجه به آن، مجموعه ای از رایزنی ها را با همتایان خود داشته و برای امداد رسانی در منطقه حلب اعلام آمادگی کردیم .

 وی تاکید کرد : نباید با مسئله انسانی برخورد سیاسی و ابزاری شود. مسئله انسانی ، بعد مهم بحران سوریه است. البته بسیاری از بازیگران از این مسئله به عنوان ابزار سیاسی در چارچوب اهداف خود استفاده می کنند.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان در مورد شکست مذاکرات آتش بس در سوریه بین روسیه و آمریکا  نیز گفت : این توافقی بین آمریکا و روسیه در ارتباط با آتش بس بود.

وی با بیان این که  با فاصله کوتاهی بعد از توافق شاهد به هم خوردن آتش بس بودیم،ادامه داد : علاوه بر پیچیدگی بحران سوریه  در هر طرح صلحی به طور همزمان باید به سه مسئله اساسی در این بحران از جمله امنیتی، سیاسی و انسانی توجه کرد .

 جابری انصاری در ارتباط با مواضع ایران در مورد مذاکرات با گروه های سیاسی  در سوریه نیز گفت: ما معتقدیم هر گروه سیاسی که به دنبال حل مسالمت آمیز بحران سوریه و پایان دادن به وضعیت موجود باشد، می‌تواند در روند سیاسی بحران سوریه مشارکت کند. هر گروهی به صورت آشکار استفاده از تروریسم را به صراحت نفی کند و پایبندی خود را به راه حل سیاسی و گفت‌وگوی سوری-سوری اعلام کند، امکان مشارکت در حل بحران را دارد.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: گروه‌هایی  در سوریه به صراحت از تروریسم  استفاده می‌کنند و به ادامه کشتار و ویرانی اصرار دارند ، آن‌ها عملا با برنامه و اقدامات‌شان ، خود را از راه حل سیاسی خارج کرده‌اند.

وی در مورد موضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با  آتش بس اخیر در سوریه نیز گفت :جمهوری اسلامی ایران در طول این  بحران چندین طرح را ارائه داده است و تاکنون راه حل هایی را با بازیگران، دولت سوریه و برخی گروههای معارض در میان گذاشته است . مستمرا با سازمان ملل  در این ارتباط گفت وگوهایی داشته ایم . در توافق اخیر که بین روسیه و آمریکا بود، ما نقشی نداشتیم ولی اعلام کردیم که از آتش بس واقعی استقبال می کنیم و دستور العمل و برنامه واضحی باید  در این زمینه وجود داشته باشد.

معاون وزیر امور خارجه درباره اینکه آیا  ایران با گروه‌های خاصی از معارضان سوری  گفت‌وگوهایی داشته‌است ؟ تصریح کرد : ایران در مقاطع مختلف گفت‌وگوهایی با برخی از گروه های سیاسی مخالف تروریسم داشته است  .گفت‌وگوهای اخیر اساسا گفت‌وگوی ما نبود. طبیعتا ما کمابیش گاه در جریان تحولات قرار می گرفتیم ولی جزئی از گفت‌وگوها نبودیم. گفت‌وگو با معارضه سوریه جزئی از برنامه ما بوده است . ارتباط با معارضه جزئی از راه حل سیاسی بحران سوریه می تواند باشد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره تحولات اخیر در عراق  و اصرار آمریکایی ها  مبنی بر این که  کردها را وارد این قضیه کنند، با بیان اینکه یکی از ابزارهایی که آمریکایی‌ها در سوریه و عراق از آن استفاده می‌کنند، استفاده از فواصل و اختلافات بین گروه‌های قومی، مذهبی و سیاسی در این کشورها است، ادامه داد : یکی از برگه هایی که آمریکایی‌ها از آن استفاده می‌کنند استفاده از موضوع کردی و ارتباط با گروه‌های کردی است.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمات با بیان این که آمریکایی‌ها نگران هستند مجموعه ارتش عراق و بسیج مردمی عراق منشا تحولات اساسی در صحنه میدانی  این کشور باشند ، تصریح کرد : آمریکایی‌ها از سقوط شهرهای عراق بهره‌برداری کردند و این جزیی از بازی اساسی آنها بوده است. اگر بنا باشد آزادی مناطق مختلف عراق به ویژه موصل توسط ارتش و نیروهای مردمی عراق به انجام برسد نتایج سیاسی که آمریکا یی ها از مدیریت صحنه عراق به دنبال آن بودند، محقق نخواهد شد.

وی گفت: آمریکایی‌ها سعی می‌کنند برای اینکه این اتفاق نیفتد از تناقض‌های مذهبی و سیاسی و نژادی استفاده کنند و یکی از کارهای آن وارد کردن گروه‌های کردی است.

این دیپلمات در مورد آخرین تحولات بحرین  و این که چرا برای پنجمین بار محاکمه شیخ عیسی قاسم به تعویق افتاد؟ تصریح کرد : مطالبه گسترده مردمی بحرین ، برای تحقق حقوق شهروندی و طبیعی جامعه در جریان بوده است اما  با مداخله نظامی عربستان و تحمیل سرکوب به نهضت تحول خواهی بحران، عملا راه طبیعی تحولات سد شده و سیاستهای مبتنی بر سرکوب و تشدید درگیری از سوی عربستان دنبال می شود.

 وی افزود : آنها با شیخ عیسی قاسم به عنوان موثرترین رهبر سیاسی و دینی بحرین که تاکید بر مسالمت آمیز بودن نهضت داشته برخورد شدید کردند.

جابری انصاری گفت :علت تعویق  این محاکمه نگرانی دولت بحرین از اعتراض مردم درباره صدور احکام در خصوص شیخ عیسی قاسم است  و آن ها می خواهند گام به گام سیاستهای تند خود را دنبال کنند.

جابری انصاری خاطرنشان کرد : ما بارها اعلام کردیم این نحوه سیاست‌گذاری عقیم است و بخش عمده‌ای از جامعه بحرین خواهان مطالبات تحول‌خواهانه است و ادامه سرکوب و برخورد با شخصیتها و گروه ها باعث بحران می شود؛ اگرچه در کوتاه مدت حامیان دولت بحرین فکر کنند موفق بوده اند.

معاون وزیر امورخارجه در  مورد بحران یمن و سیاست جمهوری اسلامی  در ارتباط با این تحولات نیز تصریح کرد : ملت یمن واقعا مظلوم  است .بیش از یک سال است  که عربستان سعودی و ائتلاف خودساخته آنها عملیات طولانی مدت و بمباران  در این منطقه داشته اند . تعداد زیادی از مردم کشته شدند و زیربناهای یمن نابود شده ولی شاهد سیاست متناقض از سوی قدرتهای بین المللی در این باره بوده ایم .

 این دیپلمات با بیان این که ملت یمن در چارچوب خیزش اسلامی خود به دنبال تحول و تغییر مثبت در مسیر استقلال و آزادی بیشتر است ، افزود : در مقابل عربستان به دنبال اعاده وضعیت سابق و تابعیت یمن از عربستان است.

 جابری انصاری در بخشی دیگر از صحبت های خود در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما تاکید کرد : عربستان سال ها است  که با همه واقعیتهای پیرامونی خود می جنگد. سال ها است به صورت نیابتی و از طریق گروه های تروریستی می جنگد و هنوز وضعیت جدید عراق و انتخابهای ملت عراق را به رسمیت نشناخته است . در نقاط دیگری از جهان عرب این سیاست اشتباه را دنبال کرده است . شاید در کوتاه مدت نتایجی را این سیاست نشان دهد ولی در مجموع  سیاستی غیرقابل تداوم است. از دید جمهوری اسلامی ایران مسئله یمن هم راه حل نظامی ندارد و باید با گفت‌وگوهای داخلی و انتخابات آزاد، سرنوشت یمن تعیین شود.

وی در پاسخ به این سوال که عربستان ادعا کرده که از ایران به خاطر ارسال سلاح به گروه های یمن به شورای امنیت شکایت کرده است. آیا ایران با عربستان اخیرا مذاکره ای داشته است ؟ گفت: خیر، هیچ مذاکره ای نبوده است.  سیاست ما درگیری و تنش نبوده و نیست. عربستان با سیاستهای اشتباه خود دنبال تشدید تناقضات منطقه ای و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است . یکی از ابزارهای دائمی عربستان صدور مشکلات به دیگران است. واقعیت منطقه و یمن، نهضت استقلال خواهانه ملتهای منطقه به خصوص یمن از قید و بند عربستان و سایر قدرتهای بین المللی است. این یک نهضت تحول خواهانه است. عربستان چون می خواهد امکان سرکوب این نهضت را فراهم کند از ابزارهایی همچون  تروریسم ، تشدید اختلافات تاریخی و سیاسی و صدور مشکلات خود به بازیگران خارج از مرزهایش استفاده می کند . این تاکتیک‌ها در کوتاه مدت نتایجی داشته، ولی هزینه های زیادی هم به ملتها تحمیل کرده ولی دیر یا زود به شکست منجر می شود.

جابری انصاری در پاسخ به این سؤال که آیا  آقای ظریف رایزنی‌های منتشر نشده‌ای با طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در نیویورک داشته است؟گفت : آقای ظریف در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک  و اجلاس نم  در ونزوئلا رایزنی هایی را با مقامات کشورهای مختلف داشته اند  و  در همین چارچوب رایزنی هایی هم برای پیگیری رفع بحران سوریه داشته که اخبار آن تماما منتشر شده است  در مجموع تحرکات ایران هم از سوی رئیس جمهور، هم وزیر خارجه و هم دیپلمات‌های ایران، کمک کردن به پایان این رویارویی فرسایشی و جنگ و درگیری در بین امت اسلامی و خارج کردن منطقه از وضعیت فرسایشی فعلی است.

 

نظر شما