نهاوندیان:

کشور با عبور از تحریم ها به مرحله فرصت رسیده است

۱۳۹۵/۰۷/۰۸ - ۰۸:۴۹:۱۷
کد خبر: ۴۶۳۰۱۳
کشور با عبور از تحریم ها به مرحله فرصت رسیده است
نهاوندیان: با اقدام های انجام شده و رفع مشکلات دوران تحریم، امروز به مرحله فرصت رسیده و باید درصدد تحقق اهداف خود برآییم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، محمد نهاوندیان در نشست توسعه سرمایه گذاری استان قزوین ضمن تقدیر از حضور پررنگ مردم استان در استقبال از دولت تدبیر و امید، افزود: خوشحالیم امروز توفیق حضور در جمع مردم صمیمی، متدین، صبور و با پشتکار استان را یافته ایم و این استقبال گرم و ابراز احساسات دلگرم کننده مردم بدون شک موجب افزایش عزم جمعی برای هم افزایی و افزایش برکت های این سفر خواهد بود.

به گفته وی، در فصل جدید اقتصاد ایران که مرحله حرکت از فرصت به خلاقیت است نیازمند به نهادسازی های جدید و تقویت نهادهای قدیمی هستیم تا اتاق ها و واحدهای صنعتی ما دوباره شکل بگیرند.

نهاوندیان با بیان اینکه چه باید کرد تا فردای استان بهتر از امروز شود، ادامه داد: استعداد و ظرفیت های بسیاری در زمینه حمل و نقل و صنعت در این منطقه وجود دارد اما مشکلات زیادی نیز در واحدهای صنعتی مشاهده می شود که برخی از آنها در سه سال تا حدودی مرتفع شده است.

به گفته وی، براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تعداد واحدهای تعطیل استان در آغاز کار دولت تدبیر و امید 12درصد در شهرک های صنعتی بود که با اقدام های صورت گرفته این میزان به 10درصد کاهش یافته اما همین مقدار نیز باید با آسیب شناسی های لازم برطرف شود.

نهاوندیان ادامه داد: صنعت ما طی سال های گذشته به دلیل تورم بسیار بالا متحمل ضربه های شدیدی شد تا جایی که صنعتگران ما مجبور بودند مواد اولیه خود را 20 تا 30درصد گران خریده و هنگام فروش نیز با ضررهای هنگفتی روبرو بودند.

وی اضافه کرد: متاسفانه طی سال های گذشته با سیاست های مصنوعی پایین نگاه داشتن نرخ ارز، تولید کننده از عهده مشکلات بر نیامده و در نتیجه به شکست و تعطیلی کارخانه و واحدهای صنعتی می انجامید.

به گفته وی، اکنون نه تورم 40درصدی وجود دارد و نه مشکلات سیاست ارزی، لذا شرایط رقابت تولید کننده داخلی با کالای وارداتی در شرایط مناسب تری قرار گرفته است.

نهاوندیان ادامه داد: در گذشته برای خرید مواد اولیه هزینه های اضافی به دلیل مشکلات بانکی پرداخت می شد و حتی گاهی این میزان به 10تا 15درصد هزینه پرداخت شده می رسید که پرداخت آن رقابت با کالای خارجی را برای تولیدکنندگان داخلی از بین می برد اما با اقدام های انجام شده امروز این مساله از بین رفته است.

نهاوندیان با اشاره به اینکه امروز اگر تولیدکننده ما کالایی با قیمت مناسب و با کیفیت تولید کند آسان تر به بازار مصرف دسترسی داشته، گفت: بی تردید مشکلات واحدهای صنعتی ما یکی پس از دیگری در حال رفع شدن بوده و این گام خوبی است.

وی با اشاره به مرتفع شده عوامل بیرون از بنگاه در سیاست خارجی، گفت: امروز نوآوری و روزآمدی تنها راه باقی ماندن در صحنه رقابت است و باید با اصلاح، بهبود و نوسازی در صحنه رقابت جهانی باقی ماند.

رییس دفتر ریاست جمهوری اضافه کرد: اکنون وقت آن است که سیاستگذاران با فعالان اقتصادی رابطه قوی تری را ساماندهی کنند و در نشست شورا و بخش های خصوصی از طرح و برنامه ریزی های خود با دولتمردان صحبت کنند.

وی ادامه داد: امروز به چانه زنی های سیاسی پرتنش که در گذشته انجام می شد دیگر نیازی نداریم و اکنون سیاست مداران سایر کشورها برای مشارکت بیشتر با کشور ایران تلاش می کنند.

وی مشکل اصلی امروز را تولید شغل برای جوانان دانست که از گذشته به دلیل افزایش تحصیلات تکمیلی قابل پیش بینی بود و ما اکنون با سیل جوانان تحصیلکرده ای روبرو هستیم که باید برنامه ریزی های لازم در این زمینه صورت گیرد.

نهاوندیان با بیان اینکه باید همه برای تبدیل فرصت به خلاقیت تلاش کنند، یادآور شد: در سال95 حدود 5هزار میلیارد ریال در این استان سرمایه گذاری خارجی به تصویب رسیده و این مهم بیانگر تبدیل ظرفیت های بالقوه به بالفعل است که همه باید برای تحقق ادامه مسیر تلاش کنیم.

در پایان این نشست بخشی از فعالان صنعت ساختمان و اقتصاد استان گزارشی از راهکارها و پیشنهادهای خود را ارائه دادند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز