رشد بی سابقه تولید نفت اوپک در ماه سپتامبر

۱۳۹۵/۰۷/۱۰ - ۱۱:۳۲:۳۲
کد خبر: ۴۶۳۷۳۷
رشد بی سابقه تولید نفت اوپک در ماه سپتامبر
تولید نفت اوپک در ماه سپتامبر به علت افزایش تولید عراق و لیبی به سطح بی سابقه ای رسید.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، بر اساس نتیجه یک بررسی که روز جمعه (٩ مهر ماه) منتشر شد، تولید نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در ماه گذشته (سپتامبر) به سطح بی سابقه ای در سال های اخیر افزایش یافت.

این افزایش به رغم کاهش تولید عربستان سعودی، بزرگ‎ترین صادر کننده نفت عضو اوپک بوده است.

بر اساس نتیجه بررسی رویترز، با توجه به داده های شرکت های کشتیرانی و اطلاعات منابع صنعت نفت، عرضه اوپک در ماه گذشته (سپتامبر) به ٣٣ میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه در روز رسید، در حالی که این میزان در ماه پیش از آن (اوت)، ٣٣ میلیون و ٥٣٠ هزار بشکه در روز بوده است.

این افزایش می تواند به بدگمانی‎ها در باره توانایی اوپک برای تعیین سطح تازه تولید خود که میان ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار تا ٣٣ میلیون بشکه در روز اعلام شده است، دامن بزند.

عرضه نفت کشورهای عضو اوپک از سال ٢٠١٤ میلادی با افزایش تولید عربستان سعودی، عراق و ایران، بالا رفته است.

علت دیگر افزایش تولید، بازگشت اندونزی به عضویت اوپک در سال ٢٠١٥ و عضویت گابن در ژوئیه سال جاری میلادی در این سازمان بوده است.

عرضه ماه سپتامبر اوپک به استثنای کشورهای گابن و اندونزی، ٣٢ میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه در روز بود که بر اساس آمار رویترز از سال ١٩٩٧ به این سو بی سابقه بوده است. عراق و لیبی، علت اصلی این افزایش تولید ماه سپتامبر، بوده‎اند.

بر اساس بررسی رویترز، با از سرگرفته شدن صادرات مشترک نفت خام شرکت دولتی بازاریابی نفت عراق (سومو) و دولت اقلیم کردستان عراق از میدان های نفتی کرکوک، میزان عرضه نفت ماه سپتامبر عراق به بازار، به چهار میلیون و ٤٣٠ هزار بشکه در روز رسیده است.

شرکت ملی نفت لیبی (آن او سی) نیز سه پایانه صادرات نفت را پس از چند سال تعطیلی بازگشایی کرد که امکان تولید نفت را افزایش داد.

 عرضه نفت عربستان سعودی از میزان بی سابقه در تابستان سال جاری (٢٠١٦)، کاهش یافته است.

تولید نفت خام ایران که در سال جاری میلادی در پی لغو تحریم‎ها، در میان اعضای اوپک از بالاترین سرعت رشد برخوردار بوده، پس از نزدیک شدن به میزان پیش از تحریم ها، ثابت باقی مانده است.

تولید آنگولا نیز به علت تعطیل شدن میدان نفتی پلوتونیو در بخشی از ماه سپتامبر، اندکی کاهش یافت، اما هنوز نشانه ای از بالارفتن عرضه نیجریه که حملات شورشیان به تاسیسات نفتی آن موجب کاهش تولید این کشور شد بود، دیده نشده است.

بررسی رویترز بر اساس داده های منابع کشتیرانی، داده های تولید تامسون رویترز و اطلاعات ارایه شده منابع شرکت های نفتی اوپک و شرکت های مشاوره، تهیه و تنظیم شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز