فواد ایزدی در گفت و گو با برنا:

روابط ریاض و آمریکا پس از روی کار آمدن ترامپ تغییر خواهد کرد/ وتوی رای اوباما برای تاثیرگذاری در روند انتخابات است

۱۳۹۵/۰۷/۱۱ - ۰۸:۵۲:۴۴
کد خبر: ۴۶۴۱۱۸
روابط ریاض و آمریکا پس از روی کار آمدن ترامپ تغییر خواهد کرد/ وتوی رای اوباما برای تاثیرگذاری در روند انتخابات است
کارشناس مسائل سیاسی آمریکا گفت: دو رویکرد در قبال آینده ریاض - واشنگتن وجود دارد، اگر کلینتون رئیس جمهور شود روابط مانند قبل به دلیل وابستگی مالی بین این خانواده ادامه خواهد داشت، اما اگر ترامپ رئیس جمهور شود دولت های آمریکا و عربستان به گونه ای دیگر تعامل خواهند داشت.

فواد ایزی کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار  سیاسی خبرگزاری برنا، درباه وتو رای اوباما در کنگره بر ضد عربستان سعودی گفت: این اقدام به شرایط موجود سیاسی در آمریکا باز می گردد. انتخابات در آمریکا نزدیک است و باید اقدامات به گونه ای صورت گیرد که این کشور جایگاه خود را از دست ندهد.

وی ادامه داد: کسانی که به این وتو رای دادند دو مسئله را در نظر گرفتند، یک طرف دولت عربستان و طرف دیگر خانواده های قربانیان، بنابراین به این فکر افتادند که در سال انتخابات صحیح نیست طرف دولت عربستان گرفته شود که قطعا این رویه در انتخابات تاثیر گذار خواهد بود.

ایزدی در خصوص شکایت خانواده های قربانیان یازده سپتامبر اظهار داشت: عربستان مجری بسیاری از طرح های آمریکا در منطقه است و از این جهت حفظ این رابطه بسیار حائز  اهمیت است، اما پس از این وتو امکان برای خانواده های قربانیان یازده سپتامبر فراهم شده است تا به صورت قانونی احقاق حق کنند و بتوانند از دست دولت عربستان شکایت و از مراجع رسمی آن را پیگیری کنند.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت پیروزی هریک از نامزدهای انتخاباتی کلینتون و یا ترامپ آینده روابط واشنگتن و ریاض چگونه خواهد شد، گفت: دو بحث جداگانه در این مورد وجود دارد، بخش عظیمی از هزینه های بنیاد کلینتون توسط عربستان تامین می شود پس نباید انتظار داشت که رابطه دولت کلینتون با ریاض بد باشد، از سوی دیگر ترامپ نقدهای بسیاری به دولت عربستان دارد که اگر او رئیس جمهوری آمریکا را به دست بیاورد قطعا این روابط تغییر خواهد کرد.

نظر شما