مطهرنیا در گفت و گو با برنا:

لغو وتوی اوباما از سیاست‌های پنهان میان عربستان و آمریکا است

۱۳۹۵/۰۷/۱۷ - ۰۵:۵۲:۰۲
کد خبر: ۴۶۵۷۹۷
لغو وتوی اوباما از سیاست‌های پنهان میان عربستان و آمریکا است
مهدی مطهر نیا کارشناس مسائل بین الملل گفت: تنش میان کنگره جمهوری‌خواه و ریاض درباره 11 سپتامبر از سیاست‌های پنهان میان دو کشور است.

مهدی مطهر نیا  کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری برنا، درباره "وتو" اخیر کنگره آمریکا و دست داشتن ریاض  در حادثه 11 سپتامبر گفت: " وتوی" که در کنگره آمریکا رخ داد در واقع فقط  بر سیاست خارجی این کشور تاثیر نگذاشت، بلکه در سیاست داخلی آن نیز بسیار اثر گذار بود. در این چند سال، حزب دموکرات با رهبری اوباما سعی کرد اهداف مهم خود یعنی لابی عربی و حضور ترامپ را کاهش دهد.

وی افزود: مخالفان لابی عربی در آمریکا دو هدف را دنبال می کنند، نخست نشان دادن اقتدار خود مقابل کنگره و سپس مجازات تروریست ها و کسانی که از آنان حمایت می کنند.

وی تاکید کرد: این "وتو" در حالی انجام شد که اساسا در  آمریکا حزب جمهوری خواه به عرب ها نزدیک است و با ریاض روابط حسنه ای دارد.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه این "وتو" به ظاهر میان آمریکا و ریاض تنش ایجاد می کند، گفت: تنش میان کنگره جمهوری خواه و ریاض از سیاست های پنهان میان دو کشور است. لابی ضد عربی در واقع لابی بر ضد کاخ سفید است، چرا که از یک سو جمهوری خواهان یک کنگره مقتدر از خود نمایش می گذارند و از سوی دیگر در برخورد با لابی عربی به گونه کار را پیش می ببرند که این لابی همچون گذشته به کار خود با این کشور ادامه دهد.

وی خاطر نشان کرد: وتو اوباما در ظاهر موجب شد که لابی عربی به سمت سوی ایجاد یک فضای مثبت با حزب دموکرات حرکت کند، اما در صحنه واقعی ما شاهد ایجاد یک فضای ضد کاخ سفید در این موضوع از سوی جمهوری خواهان هستیم. شواهد نشان می دهد سیاست های موجود در آمریکا خواهان این است که فضای فکری و رای مردم این کشور سمت" ترامپ" تمایل پیدا کند.

وی در پاسخ به این سوال که بعد از گذشت چندین سال تازه به یاد شکایت افتاده اند، عنوان کرد: بر طبق شواهد به دست آمده دولت عربستان در 11 سپتامبر نقش داشته است و این حق خانواده قربانیان است که شکایت کنند و به دنبال حق خودشان باشند. باید گفت دولت آمریکا با یک چالش جدی رو به رو است، زیرا افکار عمومی خواهان برخورد با عوامل اصلی این فاجعه هستند.

وی درباره روابط  عربستان و آمریکا بعد از انتخابت آینده گفت : ریاض همیشه یکی از پایتخت های  مهم  در منطقه برای ایالات متحده بوده است، اما در حال حاضر سعی می کند نسبت به گذشته سنجیده تر قدم بردارد. در حال حاضر آمریکا تمایل بیشتری به آسیای میانی و شرقی دارد و می توان گفت عربستان دیگر در منطقه شریک حیاتی آمریکا در منطقه محسوب نمی شود.

برای عضویت در کانال تلگرامی برنا اینجا کلیک کنید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز