مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت در گفت و گو با برنا:

۶۷ درصد تجارت ایران با کشورهای همسایه صورت می‌گیرد/ پیشرفت چشمگیر تجارت منطقه‌ای در پساتحریم

۱۳۹۵/۰۷/۱۷ - ۰۵:۲۰:۰۸
کد خبر: ۴۶۶۴۵۳
۶۷ درصد تجارت ایران با کشورهای همسایه صورت می‌گیرد/ پیشرفت چشمگیر تجارت منطقه‌ای در پساتحریم
مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ادامه داد: اگر چین را به عنوان کشوری که بعد از افغانستان قرارگرفته است، همسایه حساب کنیم، تقریبا حدود 67 درصد تجارت ایران با کشورهای پیرامونی انجام می‌شود.

سیدمجتبی موسویان مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت در پاسخ به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا پیرامون رشد تجارت منطقه ای در سالهای اخیر گفت: یکی از مزایای متعدد کشور ما تعداد بالای همسایگان است. ما بعد از روسیه و چین بالاترین تعداد همسایه را در اختیار داریم و در رده سوم جهان قرار گرفته ایم. بازارهای هرکدام از این کشورها به لحاظ تعداد جمعیت جزء مناطق تجاری محسوب می‌شوند و خوشبختانه کشورهایی که اطراف ما قرار دارند از لحاظ توسعه‌یافتگی و حتی تعدد فرهنگی، قوم و دین تنوع خوبی دارند. حدود 400میلیون نفر در اطراف ما زندگی می‌کنند و بیشترین تعداد تجارت ما در جهان با کشورهای اطراف و پیرامونی انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ادامه داد: اگر چین را به عنوان کشوری که بعد از افغانستان قرارگرفته است، همسایه حساب کنیم، تقریبا حدود 67 درصد تجارت ایران با کشورهای پیرامونی انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: تجارت منطقه‌ای پس از رفع تحریم ها پیشرفت چشمگیری داشته است.

وی با تاکید بر اینکه در خاورمیانه اقتصادهای نوظهوری مثل چین و هند وجود دارد، ادامه داد:  ما به دلیل اینکه در منطقه اتصال سه قاره قرار گرفته ایم و به دلیل داشتن ذخایر فراوان به راحتی می‌توانیم با استفاده از قابلیت های خود جلوی رکود در کشور را بگیریم، در نتیجه برنامه تجاری ایران در درجه اول باید با  کشورهای همسایه باشد که حدود 25 کشور را در برمی‌گیرند.

موسویان در خاتمه با بیان اینکه "ایران به دلیل سالهایی که در تحریم بوده است باید تجارت های بین‌المللی را از کشورهای پیرامون خود شروع کند،" گفت: تجارت خارجی را باید با قدرت از همسایگان خود شروع کنیم تا بتوانیم در سطح جهانی این رابطه را بسط دهیم. ایران پس از سالها انزوا باید سعی کند در بازارهای جهانی شناخته شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز