جهانگیری در رونمایی از شش بالگرد امدادی هلال احمر:

هلال احمر در مدیریت حوادث و بحران‌ها رتبه اول را دارد

۱۳۹۵/۰۷/۱۷ - ۱۱:۰۸:۲۹
کد خبر: ۴۶۶۸۱۳
هلال احمر در مدیریت حوادث و بحران‌ها رتبه اول را دارد
معاون اول رییس جمهوری گفت: جمعیت هلال احمر در میان سازمان های دیگر که به امر امداد و نجات و مدیریت بحران اهتمام دارند، رتبه اول را دارد و تاکنون بیشترین سهم را در مدیریت حوادث و بحران های کشور داشته و کارهای بزرگی انجام داده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز (شنبه) در آیین رونمایی از 6 فروند بالگرد امدادی جمعیت هلال احمر با تسلیت ایام شهادت امام حسین(ع) بر اهمیت و ارزش کار جمعیت هلال احمر تاکید کرد و گفت: در مواقعی که انسان ها گرفتار می شوند و نیاز دارند که کسی به فریاد آنها برسد، اولین گروهی که برای امداد در صحنه حوادث حاضر می شوند جمعیت هلال احمر است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر به رفع گرفتاری حادثه دیدگان کمک می کنند، تصریح کرد: مردم ایران قدرشناس جمعیت هلال احمر بوده و هستند و این سازمان در میان مردم از احترام و جایگاه خوبی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه ایران کشوری است که سالانه با آسیب ها و بحران های طبیعی نظیر سیل و زلزله مواجه است، خاطر نشان کرد: حوادث دیگری نظیر تصادفات جاده ای و معضل ریز گردها نیز از مسائلی هستند که مردم ایران با آن روبرو هستند. مردم ایران قدرشناس جمعیت هلال احمر بوده و هستند و این سازمان در میان مردم از احترام و جایگاه خوبی برخوردار است

جهانگیری افزود: به دنبال هر حادثه ای شاهد خسارات مادی و تلفات انسانی هستیم و مهمترین کار در این زمینه این است که برای کاهش آثار و تبعات ناشی از این حوادث برنامه ریزی و هماهنگی های لازم را انجام دهیم.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: البته باید توجه داشته باشیم که مهمترین کار لازم، پیشگیری از وقوع حوادث است و در مواقعی که نمی توان از بروز این رخدادها جلوگیری کرد باید تمرکز و تلاش خود را بر مدیریت بحران در حوادث مختلف معطوف کنیم.

وی با اشاره به وجود ستاد مدیریت بحران کشور گفت: این ستاد زیرنظر وزارت کشور فعالیت دارد و هماهنگی و پیش بینی های لازم را برای مدیریت بحران در حوادث مختلف انجام می دهند و بودجه ای نیز برای آن بطور سالانه در نظر گرفته شده است. شاید یکی از دلایل موفقیت جمعیت هلال احمر اتکاء اندک این سازمان به بودجه دولتی است و اتکاء اصلی این سازمان چابک و فعال به افراد داوطلب است.

جهانگیری در ادامه با اشاره به اینکه انجام کار خیر در فرهنگ مردم ایران ریشه دارد، تصریح کرد: معمولاً افراد در سنین بالا به انجام کارهای خیر و عام المنفعه رو می آورند اما جمعیت هلال احمر محدودیت سنی برای انجام کارهای خیر را از میان برداشته و انسان دوستی و کمک به هم نوع را به همه سنین تسری داده است. هر حرکتی در جهت آسیب زدن به سرمایه های اجتماعی کشور که مهمترین نماد آن امید و اعتماد مردم به نظام و آینده کشور است، کاری ضد مردمی و در جهت تضعیف نظام است و هر کس قدمی در جهت تقویت امید و اعتماد مردم بردارد، کاری ملی و خداپسندانه انجام داده است

معاون اول رییس جمهور از جمعیت هلال احمر به عنوان یک سرمایه اجتماعی برای کشور یاد کرد و گفت: علاوه بر اینکه فعالیتهای امدادی بعنوان یک سرمایه اجتماعی محسوب می شوند،‌ تقویت روحیه نوع دوستی در جامعه از سوی جمعیت هلال احمر نیز به بالا بردن سرمایه اجتماعی در کشور کمک می کند و هیچ سرمایه ای برای کشور مهمتر و اطمینان بخش تر از سرمایه اجتماعی نیست.

جهانگیری ادامه داد: هر حرکتی در جهت آسیب زدن به سرمایه های اجتماعی کشور که مهمترین نماد آن امید و اعتماد مردم به نظام و آینده کشور است، کاری ضد مردمی و در جهت تضعیف نظام است و هر کس قدمی در جهت تقویت امید و اعتماد مردم بردارد، کاری ملی و خداپسندانه انجام داده است.

معاون اول رییس جمهور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه حوزه عمل و فعالیت جمعیت هلال احمر محدود به داخل کشور نیست، خاطرنشان کرد: اقدامات امدادی هلال احمر در کشورهای همسایه نیز انجام می شود و حتی در دیدار با مقامات جهانی، از نقش و عملکرد جمعیت هلال احمر در حوادث جهانی قدردانی می شود.

وی ضرورت آموزش به مردم و جوانان را از پیش نیازهای تقویت برنامه های جمعیت هلال احمر عنوان کرد و گفت: البته لازم است که این سازمان به تجهیزات و امکانات روز دنیا نیز مجهز شود و دولت در این زمینه نیز باید کمک های لازم را به جمعیت هلال احمر انجام دهد.

جهانگیری با اشاره به رونمایی از شش بالگرد امدادی هلال احمر گفت: متاسفانه برخی دستگاه ها برای تامین تجهیزات و امکانات خود تمایل به خرید کالاهای خارجی دارند و دلایل آن را کیفیت پایین تر تولیدات داخلی، تاخیر در تحویل کالای مورد نیاز و ضرورت پرداخت کل هزینه خرید در هنگام خرید یک کالا عنوان می کنند و این در حالی است که در هنگام خرید از شرکت های خارجی ضمن آنکه ممکن است کالاها کیفیت بهتری داشته باشند زمان تحویل آن سریعتر و به موقع است و به لحاظ تامین مالی نیز شرکت های خارجی مبلغ فروش کالا را در آینده و از محل درآمد دریافت می کنند.

وی افزود: در مورد خرید هواپیما از شرکت های ایرباس و بویینگ نیز شرایط همین گونه است و قرار نیست دولت مبلغی پرداخت کند بلکه بعداً از محل درآمدها پرداخت خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: البته باید توجه داشته باشیم علی رغم این مسائل، هیچ کشوری نتوانسته در بخش تولید به توانمندی برسد مگر آنکه دوره ای سخت را تحمل کند و مردم با سازندگان و تولید کنندگان داخلی همراهی کرده اند. اگر این دوره را سپری نکنیم همواره باید مصرف کننده کالاهای خارجی باشیم.

جهانگیری از جمعیت هلال احمر به خاطر فرصت دادن به سازندگان داخلی برای تامین بالگردهای مورد نیاز قدردانی کرد و گفت: با وجود آنکه ساخت این بالگردها زمان زیادی را سپری کرد اما جمعیت هلال احمر این فرصت را به سازندگان داخلی داد و دستگاه های دیگر نیز باید از جمعیت هلال احمر الگو برداری کنند و برای تامین نیازهای خود به سازندگان و تولید کنندگان داخلی اعتماد کنند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به ظرفیت های فراوان کشور و توانمندی نیروی تحصیلکرده گفت: ایران از سابقه طولانی در بخش صنعت برخوردار است و در دهه 40 که کشورهای شرق آسیا و آمریکای لاتین تصمیم به صنعتی شدن گرفتند ایران نیز در این مسیر گام برداشت اما متاسفانه اتکاء ما به درآمدهای نفتی مانع از رشد و توسعه در این بخش شد.

در این مراسم معاون اول رییس جمهور لباس داوطلبی جمعیت هلال احمر را بر تن کرد و رییس این جمعیت نیز کارت عضویت این سازمان را به دکتر جهانگیری اعطاء کرد.

در ابتدای این مراسم رییس جمعیت هلال احمر، بالگردهای رونمایی شده را از پیشرفته ترین بالگردها در نوع خود توصیف کرد و گفت: امیدوارم تا پایان سال بتوانیم 3 فروند دیگر از همین نوع به ناوگان امدادی جمعیت اضافه کنیم.

وی افزود: یکی از اهداف اصلی جمعیت هلال احمر در 10 سال آینده کمک به ایجاد جامعه تاب آور و ایمن با استفاده از ظرفیت های صلح و دوستی است.

برای عضویت در کانال تلگرامی برنا اینجا کلیک کنید.

 

نظر شما