اصلاح‌طلبان بین دوراهی ۸۴ و ۹۲؛

شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به انسجام می‌رسد؟

۱۳۹۵/۰۷/۱۹ - ۰۵:۲۳:۱۶
کد خبر: ۴۶۷۴۶۶
شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به انسجام می‌رسد؟
رسیدن به وحدت و یک انسجام برای گام برداشتن در هر انتخابات مشکل بزرگ همه جریان های سیاسی در ایران است، اصلاح طلب و اصولگرا هم فرقی نمی کند، اما تنها نکته حائز اهمیت در رسیدن به این اصل مهم و تاثیر گذار، رفتار بزرگان این جناح های سیاسی است.

به گزارش خبرنگار احزاب خبرگزاری برنا، مدتی است تعدادی از احزاب اصلاح طلب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در مقابل تشکیل شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان مقاومت می‌کنند و می‌گویند این شورا سهم احزاب را در تصمیم گیری کاهش داده و کارکرد آن برای انتخابات مجلس دهم بوده و اکنون ماموریت آن پایان یافته است و شورای هماهنگی برای انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر باید خود تصمیم گیری کند و حتی به خواست اکثریت اعضای شورای هماهنگی که در رأی گیری به تداوم فعالیت شورای عالی رأی داده بودند احترام نگذاشتند.

اصلاح طلبان طعم تلخ تقرقه و اختلاف بعد از انتخابات سال 84 را فراموش نکرده اند، طی 8 سال دوری از عرصه سیاسی با شورای عالی سیاست گذاری بازگشتند و با وجود اختلافات درونی در سال 92 توانستند به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید کمک کنند و در انتخابات 7 اسفند 94 که به "گام دوم " معروف شد، توانستند عملکرد مثبتی در انتخابات داشته باشند.

پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و مجلس در سال 94 اکنون باز هم بوی تفرقه و نفاق  از جبهه اصلاحات به مشام می رسد، اما اصلاح طلبان  به خوبی می دانند که نباید پیروزی های اخیر را فدای چند اختلاف سلیقه جزئی  کنند به همین دلیل بزرگان آن به فکر چاره افتادند و با انتخاب ها و انتصاب های جدید نگذاشتند انسجام و وحدتی که برای آن هزینه بسیاری داده شده است از  بین برود.

شورا سیاست گذاری با ترکیب جدید به کار خود ادامه می دهد

الیاس حضرتی نماینده مردم تهران  از تغییرات جدید در این شورا استقبال می کند و معتقد است ترکیب جدید می تواند در آینده تاثیر بسزایی به هنگام بزنگاه های تاریخی که بر سر آن قرار می گیرد داشته باشد.

شورای عالی منحل نمی شود، عملکرد تغییر خواهد کرد

آذر منصوری فعال سیاسی اصلاح طلب که در جریان انتخابات دهمین مجلس شورای اسلامی بارها از عملکرد شورای عالی سیاست گذاری دفاع کرده و معتقد است اگر این شورا نبود اصلاح طلبان به پیروزی دست نمی یافتند. این فعال سیاسی انتخابات را در سال 96 بسیار حائز اهمیت می داند و انحلال آن را به صلاح جبهه اصلاحات نمی داند، بلکه به تغییرات در این شورا معتقد است.

به عقیده منصوری اگر شورا عملکرد خودش را تغییر دهد می تواند به اهداف خودش دست پیدا کند، مخصوصا در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 که جریان مقابل سعی دارد با رفتارهای غیر متعارف سعی می کنند عملکرد اصلاح طلبان را زیر سوال ببرد.

بعد از انتخابات مجلس دهم این شورا پوست اندازی جدیدی را انجام داد و  سرانجام اعضای  جدید خود را اعلام کرد. اصلاح طلبان با این ترکیب امید دارند که در انتخابات شورای شهر مانند مجلس اکثریت را به دست بیاورند و در انتخابات ریاست جمهوری بتوانند آن شور و نشاط را که لازمه هر انتخابات است به کشور تزریق کنند.

در روزهایی که گذشت، افراد جدیدی به شورای عالی سیاست گذاری معرفی شدند. مصطفی معین، ابولقاسم سرحدی زاده و محمد سلامتی اعضای جدیدی هستند که سید محمد خاتمی به شورای عالی اضافه کرد که از بزرگان اصلاحات به حساب می آیند و قرار است این افراد نقش مهمی در ادامه فعالیت این شورا در ماه های منتهی به دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری انجام دهند.

فهرست زنان و جوانان در دست رئیس دولت اصلاحات

انتخاب های جدید در شورای عالی به گفته اعضای این شورا همچنان ادامه دارد. منابع آگاه از حضور زنان و جوانان در این شورا خبر می دهند. به گفته آنان رئیس دولت اصلاحات در حال تصمیم گیری است و در حال حاضر مشخص نیست چه کسانی به شاخه زنان و جوانان در آینده اضافه خواهند شد، اما آنچه که مد نظر بزرگان این  شوراست، این است که افرادی کار آمد و تاثیر گذرا باید به جمع آنها اضافه شوند، آن هم در برهه حساسی که چند ماه بیشتر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نمانده است.

نیم نگاهی به انتخاب اعضای جدید شورای عالی سیاست‌گذاری

مطصفی معین: کسی را به زور به بهشت نخواهم برد

مصطفی معین در سال 84 نامزد ریاست جمهوری شد. نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حدود ۴ میلیون رأی در آرای شمارش شده از میان هفت نامزد در رتبه چهارم قرار گرفت. نهضت آزادی ایران، نیروهای ملی مذهبی، جبهه مشارکت از احزاب حامی او بودند. وی پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 1384 با نوشتن بیانیه‌ای به نتایج این انتخابات اعتراض کرد.

وی همچنین در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شیراز، ثبت نام کرد، اما شورای نگهبان صلاحیت او را برای حضور در انتخابات تأیید نکرد.

شعار معین در سال 84 این بود" کسی را به زور به بهشت نخواهم برد" که بعدها رئیس دولت تدبیر و امید آن را تکرار کرد و یاد آور شد.

مردان کابینه موسوی در شورای عالی

سرحدّی‌زاده وزیر کار و امور اجتماعی و سلامتی وزیر کشاورزی در دولت میر حسین موسوی بودند. آنها بعد از دولت  موسوی به سراغ فعالیت های حزبی رفتند. سرحدی‌زاده حزب اسلامی کار را بنا گذاشت و سلامتی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را تاسیس کرد، که نقش سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را در طول سی سال گذشته نمی توان نادیده گرفت.

اصلاح طلبانی در راس شورای عالی قرار گرفته‌اند که نه فیش حقوقی غیر متعارف دارند و نه املاک نجومی و شاید هم راه و رسمشان عده ای را شرمنده کند که دست اندازی به بیت المال را حق خود می‌دانند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز