همزمان با تشدید تنش در روابط پکن و واشنگتن؛

انتقاد پکن از مداخله‌جویی‌ امریکا در امور آسیا

۱۳۹۵/۰۷/۲۰ - ۱۴:۰۵:۵۹
کد خبر: ۴۶۸۱۸۷
انتقاد پکن از مداخله‌جویی‌ امریکا در امور آسیا
همزمان با تشدید تنش در روابط پکن و واشنگتن برسر مناقشاتِ دریای جنوبی چین، پکن سیاست‌های مداخله‌جویانۀ واشنگتن در آسیا را به باد انتقاد گرفت.

چانگ وان چیوان، وزیر دفاع چین امروز سه‌شنبه (20 مهر) در سخنانی در هفتمین مجمع دفاعی شیانگ‌شان آشکارا از مداخله‌جویی‌های اخیر امریکا در امور کشورهای آسیا  انتقاد کرد.

واشنگتن اخیرا علاوه بر اجرای عملیات ناوبری در نزدیکی جزایر مصنوعی که پکن در دریای جنوبی چین ساخته است، همچنین موافقت کرده‌است تا یک سیستم دفاع موشکی موسوم به تاد را در کرۀجنوبی مستقر کند. واشنگتن مدعی است قصد دارد این سامانه را در واکنش به آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی مکرر کرۀشمالی مستقر کند.

چانگ وان چیوان افزود: «برخی کشورها به دنبال برتری نظامی مطلق، تقویت مداوم ائتلاف نظامی و تأمین امنیت کامل خود به بهای به خطرافتادن امنیت کشورهای دیگر هستند.»

چین مدعیِ حاکمیت بر تقریباً تمام دریای جنوبی چین است. این در حالی است که کشورهای تایوان، برونئی، ویتنام، مالزی و فیلیپین نیز ادعای مالکیت بخش‌هایی از این دریا را دارند.

به گفتۀ ناظران این دریا دارای ذخایر عظیم نفت و گاز است.

این مناقشه در حال حاضر به معضلی فرامنطقه‌ای مبدل شده و بیش از همه، امریکا به مداخله در این امر پرداخته است.

پکن، واشنگتن را به دخالت در مسائل منطقه‌ای و ایجاد عمدیِ تنش در دریای جنوبیِ چین متهم می‎کند و در مقابل امریکا مدعی‌‎ است که چین با ساخت جزایر مصنوعی در مناطق مورد مناقشه در حال اجرای یک برنامۀ احیای اراضی است.

امریکا از سال 2011 میلادی راهبرد منطقه‌ای خود را بر آسیا متمرکز کرده‌است. کاخ سفید معتقد است که برای تأمین منافع بلندمدتِ واشنگتن، هیچ منطقه‌ای مهم‌تر از آسیا نیست. برخی  ناظران سیاسی بر این باورند که امریکا در تلاش است تا با استفاده از این راهبرد، سلطۀ خود را تحمیل کرده و گسترش قدرتِ چین در آسیا را به نحوی خنثی کند.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز