خرم در گفت و گو با برنا:

مشکل سوریه تنها با نشست لوزان رفع نخواهد شد

۱۳۹۵/۰۷/۲۴ - ۱۴:۵۵:۱۷
کد خبر: ۴۶۹۲۱۴
مشکل سوریه تنها با نشست لوزان رفع نخواهد شد
علی خرم گفت: قطعا بحران سوریه با این عمق نمی تواند با یک گردهمایی به پایان برسد، چندین جلسه لازم است تا مشکلات و معضلات سوریه به طور کامل حل و فصل شود و آرامش به این کشور بازگردد.

علی خرم نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ درباره برگزاری نشست لوزان با حضور وزیر امور خارجه ایران گفت: هنگامی که قدرت های بزرگی مثل آمریکا و انگلیس پای میز مذاکره می آیند، حتما قبلا حساب و کتاب خودشان را کرده اند و به خوبی می دانند باید در مواردی امتیاز از دست بدهند و یا امتیازی را به طرف مقابل واگذار کنند.

وی تاکید کرد: اگر لحظه ای آمریکا و روسیه فکر می کردند که این مذاکرات بی نتیجه خواهد بود، هیچگاه در این نشست شرکت نمی کردند.

خرم خاطر نشان کرد: دولت اوباما ماه های پایانی خود را طی می کند و تا 15 ژانویه بیشتر برسر کار نیست، در نتیجه تصمیماتی نخواهد گرفت که برای دولت بعد از خودش تعهداتی را به وجود بیاورد و سعی می کند تحولات بین المللی را به همین شکل موجود حفظ کند که این خود می تواند در تصمیم گیری مانع ایجاد کند. آمریکا قطعا در این نسشت نقش همیشگی خود را بازی نخواهد کرد و از طرفی هم شاید روسیه فکر کند که فرصت خوبی را به دست آورده تا یکه تازی کند.

خرم در پاسخ به این سوال که هزینه شرکت نکردن ایران در مذاکرات چه خواهد بود، گفت:  به صلاح دستگاه دیپلماسی کشورمان نبود که در این نشست شرکت نکند، آن هم در زمانی که منافع و امنیت ما در خطر است. ایران باید در این دوره از مذاکرات شرکت و نظرات خودش را اعلام می کرد تا حق مردم سوریه در چارچوب قوانین حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه تنها یک نشست نمی تواند به مشکلات سوریه پایان دهد، اظهار داشت: قطعا بحران سوریه با این عمق نمی تواند با یک گردهمایی به پایان برسد، چندین جلسه لازم است تا مشکلات و معضلات سوریه به طور کامل حل و فصل شود و آرامش به این کشور بازگردد.

وی در ادامه گفت: نشست لوزان می توان در برخی از موارد مانند آتش بس یک ماهه و یا کمک های انسان دوستانه به حلب موثر باشد، البته این خروجی دور از واقعیت هم نیست ولی نباید انتظار معجزه داشت.

وی پایان تاکید کرد: باید حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه حفظ شده و حق مردم این کشور به رسمیت شناخته شود.

برای عضویت در کانال تلگرامی برنا اینجا کلیک کنید.

 

نظر شما